• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

     


    muggles skrev 2010-11-15 11:14:43 följande:
    Jag undrar ofta vad det är som hon gör så himla fel. Jag är inte sosse själv men jag tycker nog att hon är den mest självklara ledaren de har just nu. Vem 17 ska klara att ta över? Och som ngn annan sa; både Ingvar Carlsson och Göran Persson har också förlorat val... Kan ngn förklara för mig varför Mona är så hatad av alla och alla bara häcklar henne hela tiden? Jag kan inte komma ifrån känslan att hon blir hårdare bedömd än männen i politiken, bara för att hon är kvinna?

    Här måste jag hålla med och instämma i frågeställningen.
    Lite känns det också som att ett av Alliansens mest lyckade drag var att få SÅ bra snurr på anti-Mona kampanjen så att "alla" faktiskt numera tror på att de alltid avskytt kvinnan i fråga.

    Jag tror absolut inte det är Monas personliga fel att valet gick som det gick. Jag tror själva Sverige och vårt sätt att täka har förändrats ganska mycket och att partipolitiken i stort haft svårt att hänga med och sossarna  synnerhet.

  • muggles
    fru AM skrev 2010-11-15 10:37:04 följande:
    Men varför HAR man husdjur? Jag är möjligen lite okänslig men jag förstår inte vitsen med dem  om man nu inte är ensam och vill ha lite sällskap. Förlåt!
    Ung samma anledning som att ha barn De ger mkt kärlek men kräver en del underhåll!
  • Telis

    Jag tror inte alls att det har med att göra att Mona Sahlin är kvinna, det finns ju många kvinnor i politiken som ses som kompetenta.

  • Lapinette

     


    passionsblomman skrev 2010-11-15 11:22:11 följande:
    Jag tror själva Sverige och vårt sätt att täka har förändrats ganska mycket och att partipolitiken i stort haft svårt att hänga med och sossarna  synnerhet.

    Instämmer! Titta på övriga Europa ... högervind som blåser.

  • Lapinette

    Tror fortfarande att sossarna hade varit i en annan sits om Anna Lindh hade blivit ledare och hon är ju kvinna.

  • muggles

    PB: man kan också komma ihåg att de som hatar Mona mest är SD...


    Jag tror att hon förlorar en del på sitt sätt som folk verkar störa sig på; att hon talar ganska långsamt med söderdialekt, vissa ord i hennes retorik mm. Men om man ser igenom det där så kan man se att hon är en väldigt erfaren och skicklig politiker. Tom Fredrik Reinfelt kallar henne skicklig retoriker.


    Och enl många har hon stått för ett lyssnande ledarskap och bjudit in många i diskussionen kring hur sossarna ska förnyas. Raka motsatsen till tex Göran Perssons ledarskap som var erkänt auktoritärt och kvinnofientligt. Därför tycker jag att det är synd att hon inte fick fortsätta. För jag ser ingen annan som är bättre lämpad att ta över.


    Och kommer ni inte ihåg hur hatad Göran Persson var en gång i tiden? "Som Nivea - fet och dryg" sa man ju om honom...

  • muggles

    Lappis: ja Anna Lindh hade ju varit en helt annan femma! Såklart. Men om man tittar på dem som finns att välja mellan nu menar jag...


    Telis: varför är du så säker på det då?

  • muggles

    PB: jag hade räknat RD 0 som äggplock för då skedde ju befruktningen... Tumhållning!

  • muggles

    Lappis: ja jag vet att det stämmer men han blev ju mer populär sedan, konstigt nog. Och hade han varit kvinna och kört den auktoritära stilen hade han inte blivit kvar länge...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!