• kapellösa

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • mysan33

    hejsan, inte lång tid kvar=) men börjar bli lite nervös, mest för att nån av våra bokningar ska ha kommit bort lr så. vill nästan ringa och kolla en extra gång=)
    skulle även vilja se lokalen en gång till innan men tanten som hyr ut är en riktig surpuppa, första gången vi var där verkade hon besvärad av att vi ville se allt inkl köket. men det var ju klart att vi ville se det!

    sen är det klänningen, jag ska prova den i slutet av april, och göra ev ändringar. men tycker det är lite tidigt. skulle vilja göra det i början på maj istället. när ska ni göra sista provningen?

    vill även beställa blommorna snart, floristen sa att en månad innan räcker men tycker det är lite sent.

    känns som att det bara är att vänta nu, har gjort nästan allt klart redan.

  • MrsT2011
    mysan33 skrev 2011-03-09 09:08:45 följande:
    hejsan, inte lång tid kvar=) men börjar bli lite nervös, mest för att nån av våra bokningar ska ha kommit bort lr så. vill nästan ringa och kolla en extra gång=)
    skulle även vilja se lokalen en gång till innan men tanten som hyr ut är en riktig surpuppa, första gången vi var där verkade hon besvärad av att vi ville se allt inkl köket. men det var ju klart att vi ville se det!

    sen är det klänningen, jag ska prova den i slutet av april, och göra ev ändringar. men tycker det är lite tidigt. skulle vilja göra det i början på maj istället. när ska ni göra sista provningen?

    vill även beställa blommorna snart, floristen sa att en månad innan räcker men tycker det är lite sent.

    känns som att det bara är att vänta nu, har gjort nästan allt klart redan.
    Oj vad olika det är, själv har jag bokat buketten redan samt frågat sömmerskan om jag inte kan få göra slutprovning innan påsk! =)

    Jag vill hellre försöka hålla samma vikt de sista sex veckorna än att både jag och sömmerskan ska stressa med ändringar in i det sista.

    Vad skönt att nästan vara färdig, som scrappare vägrar jag beställa vigselprogram, festprogram och placeringskort och jag har designen klar. Men det kommer ju ta en himla tid att tillverka 35 exemplar, måste verkligen komma igång med detta nu! =)

    Förresten så tycker jag ni ska stå på er angående lokalen, klart att man vill se den igen när man ska detaljplanera!
  • Matilda Bäcker
    Myskulla skrev 2011-03-08 20:15:30 följande:
    Sitter och tittar på ringar, kommer nog köpa på guldfynd och nu har de ju extra bra rabatter.
    det blir nog en schalins, jag gillar deras ringar, har en förlovningsring från dem.

    Nu har de flesta inbjudningarna kommit fram, så nu är det bara att vänta på besked, några har redan ringt och berättat att de kommer. =) 
    För min del blev det en Schalinsring från Guldfynd, de hade ju som sagt finfin rabatt Bild finns i mitt galleri!
  • Nalinie

    Hej har en fråga till er. Har eran toastmaster samma slips som marsalkar. Vi har köpt två slipsar till våra marsalkar, undrar nu om min bror som skall vara toastmaster även skall ha samma slips eller om det räcker om han har samma näsduk i fickan som jag syr upp till brudgummen, 2 st marsalkar samt toastmaster samt om det blir tyg över till mammorna och mig bruden att stoppa i bysten på klänningen ifall det kommer tårar under kvällen.
    Hur gör ni med klänningar till tärnorna? Mina kan inte komma överens om något att ha på sig den ena vill beställa på nätet den andra pröva fysiskt. Sedan kan de tänka sig att lägga helt olika den ena gärna under 500 den andra upp till 2000. Hjälp mig skall jag avskeda dem?

    Har också funderingar på när man skall sätta i hop alla festprogram, vigselprogram samt placeringskort, svårt att färdigställa programmen 2 juni efter möte med prästen då vi gifter oss 4:e.  Vill göra dem snygga då jag också är scrappare.

