• Svar på tråden Tantvarning del 8
  • didis

    Hej hallå! Vad ser jag, när jag loggar in efter minst en vecka så är hela tråden nerlusad med tänder!! {#lang_emotions_laughing}

    Jag sitter och skriver ett studieprotokoll och det är precis lika roligt som det låter. Jag är inte överens med min handledare om vad mitt forskningsprojekt ska handla om så tyvärr har jag ett ämne jag inte brinner för direkt. Men så är livet, ibland är det tråkiga uppgifter som behöver göras.

    Lite tandsvar (övrigt hinner jag inte med just nu):
    dfk: ovanligt att sakna 8 tänder om varken du eller pappan saknar några, ofta är det ärftligt. De kommer nog försöka spara på mjölktänderna så länge det går, implantat vill man inte sätta förrän man växt klart i käkarna (dvs 20-årsåldern ungefär). Hon kommer inte att gå tandlös eftersom käkbenet då delvis försvinner och det blir ont om ben att sätta titanskruvarna i. Eftersom hon saknar så många tänder ska hon inte behöva betala själv, det går som sjukvård.

    passionis: hoppas ni anmälde skadan till försäkringsbolag, sonen kommer troligen att få sätta krona på tanden och om det är anmält så betala försäkringsbolaget. Tills vidare kommer tandläkaren nog att täcka med "plast", det blir inget snyggt att sätta krona på barntänder.

    Annars vinkar jag glatt och hälsar till alla. Lite extra till dfk och hennes dotter som kan behöva lite stödvinkningar och så till passionsblommans son som verkar trivas bra i skolan numer.

    Jag har inte läst mer än sista sidan på tråden så kanske klampar jag rejält i klaveret nu. Ha det bra allihopa, i kväll åker jag hem!! {#lang_emotions_cheers}

  • Heloise

    Signe vilket fint namn groda fick, Bruttan!


    Dfk: har iofs inget mammahjärta( än) men det spelar ingen roll jag får tårar iögonen iaf, lilla hjärtat!


    Blomman: Vad underbart att fina blompojken trivs så bra, klart attt all er kärlek, omtanke och engagemang betalar sig! Kanske det blir en eskimå till midsommar?


    Jag har precis varit till BM och jag är jättelättad, jag hade superbra på glukosbelastningen, 7.1 och gränsen var 12. Ingen grav diabetes mao. Hb värdet ska de hålla koll på, tur att jag inte är stickrädd. Dessutom hade jag gått ner 1.5 kg sen förra veckan. Mao bullens bliviande mamma rocks( iaf just i dag )


     


    Nu ska jag gå och ta en powernapp, innan fotvård och sen jobb. Har jag glömt ngn så var det inte min intention och jag skickar stora varma kramar till alla härliga tanter


     


    ps Se till att ha en vinkylare i din walk-in- closet för champagne I'm Yours så kan vi ha glam party hos dig


     

  • Soldemor

    Passionis: Hm, låter lite spännande det där med dag 35. Kan det innebära bebis-to-be?

    Här är för närvarande full orkan och så mycket ösregn att det flyter en flod i backen utanför mitt fönster. Dessutom låter det som att taket skall lyfta. Spännande! Vi skall ha avslutning på vårt "öppet hus" som vi har en gång i månaden, och dagen till ära har jag satt på mig kjol, gissa vad våt man kan bli om benen med yllelångstrumpor! Ja ja, hösten är här och sommaren var typ en dag lång eller kanske snarare kort...

  • Sonja68

    Heloise; Där ser du! Du och Bullen rockar Keep up the good work!

  • Sonja68

    Didis, hur lång tid ska ha gått för att man kan börja misstänka att en tappad mjölkis som inte fått nån ersättare, förmodligen aldrig kommer få nån ersättare?
    Och hur vet man, tar man röntgen eller nåt?
    T ska till tandläkaren i början av juni så då kan jag iofs fråga då, men när vi nu har experthjälp i tråden så passar jag på

  • dfk

    Tack så mycket alla ni för era fina tankar till min dotter!  Jag hoppas och tror att vi ska få denna tjej glad och harmonisk igen!{#lang_emotions_heart}
    Tack Didis för ditt svar!

    Passion, underbart att höra om hur bra det har gått för sonen från ingen till många!
    Spännande med dag 35 alltså...

    Heloise, skönt med provsvaren. Ta hand om lilla bullen därinne!

    Kram!!

  • didis

     


    Sonja68 skrev 2010-05-12 12:20:48 följande:
    Didis, hur lång tid ska ha gått för att man kan börja misstänka att en tappad mjölkis som inte fått nån ersättare, förmodligen aldrig kommer få nån ersättare?Och hur vet man, tar man röntgen eller nåt?T ska till tandläkaren i början av juni så då kan jag iofs fråga då, men när vi nu har experthjälp i tråden så passar jag på

    Svårt att svara på, man brukar säga att när motsvarande tand i käken på andra sidan är ca "halvvägs uppe" och man inte ser röken av den andra tanden, då är det dags att kolla upp varför tanden dröjer. Lite luddigt, eller hur?

    Be att de tar en röntgenbild och kollar så tanden finns där och så det inte ligger något "eruptionshinder" som blockerar vägen, då får man plocka bort det.

Svar på tråden Tantvarning del 8