• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Nedräkningen till semester har börjat för de flesta. Själv sitter jag kvar (ensam) på kontoret ett par veckor till och under tiden (eftersom det är så lugnt) så googlar jag mig vidare och ut i världen .

  • MuffinsTönt

    Lappis
    Jag ar fortf i VN. Har precis kommit fran Guangzhou. Jag ska aka hem i slutet av juli. Da har jag varit har i VN drygt 6,5 manader.

    Jag blev mer imponerad av Singapore (sin) an Malaysia (mal). Kanske beror det pa att vi akte till Sin forst. Men om du planear att aka till Sin sa ar Mal vart bersok eftersom de ligger intill varandra.

    Det blev tyvarr ingen Japan-resa. Det ska jag gora nasta gang jag aker till VN. Jag hade faktiskt planerat gora en Sin/Mal-resa efter min Japan resa. Mitt mal med dena langa semesterresa ar/var att besoka olika stallen och resa till olika stader.

    Tinga
    Maten i Malaysia (och singapore for den delen) ar mkt kina-inspirerad. Inte sa mkt smak eller for mkt salt. Vi at pa en thai-restaurang men det var mkt friterat och annat o-thai. Men jag far papeka att vi akte med tour-grupp. Det kan paverka menyn. Daremot sa tycker jag att de kunde atminstone laga lite thai-mat.

  • Lapinette

    Muffin - har du redan planerat in en nästa resa?!


     


    Själv har jag den senaste veckan suttit själv på kontoret (eller som idag hemifrån) och då kan jag bara inte låta bli att googla runt på nya semesteridéer. Det känns lite som att resa . Har tittat på gamla planer som bl a Cornwall och kom då på att en av tjejerna som alltid var inne här på restråden förut hade tipsat om ett ställe i Wales. Tittade på hotellet de hade bokat för en weekend och blev sen "lost" på den webbsidan med hotell hon rekommenderat. Tänk vilka bra tips och råd man fått här genom åren.


     


    Sen hamnade jag en liten stund i USA/Canada. Skulle kunna tänka mig att besöka Chicago och sen har vi Montreal och Quebec som jag tittat på tidigare. Älskar verkligen googlemaps så det blev att kolla om man kanske kunde hyra bil och köra däremellan.


     


    Men allt detta är bara lite lösa drömmar ... vi kanske åker någon helt annanstans. Vad vi däremot måste ta ett beslut om är huruvida vi ska åka till Japan i höst eller kanske skjuta på det ytterligare 1,5 år i samband med att vi förmodligen ska till Korea. Blir det i samband med Korea så får vi inte lika många dagar i Japan (typ en vecka) men att kombinera innebär tid och pengasparande. Om vi inte åker till Japan i höst så har jag föreslagit maken att jag ska hänga med honom på hans businesstrip (han åker regelbundet) till Israel istället. Han jobbar ett par dagar och sen tar vi resten av veckan till att besöka Jerusalem, Haifa etc.

  • MuffinsTönt

    Lappis
    Nja, planera och planera. Drömt mig bort har jag gjort. Nästa gång jag besöker VN ska jag ta resten av Asien. Tex Japan, Thailand, Kambodja, Indien. Men vi får se när jag åker hit igen.

    Usa, har jag faktiskt aldrig "velat" åka till. Lite kul hade det varit men inte sådär jätteviktig. Mitt hjärta tillhör Hong Kong. Hahaha!

  • Lapinette

    Muffintönt - menar du att din favvoplats är Hong kong? Jag var inte speciellt begistrad men kanske berodde det mer på att jag även var rätt sjuk när jag var där. Har inte heller haft någon större längtan till USA mer än att jag ville besöka Kalifornien och New York och nu så har vi gjort det .. så kan jag tänka mig att åka även till andra ställen.

  • MuffinsTönt

    Japp, jag är uppvuxen med HK-filmer. Jag har alltid velat besöka detta land.

  • Lapinette

    En kompis på den andra tråden tipsade mig om Vagabond som den här månaden bl a har en artikel om Biarritz. Köpte den igår och förlorade mig i Italien, Venedig, hyra hus, Malta, Sydafrika. Hmm... har varit ute och "rest" hela natten .


     


    Det jag gillade skarpt var en artikel om Venedig - staden bakom turiststråken. Jag har själv inte varit sugen på att åka dit och trott lite på de myter som de även nämner i artikeln dvs:


    - kanalerna luktar skit


    - allt är svindyrt


    - hela stan är en turistfälla


    Sen upptäckte jag en massa mysiga gränder, tyystnad (inga bilar!!!), kanaler som slingrar sig igenom staden överallt. Vi åt massor med god och inte alls dyr mat! Visst var det krimskrams och en massa turister men det var nere vid Rialtobron och St Marcusplatsen. Promenerar man bort därifrån så hittar men gränder utan folk.


     


    I tidningen så gav man även 5 förslag på Fly and drive. Komiskt nog har vi redan gjort 3 av dessa (med lite små förändringar) och en har jag redan lagt ned en plan för (en vacker dag). Det är ju lite vårt koncept att resa just nu. Flyga iväg, hyra bil och sen upptäcka området.


     


    Men som sagt, snart nalkas semester och denna gång är det sydvästra Frankrike som ska utforskas. Vi kommer nog inte att åka runt allt för mycket utan faktiskt ta semester också . Det blir en hel del vingårdar de första dagarna men sen när vi kommer till Biarritz så ska vi nog mest ligga still på sandstranden (hoppas jag) förutom en dag som vi ska besöka matmetropolen San Sebastian.

  • Lapinette

    Första nätterna ska vi tillbringa i Saint-Emilion på detta slott http://www.grand-barrail.com/. Det har fått både ris och ros på Tripadvisor så jag har inte superhöga förväntaningar men vem kan tacka nej till att bo på ett slott en natt . Dessutom hade de ett erbjudande när vi bokade så priset är helt ok. Har bl a bokat ett besök hos en av mina absoluta favoritviner http://www.gazin.com/uk/vignoble.html. Jag är en stor älskare av Pomerol och den här går inte av för hackor. Drack mitt första glas från deras vingård när vi var på Operakällaren. Sommeliern som också hade födelsedag gav mig etiketten - det är en Pomerol från 1995 och det godaste jag någonsin druckit.


     


    Efter två nätter i Saint-Emilion så åker vi till Saint-Estèphe som självfallet ligger mitt i ett annat underbart vinområde. Där ska vi bo på ert mer modest Chateau http://www.chateaupomys.com/ som självfallet har fått bra rekommendationer på Tripadvisor (my best friend).


     


    På vägen mellan Saint-Emilion och Saint-Estèphe har vi bokat två stopp. Ett på http://www.smith-haut-lafitte.com/. En riktigt stor, känd vinproducent så jag antar att besöket blir lite mer "tursitbetonat" än hos Gazin. Men det ser ju så vackert ut och deras viner är underbara så vem kan säga nej för en rundvandring där? Direkt efter ska vi vandra runt med ett annat franskt par på denna gård http://www.chateau-olivier.com/. Ett vin vi köper rätt ofta (i Frankrike). Ni som känner mig väl kan nog se en viss koppling .


     


    Kommer säkert hinna med någon vingård i Medoc, Margaux, Saint-Estèphe och Pauillac också men det lär nog bli spontanbesök. Sen lämnar vi Bordeaux och dras söderut till Biarritz. Ska där bo på det hotell som toppar på Tripadvisor http://www.hotel-alcyon-biarritz.com/. I Biarritz tänker jag inte göra många knop. Hoppas på att solen ska hitta dit (de hade 17 grader och regn igår men det ser ut som det faktiskt ska vända lagom tills vi kommer ). Tänkte mig lata dagar vid havet, promenader och mysiga middagar och så ett besök i San Sebastian (jag vet att jag redan skrivit detta) och San-Jean-de-Luz som visst ska vara ett underbart ställe (enligt svärmor).


     


    Efter 8 dagar nere i Sydvästra Frankrike flyger vi upp till Paris. Stannar där i två nätter och ska en kväll ut och äta med en kompis. Vi ska bo här - http://www.lefabehotel.fr/. Undrar vilket rum vi får - Mona Lisa eller French Passion? Annars inget inplanerat utan det blir att flanera runt och mysa på någon uteservering, titta på folk. För sedan tar vi snabbtåget (TGV) till maken släkt, dels i byn Volmerange-les-mines som ligger på gränsen till Luxembourg och i Strasbourg.


     


    That's it! Sen är det bara att åka hem och jobba som en gnu igen tills det är dags för nästa resa - kick-off i Berlin i slutet av augusti.

  • MuffinsTönt

    Lappis

    Venedig och Rom har funnits på min "måste-besöka"- lista. Är Venedig så romantisk som det låter i artiklarna?

    Låter som en spännande resa ni har framför er. Ordet "vingård" får det att vattnas i munnen på mig. Har druckit endast få glas vin här. Jag som brukar köpa boxar inför sommarn. Alkoholkonsumtionen är mest för karlar och då är det öl och sprit som gäller. Det ser "ofint" ut för en tjej att sitta med en öl eller spit vid bordet. Trots man dricker det till maten.

    På en av mina resor köpte jag 3 olika vinflaskor som jag tänker dela med mina kompisar när jag kommit tillbaka. Spännande med röd/vitt vin från Vietnam.

    Om en vecka åker jag hem igen. Då är semestern slut! *snyft*

    Men din semester börjar imorrn. Trevlig resa!!

Svar på tråden Tur & retur