• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

    Parnassia - har du "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley? 


    Klockarbol - *håret reser sig*


    Koko - Yeii, ska ni ge tågmuseet en ny chans?  
    www.hogbobrukshotell.se/
    www.fryksashotell.se/ (inte så nära mig dock men mysigt och nära orsa grönklitt så ni kan åka slalom och säkert skoter också)


    Piggelin - Åh arma dig! Men hoppas det blir som för mig, när första veckan passerat så slutar folk höra av sig mer än per sms för de vågar inte ringa. När andra veckan passerat är det även tyst på den fronten. Men så långt ska det inte gå!!! 

  • nennesjuttioåtta

    Snigel - jag vet inte hur det är med kaminen, för hela vardagsrummet for iväg och hamnade i omloppsbana.

  • fru AM

    Nenne: tror du råden i boken funkar även för äldre barn? Typ i Hektors ålder? Trots min stora barnaskara så har jag aldrig riktigt fått kläm på det där med sömnen. Frånsett Storsonen då som var ett mönsterbarn (eller egentligen helt otypisk för barnasläktet)

  • smint

    oj vilket vinterland det blev utanför fönstret. Tur att vi beslutade att gå till affären på fm.. Nu hade jag inte velat gå ut.. Dottern sover en sväng och jag har druckit lite kaffe och ätit en liten chokladbit.


    Piggis: Du gör nog helt rätt som håller A hemma så det inte blir några baciller. Hon tycker det är ok att vara hemma?  Blir inte rastlös?  


    Mindre: Jag hade nog försökt gå till dagmamman iaf, bussarna kan man ju kanske inte alltid lita på när det är sådant här väder.. 


    Klockarbol: Skickar ytterligare en kram till dig. Har tänkt mkt på dig idag.. lät så otäckt. Kram

  • nennesjuttioåtta

    AM - Det står att det är upp till 2 år. Jag har bara läst delen om upp till 4 månaders ålder men eftersom vi har en liknande storsonen som också sover, tack och lov. Tycker den ar lite omständlig för det tog, precis som det stod i recensionen, 100 sidor innan det stod vad det gick ut på.

  • fru AM

    Tack för info Nenne! Då har jag kanske ett halvår på mig att kurera nattfnattaren Hektor. Fast det har blivit betydligt bättre sedan han började gå.


     

  • BrudSommar2006

    Har varit i pulkabacken i blåsten, usch och fy vad blött och kallt.


    AM, jag kan faktiskt inte svara på om Astrid är gul, inte så att man reagerar på det i alla fall och hon har inte gula ögonvitor som hon hade när hon föddes men hon är möjligen inte lika blek som Iris om man jämför.

  • passionsblomman

    Hörni, kollar ni på "Så mycket bättre"? Om ni inte gör det så måste ni börja!

    Jag menar, ta exempelvis den här versionen av Petters låt:


    ">



    Skit i om det är fredag, här är den på repeat.

    HERREJÄVLARS!!!! Jag satt i soffan och SKREK att "JAG VILL UT OCH PARTAAAAAAAAA" och min sambo stirrade på mig som om jag var en alien som bytt ut hans hemkära tjej. Jag har inte haft sådant dansgolvssug på åratal!

    HUR mycket sätter ni emot på att detta blir en version som kommer att PACKA dansgolven i vinter?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!