• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • SnartFruSir

     


     


     


    Ilse skrev 2011-02-14 21:06:59 följande:
    Vad fina inbjudningskort ni har! Var det svårt att sy servetterna? hur gjorde ni?
    Nej, inte speciellt svårt om man klarar av rakssöm :) Vi klipte ut fyrkanter (tygets bredd x lika långt på längden).

     


     Sedan vek vi in sidorna ca 1,5 cm och strök dessa. och sedan vek vi den invikta på hälften igen och strök. Sedan sydde vi längst med hela kanterna. Därefter klipte vi 3 st våder som vi sydde på de kanter som inte redan var sydda. Och slutligen klippte vi våderna i 3 bitar vardera och voila! 9 servetter. (Dessa fick man sedan sy runt kanterna på den sida som inte redan var klar).

    Bilder:



    Klippa 4-kant



    Stryka kanter



    Sy raksöm. Klippa. Sy raksöm. Klippa.



    Färdig servett :)
  • ClaraH
    SnartFruSir skrev 2011-02-15 12:05:03 följande:
    Nej, inte speciellt svårt om man klarar av rakssöm :) Vi klipte ut fyrkanter (tygets bredd x lika långt på längden).
    Var köpte du tyget. Är det Knoppa lakan?
  • SnartFruSir
    ClaraH skrev 2011-02-15 12:08:28 följande:
    Var köpte du tyget. Är det Knoppa lakan?
    Nej, det hade varit alldeles för tunt. Det är bomullspanama från Ellos. Kostar 59 kr/m men som ny medlem fick jag 40% rabatt på tyget. Så totalt har det kostat 517 kr för 121 servetter och 1 löpare.
  • ClaraH
    SnartFruSir skrev 2011-02-15 13:54:07 följande:
    Nej, det hade varit alldeles för tunt. Det är bomullspanama från Ellos. Kostar 59 kr/m men som ny medlem fick jag 40% rabatt på tyget. Så totalt har det kostat 517 kr för 121 servetter och 1 löpare.
    Tack! Ska kolla det!
  • Gwennie
    Summer loving skrev 2011-02-14 12:22:41 följande:
    Välkommen till augusti-tråden!!! Vi gifter oss också den 6 augusti, roligt att fler har samma datum!!! Vi har inte ens börjat på inbjudningarna. Jag låter mig fortfarande inspireras från alla håll och kanter. Har en del tankar om färger, material och utformning men inget bestämt. Tror jag kommer göra dem själv från skratch, eller möjligtsvis halvfärdiga. Tänkte påbörja dem i slutet av månaden och sända iväg dem någon gång i marsmånad. Beställer jag blir det kanske från Calligraphen?! Lycka till med inbjudningskorten
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
    11.08.06 - här är en brud till!
    Vi är precis på väg att få ut inbjudningarna. Har designat dem själv i publisher och börjar bli tillräckligt nöjd med dem för att våga börja skriva ut... Känns lite tidigt på sätt och vis, men ändå skönt eftersom det verkar som att många av släktingarna redan börjat diskutera sina semesterplaner. Gäller att stå sig i semesterkonkurrensen!
  • Augustilyckan

    Här är en bild på vår inbjudan! Vi beställde på Calligraphen, vart jättenöjda! Superbra service, vi hade korten inom 3 dagar!


  • Summer loving
    MrsÅkerlund skrev 2011-02-15 03:31:21 följande:
    Åh, ännu ett par med samma datum! Roligt! Var ska ni gifta er?
    Vi gifter oss i en fin liten vit kyrka från 1100-talet (plats för 150 besökare) som ligger lite ute på landet nere i sydvästra Skåne där vi bor. Kl 15.00 äger vigseln rum. Det pirrar till i magen bara man tänker på det! Hjärta

    Ni då? Var och klockslag? Skrattande
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • Summer loving
    Gwennie skrev 2011-02-15 14:07:32 följande:
    11.08.06 - här är en brud till!
    Vad roligt!!!!
    Vilket klockslag äger vigseln rum?
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • SnartFruSir
    Summer loving skrev 2011-02-15 19:30:57 följande:
    Vad roligt!!!!
    Vilket klockslag äger vigseln rum?
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
    2011-08-20 15:00 Kungsbacka Kyrka :)
  • Ilse
    SnartFruSir skrev 2011-02-15 12:05:03 följande:
    Nej, inte speciellt svårt om man klarar av rakssöm :) Vi klipte ut fyrkanter (tygets bredd x lika långt på längden).

     


    Tack för din fina beskrivning med bilder :) , nu kanske jag skulle våga pröva på att laga egna servetter. Skulle vara härlig känsla med tygservetter. Tusen tack det var jättesnällt :) Ska se om jag hittar något häftigt tyg i champagneaktig färg så kanske jag prövar med servetter.

    Har blivit lite lite planerande nu i och med mycket jobb, men får ta nya tag.
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2