• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

    Nu har vi fått erbjudande om dagisplats till Astrid från 8:e augusti. Inte så bra som vi hoppats på, vi hade hoppats på april, men, men, det är väl bara att försöka få ihop dagarna på något vis.

  • MSW

    Åker bil och läser om Juuls syn på uppfostran och självkänsla vs självförtroende! En del låter självklart, en del ger mig dåligt samvete och en del låter bara korkat.. Så det är väl som det ska! gissar att jag läser den här litteraturen om barndom/barnuppfostran på ett helt annat sätt än kursarna utan barn! (-----) mugglan: kör nog din stil, och läser inga böcker.. Det jag tycker är mest jobbigt är att jag tänker så mycket på vad andra tycker om hur jag hanterar olik saker.. Det är väl "bara" att bestämma sig för att låta bli gissar jag!


  • muggles

    MSW: det där är nog lättare när man är lite äldre känns det som, dvs att skita i vad andra tycker. Till en viss mån kan man aldrig strunta i det helt men jag tycker man blir bättre på att köra sitt race när man blir äldre. Sedan ska jag väl erkänna att jag själv tycker en hel del om andras barnuppfostran (bla om mjäkiga föräldrar som aldrig sätter gränser)

  • muggles

    Helt jäkla otroligt - jag har fått gjort alla mina to-do-saker på listan idag Hade jag haft bilen hade jag stuckit hem. Nu måste jag vänta 45 min tills direktbussen går... (orkar inte byta och ha mig).

  • MSW

    Mugglan, det är väl kanske för att man tycker så mycket om hur andra gör man funderar över vad de tycker om en! Jag kan också tänka att det blir bättre när det inte är första barnet och faktiskt har lite egen erfarenhet!


  • MSW

    Ja visst är det förvånande när man får saker gjorda, fast man hela tiden har känsla av att inget händer! Trist att du inte kan komma hem fast du är färdig..


  • MSW

    Blev förresten så himla irriterad på min svägerska härom dagen! De har en son som är tre veckor yngre än A! Och så hade hon sett att min ena syster hade bild på A som bakgrund på sin mobil, och då säger hon till sin son "där ser du, hon tycker bättre om A".. HUR tänker man då? Oavsett om det skulle vara sant eller inte så VAD blir bättre av att man säger så? Sen är det juh taskigt mot min syrra också..


  • Piggelin1

    FAN - HELVETES - JÄVLA - SKIT!!!! 


    Idag var det första dagen sen förra torsdagen som vi lämnade Amanda hos dagmamman, pga magsjukan som dök upp hos en av de andra dagmammorna för en vecka sen. Har verkligen känt oss überförsiktiga & har pratat flera ggr med vår dagmamma senaste veckan för att kolla läget & alla hos henne har klarat sig.


    Fem minuter efter att min gamla chef (numera även kompis kan man nog säga) dök upp här i em, så ringer vår dagmamma & berättar att hennes egna dotter precis spytt Slänger mig i bilen & är hos dagmamman fem minuter senare & bokstavligen rycker hem Amanda. Handsprit när vi kom hem & nu håller vi tummarna att hon (och vi) ska klara sig. Dottern tror jag går i skolan tills kl 13, så hon & Amanda kan inte ha hunnit träffas så jättemkt, typ två timmar eller så, så man ju hoppas att de inte kramats för mkt.


    Eller som dagmamman, se till att klämma ur dig bebisen imorgon senast, det ska ju vara 48 timmars inkubationstid...


    Magsjuka kombinerat med förlossning känns sådär... Hade bebisen redan varit född hade jag varit lugnare, men just nu är jag verkligen über-überkänslig mot de bacillerna!


    ...var bara tvungen att vräka ur mig! Amanda undrade på vägen hem i bilen varför jag sa "skit, skit skit" - ooops!

  • Piggelin1

    Håller med Mugglan, läser sällan böcker om barnuppfostran mm jag med. Jesper Juul-boken ("Ditt kompetenta barn") köpte jag för 2½ år sen ism att jag var föräldraledig, men har nog inte läst mer än 20 sidor... Håller med om att ju äldre Amanda  blir/Ju längre jag varit mamma, så litar jag till min egen intuition mer & mer. Känns rätt skönt faktist, hänger väl ihop med att jag landat lite i rollen som mamma, kan jag tänka mig. För 1½ år hade jag värsta dippen & trivdes inte alls med den rollen, minns jag.


    Hanne Kjöller-boken läste jag för ett år sen & den var riktigt bra & rätt befriande tyckte jag. ...och denna "Tagga ner"-boken blev jag lite nyfiken på nu efter tips från en kompis - så det är väl med den frekvensen jag läser "barnböcker" tror jag. En om året känns lagom

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!