• Sanna J
    Äldre 2 Nov 15:07
    4052 visningar
    14 svar
    14
    4052

    Känner mig usel.. Usch! :(

    Hej!


    Vet inte om detta är rätt forum att skriva i men.. igår kom det fram att min sambo sen ett år tillbaka inte har samma sexlust längre. Och detta gjorde mig väldigt rädd. Ovan situation. Förhållandet i övrigt är jättebra och han älskar mig mer än nått och han visar sin kärlek på alla sätt. Men när det kommer till sexet har jag aldrig nog riktigt riktigt kännt mig bekväm. När vi väl har sex så är det jättebra, men jag känner aldrig riktigt känslan av att han VILL HA MIG NU. Den passionen. Vi båda tar initiativ. Men jag är lite rädd att vara PÅ då jag inte riktigt vet om han vill eller inte, vill inte han skall känna sig "tvungen". Så jag är väl alltid lite försiktig och känner av situationen lite. Vi har pratat om detta innan och han säger att jag inte ska vara rädd, utan vara på när jag vill. Dock lättare sagt än gjort då jag har en man som jobbar väldigt mycket och är väldigt trött oftast, vill inte bara kasta mig på honom då. Har märkt att det har ändrats lite. Vi har sex, det var kanske 1 vecka sist (men vi har tillfredställt varandra på andra sätt).
    Men just samlag i sig var 1 vecka sen. jag vet att det inte är mycket. Och det är nog inte TIDEN det handlar om, utan att jag känt av att han inte har samma ork längre. Och igår sa han att han är väldigt stressad, och har mycket i huvvet, och att han bara inte haft samma lust, och han får ju dåligt samvete över de då han ser att jag tar illa vid. Jag grät och han tröstade mig. Jag blev bara så rädd och kände mig så  oattraktiv och tog det väldigt personligt, då jag vet att han kollat porr och runkat (dock inte alls lika mkt som innan). Jag vet inte hur jag ska hantera detta? Sen mitt i allt får jag riktigt dåligt samvete av att gråta och känslan av att lägga ännu mer press på honom. Jag går runt med en "klump i magen" som är fruktansvärd jobbig. Känner mig otillräcklig. Jag vet att han älskar mig och är oerhört ledsen över detta. Men jag vet verkligen inte hur jag
    ska göra, ska jag bara VARA? och "backa tillbaka"?


    :(  Någon som har råd/tröstande ord?


     

  • Svar på tråden Känner mig usel.. Usch! :(
  • Semlor­na
    Äldre 2 Nov 15:22
    #1

    Att han ser på porr beryder absolut inte att du inte är nog eller duger! Fantiserar inte du emellanåt?

    Din sambo säger att han känner sig stressad och trött, lita på det och försök att inte inbilla dig att det beror på dig. Det blir oftast mycket enklare att känna sig sexig och ha lust om det inte är press eller ledsna känslor inblandade. Försök prata med honom, kanske finns det något han kan göra för att du ska känna dig sexig och något du kan göra för att han ska känna mindre press?

  • JBEC
    Äldre 2 Nov 15:30
    #2

    Känner igen problemet till viss del.

    Om det skulle fortsätta på det här viset är faktiskt mitt bästa tips att ni tar ett samtal med sexolog. Det gjorde jag och min partner och då kom det fram ännu mer orsaker till hur vi kände.
    Sexolog är alltså som en psykolog men som samtalar om vårt samliv.

    Tipset vi fick var att först lägga in sex i schema (romantiskt eller hur..?). Vi försökte detta och faktum var att en del av lusten kom tillbaka när man visste att "justja, ikväll ska det vara lite rajtan tajtan".
    Tanken, fantasin är väldigt viktig för lusten.

    Ett tips för er kan också vara att berätta om fantasier man har eller läsa erotiska noveller, det startar pirret för vem som helstkan jag lova!

    Oroa dig inte, det kan vara en period nu med nergång och sen kommer han ha det lättare på jobbet och därmed mer tid för fantasier och att verkligen se DIG igen.

