• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

    Nä nu ska jag unna mig en bryn- och fransfärgning! Liite fåfäng är jag allt även om jag inte håller på med krämer...

  • kikki kikki

    jag hade det tufft veckorna innan då jag fått gbs och havandeskapsförgiftning och mina njurar och lever strulade.
    dom gjorde 3 svepningar och den 8 okt gick vattnet kl 6 på morgonen men jag fick inga värkar. jag fick åka in och dom gav mig dropp.
    dom gav mig pensilin och sen dropp kl 14:00 och 14:30 kom värkarna igång
    ...jag bad om lustgas 14:45 men dom nekade mig det....jag hade så ont men jag fick ingen lustgas.....15:00 så hämtade dom slangarna till lustgasen under protest och då kom min första krystvärk och jag fick lustgas och krystade en gång till och min son kom 15:10....efteråt så hör jag mig skrika och jag hade så jäkla ont.....antagligen fick min kropp en chock av att det gick så fort.....det var så hemskt och jag har så svårt att hantera att dom nekade mig smärtlindring....jag är ju ingen förstföderska direkt.
    varje gång jag tittade upp så stod barnmorskan vid datan och skrev och sket i mig.

    Efteråt när jag frågade varför jag inte fick lustgas så sa hon att det brukar ju inte gå så här fort och att hon trodde att det var timmar kvar tills jag skulle få.
    Ändå hade jag berättat att mina 2 sista barn kom inom en timma.

    Nu har jag släpp det lite men jag hade sett fram imot förlossningen eftersom det var min sista....men minns dom sista 45 min som om det var 4 timmar lång tortyr.....jag hade värkar som inte ens hade mellanrum utan höll i konstant.

    jag är iaf glad att allt gick bra

    jag fick läsa mig till efteråt att han hade haft navelsträngen 2 varv runt halsen och tycker väl att dom kunde ha sagt det till oss på förlossningen

  • fru AM

    Vickan: en helt professionell fråga ...: Vet du om man på ett hyfsat enkelt och snabbt sätt så här i elfte timmen kan få tag på statistik för normalantalet badrum för hyreslägenheter av en viss storlek i ett visst område ... HAr just nu gått vilse på SCB:S hemsida ...

  • passionsblomman

     


    Parnassia skrev 2010-10-27 15:20:09 följande:
    SJÄLVKLART är plan A att du ska vara föräldraledig! Men du hinner ju jobba innan dess om jobbet dyker upp. Jag menar inte att vara klämkäck men att det kan ju hända bra saker på flera plan. Kram!

    Javisst, det är klart det kan, men att jag skulle få ett jobb där det hinner blir någon vidare skillnad utom några månaders uppsving, känns inte så realistist. Särskilt inte nrär jag antagligen kommer att få lägre lön än den jag hade senast, eftersom lönerna liger lägre härnere. Det är mer fråga om att typ hinna jobba ihop lite mer än jag får nu.

    Det får gärna hända bra saker på flera plan. min familj är bra mycket mer van vid att det händer svåra och jobbiga saker på alla plan känns det ibland som. Utan att verka för negativ. Men somliga dagar är det förbannat svårt att hålla ljuset högt på "det ordnar sig-stigen"
    Vi har alltid levt under "man får vara glad om det går ihop"och det hade varit skönt att ha LITE mer marginaler. Där man ens kan prata om resor, bröllop, semestrar, fler IVF:er, 40-årspartaj eller vad det nu är det ibland känns som att alla andra har hur bra råd med som helst.
    Och så får man istället hela förbannade tiden slita med bilar, tandläkare, pannsystem, diskmaskiner och vad allt nu är om ramlar över en. 

    Jag tror vi kommer att ta det där lånet, om det inte är helt hysteriskt, för vi kommer inte att kunna spara ihop till 160 000 till nästa vinter iallafall och ingen av oss tror jag har ro i hjärtat att våga elda vidare i härket vi har.

    Eller jag vet inte. Skit i det. Jag ska inte bena ut vår privatekonomi här. Jag borde nog låtit bli att ta upp det, för jag känner mig lika obekväm med det som när jag varit för öppen med mitt sexliv. Det är för ont och sårbart och finns en massa skam i det känner jag. Det känns som att alla andra har löner på mellan 30-40 000 och här sitter vi, två knegare med skitlöner runt 20 000 och låtsas ha ett liv.

    När man egentligen inte lyckats få ihop mycket att vara stolt över här i tillvaron.
    Inte ens göra barn kan man.

    Blä!

  • passionsblomman

    SKIT

    Kan alla bara tillskriva mitt psykbryt ovan min maxdos hormoner eller någon annan giltig ursäkt, glömma detta mitt mest patetiska jag och försöka komma ihåg mig som lite bättre än så?

  • start september

    Grattis till Kikki! Lät tufft med upplevelsen dock.

    PB, kram till dig. Vänte- och mellanperioder är hemskt jobbiga. Du verkar ha mycket tid att ge din son nu - det är en viktig och bra sak.

  • Mrs  B
    MSW skrev 2010-10-27 11:26:28 följande:
    Efter att ha konsulterat denna: segelflyg.net/grafik/sodra_sverige.png så håller jag nog fast vid Växjö eller Halmstad... Ska vi försöka kolla vilka som kan tänka sig vara med? Sen får vi väl rösta om när och var eller nått! MSWMugglanParnassia
    Hej hej!!!!

    Jag är också gärna med......


    Växjö, Halmstad, Värnamo spelar ingen roll.....  Inte extremt långt att åka till vilket som.


    MSW = Jag kan ju hämta upp dig på vägen om du vill??


     


    Hoppas att allt är bra här inne annars!!!???


    Hos mig rullar det på i 120 minst och idag fick jag åka till doktorn med Malte, som har fått svinkoppor igen. Blir till att vara hemma imorgon också..... Ska passa på att jobba undan både för jobbet, svenskan och i hemmet men vi får väl se hur det går...


    kram på er

  • Klockarbol

    PB - skitpanna
    Och nej, det finns nog ingen här som tycker att du är ett dugg patetisk, iaf gör inte jag det! Snarare att du har liiiiite mycket nu! (Märkte du ironin i den sista meningen )

    Kikki - Kul att se dig igen! Grattis till sonen och urkel vilken bedrövlig förlossningsupplevelse du fick. Det är alltid lika roligt när det lyssnas till vad man säger :s

    Jag har haft en tvättäkta skitdag och tänker nu utrusta mig med choklad och pappernäsdukar och ta soffan i besittning!

    På återhörande i kväll när jag slutat arg-grina och chokladkvoten är fylld!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!