• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

    (just det, har precis beställt namnlappar, dels från namnlappar.se som AM tipsat om förut, jättebra, men även från vavnamn.se se eftersom jag vill ha tyglappar som man kan sy i kläder som inte går så bra att stryka, återkommer med recension!)

  • fru AM

    Vet ni jag har revolutionerat hela namnlappsidén! JAg har köpt märkpennor från Polarn o Pyret och skriver friskt inuti plaggen - på etiketterna går det utmärkt. Och så har jag ju köpt en Dymoapparat med tillbehöret textilband - då kan jag skriva ut lappar med viken text jag vill och stryka fast. Förmodar att det även går att sy fast dem - har inte testat.


    Detta efter att ha hittat ca 200 tyglappar med Storsonens namn ... Och ca 150 med Livias. De går liksom aldrig åt. Bättre då att skräddarsy lapparna/märkningen efter behov.

  • _koko_

    Och det säger du NU, AM?!!
    Jag har faktiskt nästan gjort slut på mina, och behöver tyglappar till stickade vantar, sockor och annat. Men en Dymoapparat var ju smart! Då behöver man ju inte noja över vilket telefonnummer man skriver på lapparna, tänk om jag byter jobb (skrev sambons nummer den här gången eftersom det är troligare att jag byter jobb just nu än att han gör det)?

  • fru AM
    _koko_ skrev 2010-10-25 13:35:09 följande:
    Och det säger du NU, AM?!! Jag har faktiskt nästan gjort slut på mina, och behöver tyglappar till stickade vantar, sockor och annat. Men en Dymoapparat var ju smart! Då behöver man ju inte noja över vilket telefonnummer man skriver på lapparna, tänk om jag byter jobb (skrev sambons nummer den här gången eftersom det är troligare att jag byter jobb just nu än att han gör det)?
    Ni har inget hemnummer?
  • Tinga

     


    fru AM skrev 2010-10-25 13:20:44 följande:
    Vet ni jag har revolutionerat hela namnlappsidén! JAg har köpt märkpennor från Polarn o Pyret och skriver friskt inuti plaggen - på etiketterna går det utmärkt. Och så har jag ju köpt en Dymoapparat med tillbehöret textilband - då kan jag skriva ut lappar med viken text jag vill och stryka fast. Förmodar att det även går att sy fast dem - har inte testat. Detta efter att ha hittat ca 200 tyglappar med Storsonens namn ... Och ca 150 med Livias. De går liksom aldrig åt. Bättre då att skräddarsy lapparna/märkningen efter behov.

    Fast jag gillar inte märkpennor - märkningen försvinner ju efter bara ett par tvättar, är min erfarenhet. Men Dymoapparatidén gillar jag.

  • start september

    Snabbt inlägg:

    Beklagar sorgen fru E. Alltid sorgligt och fel även om det är äldsta generationen.

    PB - stor kram! Hoppas på snabb tillväxt!

    Här fick jag en glad gubbe imorse tjoho!

    Märkpennor rules, har lagt ner de andra fast vi har massor. De klias ibland tycker jag också? Fast det är svårt i vantar och sockor utan etiketter.

    Åter till grottekvarnen.

  • fru AM
    start september skrev 2010-10-25 14:01:38 följande:
    Fast det är svårt i vantar och sockor utan etiketter.
    DÅ tar man en liten bit (ljust) bomullsband och viker dubbelt och syr fast som en liten flärp vinkelrätt mot kanten så att den sticker ut (bra förklarat va? ) och på det bandet skriver man med märkpennan.
  • Lapinette

    Jösses, måste man märka allt?! Snacka om att jag kommer att behöva ställa tusen frågor här om typ 2 år!

  • Parnassia

    Vi märker nästan inget. Fast det beror väl på hur stort dagis man har. Men vi har klarat oss iaf.


    Det jag försöker säga är: Lugn Lappis.

  • Lapinette

    Parnassia - inser bara att det kommer att bli MASSOR av frågor från mig här inne (måtte tråden fortfarande vara vid liv då) eftersom jag bara skummar igenom alla sådana här diskussioner just nu. Men jag har märkt att jag trots vår barnlöshet är ganska så väl insatt ... trots mitt skummande.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!