• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

    Vill bara applådera Mugglan som så artigt startade en politisk debatt för att skyla över mitt tramp i djurklaveret! Tack! Så gör en perfekt värdinna!


     

  • Lapinette

    AM - vi djurvänner har dock inte glömt ! Vi kan ju fortsätta med den debatten (djur alltså) på Winjas .

  • Ore

    Har ingen aning om man kan byta kesella mot ricotta, tyvärr.

    Och vet inget om RD heller, men är du alldeles ohyggligt nyfiken PB så kan du nog testa på RD 14, och få reda på om du är gravid... Problemet är väl om du inte skulle få ett plus (låg halt av det där ämnet som jag inte minns vad det heter), och ingen tant dyker upp heller. Men då kan man ju kosta på sig ett test till. Det kanske det kan vara värt för att inte behöva bita på naglarna allt för länge? Eller så tänker du tvärtom, vare sig testet visar plus eller inte så ändrar det sig inte om testar tre dagar senare...?

    Husdjur: Är ingen hundmänniska, är t.o.m. litet rädd för hundar efter att ha blivit hundbiten fem gånger... Det gör att jag är litet på min vakt när jag träffar hundar, men jag har inga problem med hundar som jag "lärt känna". Och även de jag inte känner har jag lärt mig att läsa av ägaren ganska bra... Faktiskt så tycker jag de flesta hundägare är bra på att hålla ordning på sina hundar. Träffade dock på ett undantag igår, och givetvis var det då en s.k. "kamphund"-liknande hund, som ägaren fick stopp på när den var ungefär en decimeter från mig och lillkillen...

    Själv gillar jag katter

    Mona Sahlin tycker jag också får litet oförtjänt mycket kritik, även om jag faktiskt inte gillar henne något vidare så tycker jag inte hon är riktigt så illa som det verkar... Men undrar också om hon inte är bästa valet ändå? Och håller helt med om att sossarna i hela valrörelsen var mer ute efter att vinna röster än att tala om vad de står för!

    Mugglan: Jag hade tanken inför KUB att siffrorna måste gå åt "rätt håll", dvs den korrigerade risken måste vara mindre (dvs högre siffror) än åldersrisken. Men det kanske inte är riktigt applicerbart i ditt fall, för hur gör man då om det ändå är under 1:200 t.ex... (Det är väl vid den sannolikheten som de rekommenderar att gå vidare med FVP? Iaf om det är ett barn, jag vet inte om det är något special med tvillingar?)

  • Oupsie
    muggles skrev 2010-11-15 13:18:17 följande:
    Jaha, skrämde jag bort alla nu med politikerpratet?
    Jag skulle kunna skriva en massa om det men jag känner inte riktigt att jag har tid för det idag. Tycker att det är intressant.
  • fru AM

    Jag är förmodligen en dålig människa som inte vill ha husdjur. Men jag förstår ju er när ni förklarar varför NI vill. På ett sätt är det ju samma som med barn som några av er påpekar - men där har vi reproduktionsdriften och familjebildandet som den starkast bidragande orsaken. TUR att jag är allergisk. Om Livia fick bestämma skulle vi ha 27 katter och 4 hundar, minst.

  • fru AM

    Nähä ut i ruskvädret igen för att köpa Livias födelsedagspresent: Dockhus.

  • Oupsie
    snaily skrev 2010-11-15 12:30:01 följande:
    Din foglossning är verkligen SÅ himla onödig och trist med tanke på ovanstående! Hur funkar det nu, är det maken som får aktivera och motionera lilla (stora) vovven?   Jag skulle ju passat på och gått en tävlingslydnadskurs nu i höst - hade verkligen sett framemot det och det hade ju funkat också eftersom jag känner mig pigg och rörlig - men så blev ju kursen såklart inställd pga för få anmälningar... grrr... Det är ju NU jag har tid! Men hoppas också man inte helt behöver lägga hund"karriären" på hyllan efter Ynglets ankomst.
    Det är maken som tar, i princip, all rastning av henne för tillfället. Jag frågade om han ville ta över hundträningen, men har kände inte riktigt för det och då är det nog lika bra att låta bli. För man måste vara motiverad, annars går det ändå inte bra i träningen. Så hon aktiveras inte så mycket för tillfället. Det är säkert lite tråkigt för henne, för hon är ju van att det är träning ca 2 gånger i veckan, men hon klarar det ganska bra. Hon är en hund som gillar att mysa i soffan också . Försöker göra lite småsaker innomhus, som positionsträning och lite "gömma"-lekar. Men det blir inte så mycket av det heller tyvärr.

     


    Trist med för få anmälningar . Jag köpte den här:www.adlibris.com/se/product.aspx och jag tyckte att den var bra om man vill börja träna lite på tävlingsmomenten själv. Men vissa moment vill man ju gärna ha lite hjälp med.

  • nennesjuttioåtta

    hellå!


    PB - Jag räknade RD 0 som dagen för ET/FET. Men då räknade jag ändå att ÄP skulle vara 14 dagar innan jag testade. Första IVF testade jag positivt på TD (fredag) men pratade med kliniken på måndagen innan (RD 9) och de trodde jag var gravid eftersom jag inte börjat blöda ännu (14 dagar efter ÄP). Och sen började jag ju blöda men var gravid som de trodde. 
    Andra IVF började jag blöda RD 8.
    Vid FET testade jag positivt RD 10 (TD RD 13). Men då har ju jag långtidsodlat.

  • Oupsie

    AM, du är väl knappast en dålig människa för att du inte vill ha husdjur. Det är väl så att vi har olika intressen bara. Jag kan erkänna att det är långt ifrån alla djur som jag skulle vilja ha som husdjur, och långt ifrån alla hundar jag skulle vilja ha också. Jag har min idé om hur jag vill att min hund ska vara, och har också valt hundras, och även i viss mån uppfödare, efter det.


    Att man är allergisk så blir det nog ganska naturligt att man inte är så intresserad heller för den delen. Jag är allergisk mot katt och jag har aldrig känt något intresse för att skaffa katt. Har också träffat en hel del ganska otrevliga katter som inte har gjort att mitt intresse för katter precis har ökat, snarare tvärtom, precis som många som träffar otrevliga hundar inte blir särskilt positivt inställda till hundar överlag.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!