• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

    Teli: grattis även här till jobbet! Jag är givetvis nyfiken på detaljerna ... men jag förstår om du inte vill outa allt  Verkade dina nya arbetskamrater trevliga? Hade det gått bra för maken och Televinken?


     


     

  • muggles

    Telis: det är ju perfekt med lite dubbel lön och dubbel ledighet på samma gång! Lyx! Tänkte jag skulle ta en morgonbild och en kvällsbild - magen är typ dubbelt så stor på kvällen


    Mitt illamående har förresten successivt försvunnit from förra veckan, så 4v höll det i sig mot 1v med Moa. Inte så farligt ändå faktiskt. Nu mår jag grymt bra! Mamma kommenterade hur pigg jag ser ut

  • Lapinette

    Telis - är grön av avund (dricka glögg med maken en helt vanlig dag mitt i veckan)!! Grattis till jobbet. Känner du dig nöjd?

    Ego - har ätit härlig lunch med barndomskamrat. En så bra vän! (BS du känner henne också ).

  • kängu

    Telis, kan jag få receptet till din risotto? Eller har det redan lagts ut i tråden?


    Någon som har ett bra recept på en efterrätt, inte med choklad? Jag ska laga middag till svärmor som kommer till helgen (hon fyller år under tiden hon är här). Hon tål tyvärr inte choklad annars hade jag def. testat Lappis chokladfondant!

  • Telis

    AM, nja kollegorna törs jag inte säga något om här även om det är otroligt att 30-åriga datakillar vars största intressen är databaser och .Net skulle hänga här. Men du kanske kan tänka dig. Vad det gäller villkoren så fick jag gå ner lite i lön, typ 3% tror jag, men å andra sidan så fick jag övertidsersättning och riktigt bra pensionsavsättning. Jag är nöjd iallafall!

  • Telis

    kängu, här är risottoreceptet:


    Risotto med rökt lax och limefärskost

    Ingredienser
    Portioner: 4

    4 dl risottoris (t ex aborio eller carnaroli)
    1 liter vatten + 2 msk konc kycklingfond
    2 schalottenlökar
    50 g smör
    1 1/2 dl vitt vin
    1 burk körsbärstomater (400 g)
    1 kruka basilika
    2 dl riven parmesanost
    olivolja
    salt
    nymalen svartpeppar

    LIMEFÄRSKOST
    200 g färskost av philadelphiatyp
    finrivet skal av 2 lime
    4-8 skivor kallrökt lax (ca 100 g)
    limeklyftor till garnering


    Gör så här
    1. Koka upp vatten och fond. Håll varmt. Skala och finhacka löken.
    2. Fräs löken mjuk i 2 msk olja och 1 msk av smöret i en kastrull. Tillsätt riset och låt fräsa med 1 minut. Häll i hälften av vinet. Låt koka in. Späd med buljong i omgångar. Rör då och då.
    3. Häll på tomater och spad efter 10 minuter tillsammans med resten av vinet. Koka ytterligare 7–10 minuter, tills riset är »al dente«. Konsistensen ska vara som en lös gröt.
    4. Tillsätt resten av smöret, rivna basilikablad och parmesan. Krydda med 1 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. Rör om kraftigt och låt stå några minuter.
    5. Blanda färskost med rivet limeskal och 1 krm peppar.
    6. Servera risotton med limefärskosten, skivad rökt lax och limeklyftor.

  • smint

    glider in lite sent. Har varit på jobbet och samlat i hop mina saker och kläder och lagt i högar. Får hämta lite i taget. Går ju hos BM i närheten så tar lite då och då.  Lämnade nycklar och sånt också.. känns lite konstigt måste jag säga. Är väldigt tveksam att jag kommer tillbaka efter mammaledigheten just nu..


    gick en liten vända på stan och shoppade lite adventsstjärnor och ljustakar på clas ohlson, mkt bra priser. och en baddräkt till dottern från POP dom var ju så söta.


     


    Mugglan: Skönt att höra att du är på g igen. En som jag umgicks med när jag var gravid sist är också gravid med tvillingar nu. Hon vill iaf försöka föda vaginalt om det går. hon var i v 19 så jämförde hon magen från tidigare grav och hon tyckte den ligga närmare v 29 då.. så nog blir den större med 2 i och tidigare  


    Koko: Precis sä är jag med som du sa om att sova när man är sjuk och hemma. Jag är trött nu och inte på fm när man kan sova. Men nu kan man ju inte sova när man skall hämta på fsk snart.


    Lappis: Härligt med trevlig lunch


    Telis. Grattis till jobbet och vad mysigt att få vara hemma båda 2 under julen. 


     

  • Lapinette

    Telis - det låter ju jättebra (förutom kanske det där med datanördarna)!

  • muggles

    Kängu: jag gjorde en variant av den här (mitt recept finns i en bok därhemma): www.recepten.se/recept/plommonpaj.html


    "Mitt" recept var utan youghurt och citron; det var bara riven mandelmassa, smör och ägg i smeten men det här låter också gott. Ett tips om du ska göra den är att slänga in mandelmassan i frysen en stund - mkt lättare att riva sen.


    Mkt populär efterrätt var det iaf! Jag serverade den med vaniljglass till.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!