• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

     


    Daa skrev 2010-11-29 09:45:07 följande:
    Flamman, det är klart du måste få utbrotta dig när du har haft en sån skithelg. *kramar om varsamt*Och håller med Ninnis:

    Men Daa, du som träffat honom, visst kan du förstå frustrationen; han är ju en så glad, positiv, social och karismatisk härlig, varm hjälpsam kille EGENTLIGEN, mellan de här "bågilen". Det är det som gör mig så olycklig. För hade han enbart varit en stor skit så hade det varit så enkelt. Då hade jag vetat vad jag skulle göra. Och han är en jättefin pappa som älskar sina barn, men hans ego blir för stort mellan varven och det är himla trist.

  • Daa

    Jag hoppas och tror att det kommer att göra dig gott att få prata med en utomstående. *kramar om igen och bygger upp en stor snöhög att sparka på*


    Norrskensflamman skrev 2010-11-29 09:45:46 följande:
    Btw så ska jag till kuratorn första gången i övermorgon. Misstänker att jag kommer måsta ta på mig solglajjorna, för det lär vara mycket som kommer att bubbla upp där... Just nu känner jag mig väldigt arg och bitter och maktlös. Snart övergår det till likgiltighet är jag rädd

     

  • Daa

    Ja, det stämmer. Ibland har jag svårt att ta in att det är samma person du pratar om.

    ÅÅÅÅH, så frustrerande.


    Norrskensflamman skrev 2010-11-29 09:51:07 följande:
      Men Daa, du som träffat honom, visst kan du förstå frustrationen; han är ju en så glad, positiv, social och karismatisk härlig, varm hjälpsam kille EGENTLIGEN, mellan de här "bågilen". Det är det som gör mig så olycklig. För hade han enbart varit en stor skit så hade det varit så enkelt. Då hade jag vetat vad jag skulle göra. Och han är en jättefin pappa som älskar sina barn, men hans ego blir för stort mellan varven och det är himla trist.

     

  • Fjällbruttan

    Hej och hallå!!

    Känner att jag ska sätt mig i traktorn för att köra över en viss flammande man lite...
    Och heja Flamman, fortsätt med din kör för det är jätteviktigt för dig!!
    Fan, nu for mitt blodtryck upp på kokpunkten!!
    Måtte ni få hjälp den 7:e

    Blomman, låter som du har pyntat precis som jag
    Alltså, visserligen hade vi en städerska här, men några fönster är då fasiken inte putsade! Säger som Ingis, det blir bar fäste för rimfrosten!
    Skulle så gärna vilja se Casa Passion i sin vinterskrud!
    Kramar om!

    Åh, ni som funderar på allt som ska bakas, jag garanterar att det nånstans nära dig finns klasser som säljer kakor för att tjäna till klassresan, gynna dem så har ni gjort en god gärning också

    Fra E, hoppas du är lite närmare ytan och att stormen på jobbet bedarrar snabbt, känns inte som att det är storm du behöver just nu!
    Kramar till dig med!

    Fru Sy, om du lånar min svårfar några dagar så tar jag din svårmor, sen kan vi bunta ihop dem i en kartong och skicka till madagarskar eller nåt sånt, vad tror du om det??
    Ooooppss... ni kom visst bort på posten Hehe!!
    Skönt att höra att du är sjukskriven igen, rå om dig själv nu och gör det du känner för, är det att promenera hela dagarna gör det och skit i dammråttorna, de kommer tillbaka i alla fall!

    Helipanzer: Underbara lilla Heloise, gillar hennes protestskrik
    Det är gry i den jäntan!
    Håller tummar och tår för att alla tester och röntgen är bra!!!
    Jag gillar när läkare har fel
    Och tack Panzer för skratten, har sparat som favoriter och ska visa stora tjejerna

    Åh, ja just det, Heloise, jag hade avslag i 10 veckor med stora I... det var vidrigt!

    Villemoa, hoppas att allt är bra med hela familjen! Klokt med städerska!

    Aleta, hoho.. vart är du?

    Ninnis, skönt med en härlig helg, blir fortfarande glad när jag ser snobben

    Lanovia, hoppas att allt är bra med er med

    Till er alla andra som jag inte nämner just nu, jag tänker på er men min trötta hjärna kommer inte på nåt mer just nu!

    Kram

  • Ninnnis

    Flamman, jag blir så ledsen när jag läser det du skriver. Vilken skitjobbig situation för hela familjen. Jag hoppas SÅ att ni kan få hjälp med rätt medicinering och stöd så att ni kan få njuta av att vara den fina familj ni faktiskt är. Hoppas det känns bra hos kuratorn och att du får ur dig allt du behöver.

    *kramar*

  • Fjällbruttan

    Daa!! Förlåt Min hjärna är som ett jäkla såll!!

    Hoppas att allt är bra med dig och Axel och Fälga!!

    Och så har jag glömt att tacka för en synnerligen vacker röd orkidé som står i en vacker röd kruka på vårt köksbord

    Jag tänker på dig och skäggmannen med glädje varje gång jag ser den!!

    Tack

  • Daa

    Fru E: eländes att det ska krångla på jobbet också. Det är väl det sista man behöver när allt känns jobbigt. *kramar*

    Blommis: det är glädjande att det finns medmänskliga och förstående handläggare där ute. Och än mer glädjande att just din handläggare är sådan. *smälter över fina blompojkens kompis kommentar*

    Heloise: fantastiskt hur mycket en rapport om ett barns vredesutbrott kan sprida glädje över Sverige. Heja, fina lilla Elise! Skönt att ni ska få bo tillsammans nu.

    Fru Sy: jobbigt med svärmorsbekymmer.

    Ninnis: så kul det ska bli att få pynta i nyrenoverat hus!

