• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

     


    Fru sy skrev 2010-11-29 10:26:55 följande:
    Bruttan: Det tycker jag låter bra, eller du vi struntar i att byta och så skickar vi iväg dem direkt istället. På det viset skulle jag kunna njuta av julen... nu känns det mer som en inre stress hur jag skall lyckas vara alla till lags

    Skit fullständigt i att vara till lags!!! Varför ska du krypa för henne??
    Du är gravid, du ska sköta om dig och magen, inte fjäska för andra!

    Morrar och biter kärringen i benet!!

    Vi ska (tackgodegud för det) fira jul med våra vänner, så vi är 5 vuxna och 7 barn
    Tyvärr är svårfar en av de vuxna, men jag har bestämt mig för att strunta i honom, kan han inte vara trevlig är det han som är knäpp, jag kommer att vara artig, vi bjuder på mat och jag tänker mysa med barnen. PUNKT!
    Jag VET att jag och stora tjejerna inte kommer få en enda julklapp, jag vet att han inte kommer att bry sig i oss och jag vet att han kommer att kläcka ur sig knäppa kommentarer, men det tänker jag skita högaktningsfullt i!
    För jag älskar min man och han mig, och han har valt mig och svårfar följde med, men jag behöver inte gilla det, lika lite som jag gillar finnar i röven på en cykelsemester...

    Maten löser vi så att varje familj tar med det som vi helst vill äta, vill vi äta samam delar vi upp rätterna emellan oss och sen har vi beslutat att efter maten jobbar diskmaskin och vi ska ligga i soffan och glo på ungarna när de river huset!

    Allt detta är lätt att säga och skriva, och du är skör just nu, för de är gravid...
    Men försök att prata med maken, lägg upp en strategi och peppa dig sen med den!

    Inboxa gärna om du vill kräka ur dig lite
    Jag läser gärna

    Kramar i massor!

  • Daa

    Bruttan: jobbigt med blodtrycket! Hoppas ni får ordning på det.
    Antar att kontakter med ärkeaset (måste också skratta åt bilden med den fönade pudeln. ) och sådana som "hjälte"-mamman inte hjälper blodtrycket ner i nivå...
    Du verkar ha kloka strategier inför julen i alla fall.

  • Ninnnis

    Bruttan,

    Förlåt, men du skriver så underbart roligt även när det egentligen inte är roligt. Jag fnissade gott åt dina inlägg. Och jag imponeras över allt du hinner med! Men glöm inte vara rädd om dig också! *tittar strängt men kärleksfullt*

  • Ninnnis

    Daa, det är ju precis därför du är ledig, för att du inte orkar jobba utan ska vila upp dig istället. på livliga parvlarna! 

  • passionsblomman

     


    Ninnnis skrev 2010-11-29 11:57:29 följande:
    Lämnade mamman dem själva utanför när hon gick in i lägenheten?

    Uppenbarligen!
    Jag fattar ingenting....så många så små barn, vad skulle hon göra i den lägenheten? hur länge och varför?

  • ingenjörsbruden

    Bruttan: Förstår att ditt blodtrycker rusar i höjden......herregud vilken mamma! o ärkeaset! (asgarvar lite osså)!
    Var rädd om dig osså bara!
    Blev osså snopen när busan hellre ville ha flaskan...... men om de sover bra så är det ju bara bra!

    Daa: Tränat mer på avståndsbedömning?

    Flamman: Usch va tråkigt med maken.....surpuppor inget vidare! *KRAMAR om o sjunger några julsånger tillsammans* Klart du ska prioritera tid med kören....hur mkt egentid får du i övrigt liksom? *sparkar surkarlen rätt hårt på smalbenen*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård