• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Izzie

    Det är väl att njurarna inte är färdigutvecklade som gör att små barn inte ska äta så saltad mat? Det har jag för mig iaf. Däremot utvecklas ju organen hela tiden så när det väl är dags för barn att börja äta lite vanlig mat har de ju hunnit växa lite och därmed borde njurarna vara mer utvecklade oxå. 

  • Izzie

    Ang trådträffen i södra Sverige - Är det lördagen som gäller?


    Pratade med mamma igår och tydligen har vi en stor släktträff på lördagen (som hon påstår att jag lovat bort mig på redan i somras). Hade jag helt missat. Är söndagen aktuell är den utesluten?

  • _koko_

    izzie -

    Men, är det redan lunchdags? Åh, kan ingen komma och servera nåt gott??
    Jag borde nog försöka sova en stund också nu när jag inte behöver hämta på dagis. Det var mitt stora problem under hela FL: jag blir aldrig kunna-sova-trött förrän på eftermiddagen, ungefär samtidigt som det är dags att hämta...

  • BrudSommar2006

    Med Iris var vi jättenoga och hon fick absolut ingenting med salt förrän hon fyllt ett. Med Astrid har vi inte orkat vara så restriktiva och fick ju veta på bvc att det var ok med blodpudding och leverpastej och så men man behöver ju så klart inte överdriva.

  • start september

    Plockmat:

    Majskorn (kan vara lite hårt för magen med skalen så lite i taget) - fryst är osaltad medans på burk är salt.

    Det finns frysta grönsaksblandningar med majs, ärtor, paprika, blomkål, morötter och broccoli om man är lite lat.

    Mjukost (är lite salt) på bröd var poppis.

    Avocado i bitar.  

  • BrudSommar2006

    Första året det var Lucia-firande på dagis tryckte vi med milt våld på Iris lucialinnet och mutade henne med en vällingflaska för att hon inte skulle försöka slita av sig linnet igen. Förra året var hon ju den enda som vägrade ta på sig linnet så hon satt längst fram med småbarnen och tjurade utan Lucia-kläder. I år tänkte vi att vi skulle börja prata om det tidigt så att hon hinner vänja sig vid tanken men det verkar vara tvärstopp. Hon tänker tydligen inte vara vare sig Lucia, tärna, tomte eller pepparkaksgumma i år heller...

  • start september

    Jag gav typ wienerkorv med hög kötthalt i småbitar från 10 månader samt även färdiga köttbullar i bitar eftersom hon ratade mina egengjorda osaktade frikadeller. Vi resonerade som att så länge det inte är varje dag och om vi passar saltet i resten så bör det funka.  

  • start september

    Vi hade en Fantomen med tärnljus på vårt dagis, bättre det än inget alls resonerade pedagogerna.

    Vår lilla tjej fick ha röda brallor och röd tröja då hon bara vägrade linnet. Sen blev hon jätteavundsjuk på kompisens luciakronan så i år har jag köpt en sådan och tänkte föreslå det och se vad som händer.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!