    För vår del tog det tyvärr nåt år, men nu är det på rätt väg igen :)

  • Sanna J
    Äldre 2 Nov 15:34
    #3

     


    Semlorna skrev 2010-11-02 15:22:04 följande:
    Att han ser på porr beryder absolut inte att du inte är nog eller duger! Fantiserar inte du emellanåt? Din sambo säger att han känner sig stressad och trött, lita på det och försök att inte inbilla dig att det beror på dig. Det blir oftast mycket enklare att känna sig sexig och ha lust om det inte är press eller ledsna känslor inblandade. Försök prata med honom, kanske finns det något han kan göra för att du ska känna dig sexig och något du kan göra för att han ska känna mindre press?

    Jodå, även jag kollar porr. Så det har jag inga problem med. Känns väl lite extra nu när det är som det är antar jag bara. Om sexlusten inte finns, eller den finns väl, men inte jättemkt eller som innan, men ändå finns det tid för porr o annat. Jag vet att det inte är nått fel egentligen. Men eftersom jag inte kan rå för o ta det personligt, så svider det lite.. Som att JAG inte skulle duga.. :-/ 

    Men sant som du säger, blir nog inte bättre när han känner sig mer pressad. Vet bara inte hur jag "bara ska kunna vara" under denna nedgång.. så ovan vid denna sits.

  • Semlor­na
    Äldre 2 Nov 15:39
    #4

     


    Sanna J skrev 2010-11-02 15:34:50 följande:
      Jodå, även jag kollar porr. Så det har jag inga problem med. Känns väl lite extra nu när det är som det är antar jag bara. Om sexlusten inte finns, eller den finns väl, men inte jättemkt eller som innan, men ändå finns det tid för porr o annat. Jag vet att det inte är nått fel egentligen. Men eftersom jag inte kan rå för o ta det personligt, så svider det lite.. Som att JAG inte skulle duga.. :-/  Men sant som du säger, blir nog inte bättre när han känner sig mer pressad. Vet bara inte hur jag "bara ska kunna vara" under denna nedgång.. så ovan vid denna sits.

    Kanske kan ni planera in en porrfilms-kväll i veckan? Eller skicka lite snuskiga sms för att bygga upp stämning inför kvällen? 

    Ibland, när vi har mycket på gång, behövs det lite extra för att få lust och ta oss tid till sex

  • Sanna J
    Äldre 2 Nov 18:42
    #5
    Semlorna skrev 2010-11-02 15:39:04 följande:
      Kanske kan ni planera in en porrfilms-kväll i veckan? Eller skicka lite snuskiga sms för att bygga upp stämning inför kvällen? Ibland, när vi har mycket på gång, behövs det lite extra för att få lust och ta oss tid till sex
    Jag har försökt med både sexiga bilder på mig själv och snusk-sms. Han har lite svårt med just snusk sms - att skriva dom. Men bidlerna var mycket uppskattade. Men ja vet inte.. får väl prata med honom o se vad han säger o vad han behöver och vad jag behöver. Även om ja inte vill ge honom dåligt samvete så kan ja inte gå runt låtsas som ingenting... =/
  • Semlor­na
    Äldre 2 Nov 18:53
    #6

     


    Sanna J skrev 2010-11-02 18:42:32 följande:
    Jag har försökt med både sexiga bilder på mig själv och snusk-sms. Han har lite svårt med just snusk sms - att skriva dom. Men bidlerna var mycket uppskattade. Men ja vet inte.. får väl prata med honom o se vad han säger o vad han behöver och vad jag behöver. Även om ja inte vill ge honom dåligt samvete så kan ja inte gå runt låtsas som ingenting... =/

    Ni behöver ju inte gräva ner er i hur jobbigt det är bara för att ni pratar. Försök se lösningar och hitta nya, roliga sätt att få upp lusten på? Prata om det ni tycker om, det som fungerar.

    Och han behöver ju inte skriva så snuskigt tillbaka, bara han uppskattar sms:en så kan det bli bra resultat ändå :) Ge utan att få helt enkelt

  • Aylas
    Äldre 2 Nov 20:51
    #7

    Har läst en hel del stress, stressfysiologi och stresspsykologi och stress är en riktig sexdödare. Har konstaterat att teorin stämmer även i praktiken.

    Det handlar alltså inte att han inte är attraherad av dej utan att kroppen säger ifrån. Bra medicin är träning och sex  Så ett schema som någon föreslog kanske inte är så dumt.

