• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Pratade med pappa idag igen och hans kompis (japan som bor i Stockholm) som skulle vara i Japan ungefär samma period som oss har bestämt att avboka allt.

    Anne - vi flyger med Austrian och de kör med samma villkor som många andra flygbolag gällande resor till Japan. Tror det gällde om man hade biljetter bokade t o m 30 april.

  • Telis

    Lappis, så himla tråkigt om ni måste ställa in resan, jag vet ju hur du sett fram emot den! Men jag förstår er, jag hade inte åkt om det hade varit jag.

    Har ni funderat på vad ni skulle kunna göra istället i så fall eller är ni fortfarande upptagna med att fundera på att åka eller inte åka till Japan?

  • anne på grönkulla

    Supertrist såklart om ni måste ställa in, men fortfarande väldigt juste av flygbolaget att ha så generösa regler.

    Jag funderar fortfarande på en ev Turkietvända i sommar, men det är inte helt enkelt att pussla ihop - det vi vill göra går inte med charter från Sverige... hm...

  • Lapinette

    Vi inväntar i några dagar/en vecka till innan vi tar beslut men om vi inte åker så har jag föreslagit Rom och Toskana till maken vilket han tycker låter som en bra idé.

    Många länder har lag in om resförbud till Japan så jag tror flygbolagen inte har så mycket val än att följa deras restriktioner. En annan grej förutom detta med strålning och brist på el är att åker vi och UD har kvar sin restriktion om inga resor till Japan så är vi troligen inte försäkrade.

  • anne på grönkulla

    Nej, möjligen är det ju ett krav i lagen i deras hemland t ex, eller ett rent kommersiellt beslut. Deras försäkringar i sin tur kan säkert täcka deras kostnader i ett sånt läge., och förutom vad lagen kräver med hänsyn till återbetalning av paketresor i Sverige så kan ju företag ha sina tjänstereseförsäkringar och så kopplade till reseråden. Intressant hursomhelst!

    Och bra aspekt det där med försäkringen, det vanliga reseskyddet i hemförsäkring kan säkert upphöra att gälla och då är ju frågan vad det är värt att betala för en extra försäkring.

  • Lapinette

    Nu är resan till Japan avbokad.

    Så fort vi sett att alla avbokningar är gjorda blir det att boka till Rom och Toscana istället. Blir då borta i en vecka istället för två och så hoppas vi att vi kan åka till Japan i höst istället.

  • Tinga

    Lappis - jättetrist att ni var tvungna att ställa in Japan-resan, särskilt med tanke på att ni skulle träffa din pappa också, men jag tror att det var ett klokt beslut, just pga alla kärnkraftsproblemen och -riskerna. Personligen hade jag inte velat åka dit framför allt pga den anledningen. Hoppas att ni får en fin resa till Rom och Toscana istället, och att ni sen kan åka till Japan i höst istället. Din pappa har inga planer på att komma hit och hälsa på?

  • Lapinette

    Tinga - vi tänkte föreslå pappa att komma hit i sommar. Han hade planerat att åka hit förra sommaren men skadade då sin fot och tyckte det var trist att vara här om han inte kunde vara ute och promenera på stan (som han gillar).

  • _koko_

    Åh, vad tråkigt lappis, men det känns ju som rätt beslut med tanke på omständigheterna. Hoppas din pappa kan komma hit i sommar i stället, och att ni kan åka dit i höst i stället.


    Och toscana är ju inte fy skam! Vi hyrde ju ett hus där tillsammans med några vänner sommaren för 3 år sedan, grymt bra!! Läskigt med skorpionerna som finns överallt, men ingen av oss blev iaf stucken (skulle enligt uppgift vara som getingstick). Vår närmsta stad var Cortona, supermysig! Fast bäst på resan var nog när vi blev hembjudna till familjen vi hyrde huset av och serverade en fantastisk 5-rätters middag på deras balkong.

    Vi har äntligen bokat en resa till teneriffa för att hälsa på barnens farfar, åker om 3 veckor. Ska bli så skönt!!
    Vad vi ska göra i sommar har jag dock inte den blekaste aning om... Det är så enkelt för oss att åka till teneriffa eftersom vi bara behöver betala resan och har vagn och bilstolar där, så det kanske blir en till resa dit... Fast jag skulle vilja bilsemestra också, antingen norrut (sundsvall/ångermanland/västerbotten) och hälsa på min släkt eller söderut (södra tyskland) och hälsa på sambons släkt. Inser ju att det är hög tid att börja planera, men vi är värdelösa på framförhållning... Hur gör ni??

Svar på tråden Tur & retur