    Fått diagnosen glutenallergiker undrar nu om vi skall ta bort tårtorna som är beställda eller om han och alla andra skall få äta som vanligt. Måste även se över menyn och vad som kan innehålla gluten där.

    Nu vill jag gifta mig orkar inte vänta 3 månader. eller snarare 87 dagar kvar.

  • MrsT2011
    Nalinie skrev 2011-03-09 13:20:15 följande:
    Fått diagnosen glutenallergiker undrar nu om vi skall ta bort tårtorna som är beställda eller om han och alla andra skall få äta som vanligt. Måste även se över menyn och vad som kan innehålla gluten där.
    Gotta love glutenallergi... Vi bjöd på matpajer samt kanelbullar och tårta på min 30-årsfest, behöver jag säga att stackarn som har glutenallergi inte kunde äta något alls av detta?

    Jag gjorde hallongrottor och matpaj på glutenmix (fråga på t.ex. ICA Maxi, de har ett brett sortiment) till honom, samt en egen liten tårta gjord på marängbottnar. Det är mitt tips till dig, behåll den tårta du beställt och sväng ihop en liten marängtårta till allergikern.
  • Semlorna
    Nalinie skrev 2011-03-09 18:45:40 följande:
    Det är jag bruden som är allergisk!
    Vissa tårtor går att få glutenfria så kika på om ni hittar något ställe nära er som kan fixa det?
  • Nalinie

    Hur gör ni med presenter till marsalkar och tärnor samt toastmaster?

    till marsalkarna står vi för slipsarna 399 tilsammans  borde kanske betala tärnornas klänningar 299 kr styck, och toastmastern är min storebror o näbb 1 min brorsdotter sedan vet jag ej om det blir två näbbar till

  • Semlorna
    Nalinie skrev 2011-03-15 14:38:37 följande:
    Hur gör ni med presenter till marsalkar och tärnor samt toastmaster?

    till marsalkarna står vi för slipsarna 399 tilsammans  borde kanske betala tärnornas klänningar 299 kr styck, och toastmastern är min storebror o näbb 1 min brorsdotter sedan vet jag ej om det blir två näbbar till
    Vi har funderingar på att bjuda våra toastmasters med familjer på en helg i smögen eller liknande. Vi har även näbbar men dom har vi inga klädkrav på så vi kommer heller inte stå för kläder.
  • MrsT2011
    Nalinie skrev 2011-03-15 14:38:37 följande:
    Hur gör ni med presenter till marsalkar och tärnor samt toastmaster?

    till marsalkarna står vi för slipsarna 399 tilsammans  borde kanske betala tärnornas klänningar 299 kr styck, och toastmastern är min storebror o näbb 1 min brorsdotter sedan vet jag ej om det blir två näbbar till
    När jag var tärna köpte jag själv min klänning och fick ingen present. När jag var toastmaster fick jag inte heller någon present. Och jag är precis lika glad för det! =) Tror inte heller att de jag valt till mitt eget bröllop förväntar sig mer än ett vackert tackkort och ett tacksamt telefonsamtal.

    Tycker på det hela taget att det är lite väl mkt fokus på gästgåvor nu för tiden, vi känner att en dyr middag för 800 kr per kuvert samt levande musik under festen efteråt är present nog till samtliga. Marskalken får låna en slips av min blivande man och tärnan lånar en klänning av mig.

    Vi ställer å andra sidan inga jättehöga krav på hjälp från familj och vänner, fixar mkt själva och hyr in proffs som fixar resten. Och vi har en mkt kort önskelista, "ett litet bidrag till bröllopsresan". Då fattar de förhoppningsvis att vi inte vill ha några svindyra prylar och att vi menar vad vi säger med litet bidrag.
Svar på tråden 4e juni 2011