• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Muffin - min pappa hade med sin vin från Japan och hör och häpna - det var gott, faktiskt riktigt gott!


     


    Venedig var verkligen romantiskt... speciellt på kvällarna då man kunde flanera utmed kanalerna, sätta sig på en uteservering etc. Superfint och så himla skönt utan bilar .. tyst, lugnt och ofarligt.

  • anne på grönkulla

    Hej tjejer! Long time, no see - jag har varit på vift borta från min egen dator.

    Nu vill jag ha tips: på finbubbel. Jag har fått en befordran (o får en för min bransch nätt löneförhöjning på kuppen) och lovat familjen att bjuda på champagne för att fira. Jag fyller år i dagarna och tänkte kombinera detta - tror vi blir 8-9 personer så 3 flaskor får det nog bli (det blir fördrink + till förrätt, blinier).

    Tänkte ca 300-350 kr flaskan som riktmärke och har kikat på Pol Roger (som vi drack till makens 40årsdag tidigare i år), Piper Heidsäck, Taittinger och Moet & Chandon. Eller missar jag nån pärla? Kan tänka mig att gå upp i pris också. Eller ner - om nåt är fantastiskt prisvärt. Vilken är era favoriter?

  • Lapinette

    Vår favvo är sedan många år Pol Roger. Moet & Chandon har vi blivit riktigt besvikna på så den skulle jag undvika. Makens bror hade druckit Piper på semestern och var mycket nöjd. Men som sagt - Pol Roger är en ständig favorit eller så är det Bollinger eller Diebolt Vallois (som jag tror man måste beställa på Systembolaget).

    Och ETT STORT GRATTIS till befodran och högre lön!

  • MuffinsTönt

    Grattis här också! 

    Nu är jag tillbaks till Sverige. Är ständig trött och det gör ont i huvet. Vädret gör sitt också, grått grått grått. Men guud va gott det är med "svensk mat". Om man nu tycker Pizza, Subway och Kaviar är svensk då.

    Är ni tillbaks från semestern?  

  • Lapinette

    Muffin - välkommen tillbaka! Du får berätta mer om din låååånga resa. Vi har semester en dag till. Idag är det makens födelsedag så vi ska fira här i Frankrike tillsammans med hans familj. Sen bär det av med snabbtåg till Paris och flyg hem imorgon eftermiddag/kväll. Efter det är semestern slut .. tyvärr!

  • anne på grönkulla
    Lapinette skrev 2011-08-07 11:46:15 följande:
    Vår favvo är sedan många år Pol Roger. Moet & Chandon har vi blivit riktigt besvikna på så den skulle jag undvika. Makens bror hade druckit Piper på semestern och var mycket nöjd. Men som sagt - Pol Roger är en ständig favorit eller så är det Bollinger eller Diebolt Vallois (som jag tror man måste beställa på Systembolaget).

    Och ETT STORT GRATTIS till befodran och högre lön!
    Tack! Pol Roger höll det på att bli, det köpte jag när maken fyllde jämnt tidigare i år. Men så tipsade killen på bolaget om Deutz - så den blev det - och riktigt god! För mig tidigare okänd men riktigt bra faktiskt!

    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=deutz&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=23318&varuNr=7487&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3ddeutz%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c 
  • MuffinsTönt

    Lappis
    Det är så mkt så jag vet inte ens vilken ände jag ska börja. Kändes som jag inte gjorde ngt där. Trots jag gjorde en hel del. haha! Ni får fråga på så är det nog lättare för mig att berätta ngt. Livet där är så komplext samtidigt som det är soft. Det är inte samma arbetstempo som här. Och disciplinen är väl sådär också. Men servicen på vissa delar är helt otrolig. Jag behövde inte ens ta på mig skorna själv när jag provade skor. Det gjorde hon åt mig. Eller när man provar kläder, så finns det nån där som hjälper dig och drar ner tröjan eller drar upp dragkedjan. Smidigt men samtidigt jobbigt sen när man står ensam hemma och kan dra ner den där tröjan för den sitter för tajt. Haha! Har hänt mig x antal ggr. 

  • anne på grönkulla

    Det är svårt att beskriva en helt annan vardag, jag förstår det muffins. Men vi är ju nyfikna, på var du varit, om du träffat nya spännande människor, sett fantastiska saker?

  • MuffinsTönt

    Jag har åkt en del ställen. Både inom VN och i Asien. 

    I VN har jag åkt till
    * Norra delen av landet,
    Jag besökte många ställen här men dock inte Hanoi som är huvudstaden. Däremot var jag i Ha Long där Ha Long Bay ligger. Tyvärr "fick" jag inte åka båt ut till öarna för det var precis en vecka efter båtolyckan med två svenska tjejer. 

    * Nha Trang.
    En strandstad som även är partystad. Här finns en massa öar där de har gjort till privata strandområden. Endast gäster på lyxhotell eller turistgrupper (som jag var med i) som får båda. Vita stränder med jättefint turkost vatten med 25 grader på. Seafooden där är underbart. En massa ovanliga musslor, snäckor, krabbor av olika slag som inte finns i sverige.
    Här finns även en nöjespark stort som en hel ö, Vinpearl Land heter den. Man blir riktig imponerad av hur fint, modern och västerlänskt det ser ut. Man kan tro man är i Liseberg/ Gröna Lund fast mkt bättre. 
    Jag fick även prova på att bada i minerallera. Kletigt och dyrt. Men det var en upplevelse i sig.

    *Da Lat
    Bästa stället om man vill ha det svalt. Stan ligger ganska högt upp ijmfr med övriga städer så där är temperaturn kring 20grader (jmfr med saigon som har 30!!). Här är det mkt granar och natur som gäller. Är man ute efter fest och sånt så är det inte så lämplig stad.

    Utomlands har jag då åkt till

    *Singapore
    *Malasia
    *Kina, Guangzhou

Svar på tråden Tur & retur