    Annars tror jag på traditionell dating - se till att komma hem från jobbet tidigt en fredag, ge sig ut på en promenad, laga mat tillsammans och sen tillbringa kvällen pratandes över tända ljus. Brukar funka fint hemma hos oss

    Lite spännande att höra vad alla har för tips för att få upp passionen i förhållandet??
    För dalar gör det nog hos alla ibland...

  • blomtr­oll
    Äldre 2 Nov 21:14
    #8
    Aylas skrev 2010-11-02 20:51:35 följande:
    Har läst en hel del stress, stressfysiologi och stresspsykologi och stress är en riktig sexdödare. Har konstaterat att teorin stämmer även i praktiken. Det handlar alltså inte att han inte är attraherad av dej utan att kroppen säger ifrån. Bra medicin är träning och sex  Så ett schema som någon föreslog kanske inte är så dumt. Annars tror jag på traditionell dating - se till att komma hem från jobbet tidigt en fredag, ge sig ut på en promenad, laga mat tillsammans och sen tillbringa kvällen pratandes över tända ljus. Brukar funka fint hemma hos ossLite spännande att höra vad alla har för tips för att få upp passionen i förhållandet??För dalar gör det nog hos alla ibland...
    Kan inte gör annat än att hålla med!

     


    Om det är arbetet (eller nåt annat) som gör honom stressad och han har alldeles för mycket att göra, så kan det vara en idé att göra nåt för att kunna lugna ner sig. Dra ner på måsten och få tid att slappla av och även ork för sex, igen.

  • Sanna J
    Äldre 4 Nov 09:09
    #9

     


    Aylas skrev 2010-11-02 20:51:35 följande:
    Har läst en hel del stress, stressfysiologi och stresspsykologi och stress är en riktig sexdödare. Har konstaterat att teorin stämmer även i praktiken. Det handlar alltså inte att han inte är attraherad av dej utan att kroppen säger ifrån. Bra medicin är träning och sex  Så ett schema som någon föreslog kanske inte är så dumt. Annars tror jag på traditionell dating - se till att komma hem från jobbet tidigt en fredag, ge sig ut på en promenad, laga mat tillsammans och sen tillbringa kvällen pratandes över tända ljus. Brukar funka fint hemma hos ossLite spännande att höra vad alla har för tips för att få upp passionen i förhållandet??För dalar gör det nog hos alla ibland...

    Pust.. skönt att höra att det verkligen kan vara en sexdödare. Även om jag visste det, känns det skönt o få det bekräftat! Tack! Jag vet.. jag har väldigt svårt att tro det är nått annat.. även om jag blir nojig i stunder. Han säger att han älskar mig varje dag, flera gånger (han vill väl säga det mer än ofta då han ser att jag mår dåligt av det). Och han frågar mig hela tiden hur jag mår och mår dåligt över att se mig så. Han är ju annars väldigt fysisk. Pussar på mig, kramar om mig och vill vara mig nära. Men det är väl just orken/lusten till SEX som har avtagit. Han krama om mig häromdagen hårt och sa att jag var det vackraste, finaste på denna jord. Och det kanske är egoistiskt av mig, men jag kan ändå inte släppa tanken på att det är mig det handlar om. Trots att han är under väldigt stor press/stress på jobbet. Handlar väl om min egna osäkerhet 
    :(. Och jag avskyr att inte ha kontroll över saker. Så detta känns verkligen.

    Igår låg vi i sängen och hade det mysigt och pussades o så. Jag ville kyssas lite mer och se vart det leder, men vågar inte ta steget till förspel utifall han känner sig "tvungen". Ska jag bara backa och låta honom vara? och låta honom ta steget? Fy, jobbigt.

    Tack för ditt svar iallafall!! 

  • Sanna J
    Äldre 4 Nov 09:12
    #10

     


    Semlorna skrev 2010-11-02 18:53:46 följande:
      Ni behöver ju inte gräva ner er i hur jobbigt det är bara för att ni pratar. Försök se lösningar och hitta nya, roliga sätt att få upp lusten på? Prata om det ni tycker om, det som fungerar.Och han behöver ju inte skriva så snuskigt tillbaka, bara han uppskattar sms:en så kan det bli bra resultat ändå :) Ge utan att få helt enkelt

    Nej, det är sant. Jag vet bara inte hur jag skall börja, eller vad jag ska säga.
    Får väl försöka ta detta med honom, och höra vad han behöver även? jo, han uppskattar dom, det vet jag. Lite jobbigt bara när man inte får en reaktion som man förväntat sig tillbaka. Men han har alltid haft svårt för sånt, så det är väl inget personligt.

    "ge utan att få", det är ju en bra ide! Får se om jag kan släppa mitt kontrollbehov bara och inte förvänta mig nått..

  • Sanna J
    Äldre 4 Nov 09:14
    #11

     


    blomtroll skrev 2010-11-02 21:14:51 följande:
    Kan inte gör annat än att hålla med!   Om det är arbetet (eller nåt annat) som gör honom stressad och han har alldeles för mycket att göra, så kan det vara en idé att göra nåt för att kunna lugna ner sig. Dra ner på måsten och få tid att slappla av och även ork för sex, igen.

    Samma här! Tack till er alla för svar, verkligen.. Han slappnar som mest av när han spelar på datorn.. då hinner han knappt tänka på nått annat.. och han vill inte ha det så har han sagt. Han har sagt att han tom funderar på terapi eller nått pga han inte kan låta jobbet vara på jobbet om man säger så..

    Får väl som sagt, föröska inte ta åt mig eller bli arg inombords och bara slappna av och vara en tid..

  • Äldre 4 Nov 12:53
    #12

    Jag känner igen detta. Är han trött och stressad på riktigt så kan du vara hur attraktiv som helst och det ändå blir så här.

    Dessa nya ideer och chefer på jobben tar nästan död på sexliven som finns. Man är stressad och försöker prestera max på ordinarie jobbtiden samt övertid som blir men detta räcker knappt till ändå för dem. Sen när man kommer hem är man helt slut och har detta pågått ett tag så räcker inte vanliga helger för att återhämta sig efter veckan. Försök få en ändring som är rejäl. Inte lätt att hitta nytt jobb men det har väl ljusnat lite. Han kanske kan gå ned i arbetstid om ekonomin tillåter. Har ni barn kan han kanske ta pappaledig lite.

    Ovanstående är lättare sagt än gjort, jag vet själv men då är ett förslag att ta semester och åk iväg som jag gjorde ihop med varandra. Då kommer man ifrån jobbet (tar några dagar för hjärnan) och prata inte jobb i telefonen under tiden eller ha kontakt med arbetet.
    Har man hus trädgård mm som alltid ska grejas med så är en resa att föredra för man kommer även bort från detta samt att man får nya intryck. Kanske varmt väder och lite lättare kläder gör ju inte saken sämre. Jag tycker själv att en vecka är för lite så ta hellre 14 dagar. Hemma och packar och får upp stämningen några dagar först samt kopplar av och vilar så får man kraft inför resan.

    Detta gör ju lite underverk men man är tyvärr snabbt tillbaka i den vanliga lunken igen när man kommit hem om man inte passar sig eller helst gör en större förändring av tillvaron.

    Det var väl mina tankar/erfarenheter. Något kanske stämmer på er? Hör gärna av dig hur det går eller mer ideer.

  • sms å fotbol­l
    Äldre 4 Nov 13:47
    #13
    Sanna J skrev 2010-11-02 15:07:14 följande:
    Hej! Vet inte om detta är rätt forum att skriva i men.. igår kom det fram att min sambo sen ett år tillbaka inte har samma sexlust längre. Och detta gjorde mig väldigt rädd. Ovan situation. Förhållandet i övrigt är jättebra och han älskar mig mer än nått och han visar sin kärlek på alla sätt. Men när det kommer till sexet har jag aldrig nog riktigt riktigt kännt mig bekväm. När vi väl har sex så är det jättebra, men jag känner aldrig riktigt känslan av att han VILL HA MIG NU. Den passionen. Vi båda tar initiativ. Men jag är lite rädd att vara PÅ då jag inte riktigt vet om han vill eller inte, vill inte han skall känna sig "tvungen". Så jag är väl alltid lite försiktig och känner av situationen lite. Vi har pratat om detta innan och han säger att jag inte ska vara rädd, utan vara på när jag vill. Dock lättare sagt än gjort då jag har en man som jobbar väldigt mycket och är väldigt trött oftast, vill inte bara kasta mig på honom då. Har märkt att det har ändrats lite. Vi har sex, det var kanske 1 vecka sist (men vi har tillfredställt varandra på andra sätt).Men just samlag i sig var 1 vecka sen. jag vet att det inte är mycket. Och det är nog inte TIDEN det handlar om, utan att jag känt av att han inte har samma ork längre. Och igår sa han att han är väldigt stressad, och har mycket i huvvet, och att han bara inte haft samma lust, och han får ju dåligt samvete över de då han ser att jag tar illa vid. Jag grät och han tröstade mig. Jag blev bara så rädd och kände mig så  oattraktiv och tog det väldigt personligt, då jag vet att han kollat porr och runkat (dock inte alls lika mkt som innan). Jag vet inte hur jag ska hantera detta? Sen mitt i allt får jag riktigt dåligt samvete av att gråta och känslan av att lägga ännu mer press på honom. Jag går runt med en "klump i magen" som är fruktansvärd jobbig. Känner mig otillräcklig. Jag vet att han älskar mig och är oerhört ledsen över detta. Men jag vet verkligen inte hur jagska göra, ska jag bara VARA? och "backa tillbaka"? :(  Någon som har råd/tröstande ord?  
    Hos oss är det exakt samma fast tvärtom. Jag jobbar vanlig kontorstid och går upp 05:30 på morgonen och när BM kommer hem från jobbet 19:30 så är det mat som står på schemat och därefter har jag ingen lust eller ork till något annat än att titta på TV och knappt ens det.

    Vi har pratat mycket om det och BM är lite som du, vill inte tränga sig på. Jag har därför sagt till honom att han får "tränga sig på" hur mycket han vill, orkar jag så gör jag det och vill jag verkligen inte så säger jag det. Oftast så behöver jag bara en spark i baken för att triggas igång för 95% av tillfällena så slutar det med att något väcks i mig och det är hur bra som helst. Det låter kanske värre än vad det är men för oss funkar det.


    För oss hade det inte räckt med att åka iväg en helg för vardagen kommer tillbaka på måndagen igen och då har vi samma situation igen. Ni får nog helt enkelt prova er fram till lösning som funkar bäst för er...

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 5 Dec 17:59
    #14

    Vi har liknande "problem". Jag har enormt mycket mer sexlust än min sambo. Dessutom visar vi det på olika sätt. Jag tolkade ofta hennes beteende som att hon inte ville ha mig. Jag var ofta ledsen och besviken över hennes brist på intresse och mådde riktigt riktigt dåligt över det. Ibland grät jag när hon sa nej, vilket knappast gjorde situationen bättre. Hon blev så himla pressad och jag var livrädd att hon skulle börja ha sex "för min skull".


    Men efter en längre tid så har vi pratat mycket om det. Det som hjälpt mig är att inse att alla är olika. OCH att jag måste våga lite på henne när hon säger att hon visst vill ha mig. Att jag visst duger. För det handlar i grund och botten om just det. Att våga lita på att den ens partner säger är sant.


    Min sambo lider av depression, och det påverkar ens sexlust mycket. All stress påverkar så jag skulle, om jag vore du, helt enkelt lite på att det han säger till dig är sant. 


    Mitt råd är att prata mycket om det. Våga bli ledsen och be honom vara ärlig. Var också ärlig själv och försök vara tydliga. Det blir så himla lätt missförstånd och konstiga tolkningar när det handlar om något så känsligt.


    Kanske är han som person en sån som behöver ett långt förspel, kanske han behöver att du är lite på. Kanske behöver ni ta till andra metoder, massage, "förbjuda" sex under en vecka, göra något nytt, testa nya saker. Sex får aldrig bli blodigt allvar, vi kommer ofta på att vi måste backa och försöka hitta tillbaka till lekfullt sex. Det finns många sätt att väcka lusten på. Man måste bara hitta det som passar just en själv och ens partner.


    A-O tror jag är kommunikation och att våga släppa loss och ha kul tillsammans utan krav. :)


     


    Sen det här med porren, onani är något många tar till vid stress för att koppla bort. Fantasier och porrtittande har aldrig nått med ens partner att göra. Men prata om det också! Och var inte rädd för att han ska tycka det är jobbigt att du gråter. Jag har själv gått med exakt den känsla du beskriver och jag blev så arg när känslorna tog överhanden eftersom jag visste att det gör det så jobbigt för min tjej. Men det är bara att acceptera att det är känsligt och gör ont att prata om ibland.

Svar på tråden Känner mig usel.. Usch! :(