    Vi har varit på 60-årsfest i helgen. Mest uppmärksamhet fick jubilaren, näst mest uppmärksamhet fick min mage. De flesta uttryckte förvåning, för de hade väntat sig att jag skulle vara betydligt större än vad jag är. Inte vet jag. Inte är det så viktigt heller, bara Axel och Fälga mår bra och jag mår hyfsat.

  • Daa

    Åh, det blev en fin röd orkidé? Så kul.

    Tack själv för alla fina kläder.



    Fjällbruttan skrev 2010-11-29 10:07:34 följande:
    Daa!! Förlåt Min hjärna är som ett jäkla såll!!Hoppas att allt är bra med dig och Axel och Fälga!!Och så har jag glömt att tacka för en synnerligen vacker röd orkidé som står i en vacker röd kruka på vårt köksbord Jag tänker på dig och skäggmannen med glädje varje gång jag ser den!!Tack

    Tack, vi mår ganska bra vad det verkar. Det är så skönt att vara ledig, eller snarare vet jag inte hur jag skulle kunna orka jobba. Inatt var det en redig halsbränna med illamående som störde länge när jag skulle sova och när den gav med sig lite vaknade parvlarna. Vet inte vad de höll på med riktigt, men de var ihärdiga i alla fall. *hjärtar*
    Strax dags för en tupplur, tror jag.

  • Fru sy

    Bruttan: Det tycker jag låter bra, eller du vi struntar i att byta och så skickar vi iväg dem direkt istället. På det viset skulle jag kunna njuta av julen... nu känns det mer som en inre stress hur jag skall lyckas vara alla till lags

  • Fjällbruttan

    Här är livet som....tja... jag vet inte riktigt...

    Alltså, maken mår mycket bättre, och det märks, mycket positivt
    Det är som vi har tok-kraschat men tagit oss upp igen och nu landat rätt bra.

    Familjeterapeuten har varit guld, och hon tror inte vi behöver komma dit mer om vi inte vill, men vi är varmt välkomna om vi vill, vi har ju så trevliga samtal

    Däremot så mår jag lite skakigt... mitt blodtryck har farit åt helskotta
    Jag har högt tryck, vilket jag aldrig har haft förut!
    Det innebär huvudvärk, jag har hjärtklappning och det känns som jag blivit urgammal!!!
    Inre stress... sa BM, som tog trycket, och fler tryck ska tas...
    och läkare ska besökas....
    Nu ska tant gå till doktorn och få en dosett!! Så känns det....

    Försök att vila! Javisst, med 4 barn och en deppad make, en koko svårfar och ett ärkeas vars nya hobby är att.... håll i er nu!! ÄR ATT FÖNA NYA TJEJENS PUDEL!!

    Jag skrattade så tårarna rann när stora I berättade om hur de först tvättar pudeln och sen ska den minsann fönas "-och vet du hur töntigt bögig pappa såg ut"

    Ja, alltså, jag förstår att man måste sköta om sin hund, det har jag inte dett dugg problem med, men att macho lastbilschaffisen fönar en pudel
    Dessutom så "hoppsan" glömmer han barnen mer och mer.... AS!!!

    Det var tom. så maken sa igår kväll att han inte fattade att aset skiter så i barnen, att han inte ens är rädd om sitt revir?

    Helgen har varit rätt bra, jag fnissade åt maken som likt Blommans sambo inte riktigt får arschlet ur vagn, "mina" julslingor hängde jag upp för flera veckor sen,maken bankade upp sina i lördags i - 20... men han vågade inte gnälla om kalla fingrar, för jag hade tjatat för mycket om det!

    Igår hade stora I´s klass två bord på marknaden på skyltsöndagen, där de sålde tunnbröd, pepparkakor, godis, tog upp beställning på salamis och hade tre lotterier....
    Samtidigt så hade de serveringen så jag var där redan kl 12 igår och kokade julgröt och skivade skinka, drog runt bord i matsalen, dukade och väsade på i allmänhet, men med glädje, för det är ju för mitt barn!
    Sen kom den ultimata idiotmamman,(jag kommer att hoppa på henne innan detta är över) och talade om hur bra hon misann hade varit för det hade bakat bröd 8på 5 liter)som om vi sålde allt skulle inbringa 2000:-....

    OCH??? De 26 litrarna vi andra bakat på, de räknas inte då? Eller jobbet vi lägger ner?
    Eller de vedsäckar vars värde är 5300 för klassen som de fått av maken för att sälja?
    Eller presentkorten som en annan förälder sponsrat med??
    Dessutom är det inte haggan själv som bakat utan hennes mamma... så skryt lagom!
    Och det bröd som blev över ska ungarna få stå och sälja utanför affären de två helger som är kvar, fast inte hennes för det tog de hem  
    För det har ju vi bakat själva!! Jävla pucko! Vem fan tror hon bakat resten av brödet?
    Karl Lagerfeldt eller??

    För att toppa detta så fick jag dessutom ett mess från henne igårkväll där hon mer eller mindre kräver att få komma på mitt julfika med sin nya kille och HANS barn (de är säkert rara och trevliga men jag känner dem inte) men hon nåmner inte sina barn...
    Det kommer definitivt inte komma nån inbjudan till henne!!

    Nu har jag gnällt färdigt för den här veckan, nu ska jag mata Grodan som idag har blivit en tre-tandad barracuda...En liten bissing i överkäken har tittat fram
    Och så ratar hon mig, hon vill ytterst motvilligt amma nu, jag lirkar och försöker men hon vill hellre äta välling, hon gallskriker om hon får bröstet!
    Gissa om jag är snopen! Fast nu sover hon nästan hela nätterna

     

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård