• Gemma

    Summan av allt, spring edition

    Snörvel på er! Här hostar och snorar vi för fullt, men självklart med stil ;) Har målat naglarna i en laxrosa nyans, en liten homage till de svenska hollywoodfruarna i allmänhet och till Maria Montezuma i synnerhet, är det någon mer än jag som älskade avsnittet där hon satte sin lika dryga mamma att fluffa femtio rosetter till julpyntningen av vardagsrummet? Eller det, där hon ägnade en dag och engagerade flera väninnor för att hitta exakt rätt nyans av rosabegie läppstift?
    Har nyss lämnat av monstret på dagis, hon och Fru F:s flicka ska gå på teater, sen åkte jag till vårt lilla hus för att bevittna den andra dagen av utgrävningar, bara för att se att monstermaskinerna på larvfötter har kört upp stora vallgravar i stenbeläggningen och knäckt asfalten på gatan! Iuh, en sån vill man inte ha på fötterna. Och nu måste vi typ lägga om hela infarten också. Vågar inte ens tänka på hur mycket problem som kommer att uppdagas längs vägen.
    Helgen gick i snorets och snörvlandets tecken. I fredags tog mannen sin sista pappadag och vi åkte in till stan och köpte fina blekta jeans till mig och lunchade på hansacompagniet. I lördags var vi på lunch hos tvillingföräldrarna, de hade som vanligt lagat fantastisk mat med nybakat bröd till och hemgjord kokosglass till efterrätt. I söndags hade vi lekdejt med fru fräken, i övrigt gjorde inga större ansträngningar för den lille hade en smula feber. Igår åkte jag in till stan och handlade ett regnställ, det blev på tok för dyrt i smidig goretex (Marmot Minimalist, röd jacka och svarta byxor) och alldeles för avancerat för att gå ut och fingå i duggregn i limhamn men liksom, så går det när man knallar in till Naturcompagniet och låter sig duperas av vildmarksfreaks. Som vanligt pungar man ut med oerhörda summor för att känna sig som en bra förälder...
    Nu ska jag pyssla vidare med lite foton, innan jag sticker iväg till BVC för en maratonvisit. Först ska jag gå på ett sk mammasamtal där de ska kolla om jag är en depressiv och olämplig förälder, sen ska lillmonstret vägas och mätas av en riktig doktor den här gången. Och jag ska sannolikt få bannor för att han än så länge inte fått i sig en droppe av de där D-dropparna... å andra sidan räcker det med en kvick blick på den lille blobben för att konstatera att han nog inte lider brist på något alls. Två månader gammal väger han nog omkring sex kilo och trots jobbig snuva och hosta så sover han faktiskt riktigt bra och ler och skrattar tappert, om än lite matt.

    Nirå, hur mår ni? Kram, G

  • Svar på tråden Summan av allt, spring edition
  • Lapinette

    Gemma - vi köpte faktiskt Lords of the rings (triologin) då vi uppskattar de filmerna mycket men aldrig hittat dem textade på engelska här hemma. Sen blev det Gomorra (eftersom den är italiensk är det samma problem när man köper i Sverige) och vad blev det mer? Jösses, vad minnet är kort! Vet att det var typ tag två och betala en bra, rund och inte dyr summa . Annars när det gäller serier så är vi just nu insnöade på The Wire. En jättebra serie där vi just nu avverkar säsong 4 av 5.

    Klänningen är från Hugo Boss och tyvärr hittar jag inte den på deras hemsida men den är i ett glansigt material i en mörk färg, nästan svart men ändå lite lila, brun i nyansen. Lite coctailaktig men vidare från magen och ned framtill (visst låter det bra )! Skorna är mina första (och förhoppningsvis inte sista) Jimmy Choo. Tvekade och hade faktiskt bestämt mig för att inte köpa dem men maken fick mig att prova och ju längre de stannade på min fötter desto mer gillade jag dem. De är i ormskinn. Egentligen inte alls min stil men alternativet var svart och hur många snyggskor i svart har inte jag?! Så lite skoj med något annorlunda men nu måste jag ju ut och leta handväska i ormskinn (dagens i-landsproblem) som jag kan ha till när vi går ut och firar min födelsedag på onsdag.

    Njut av solen Gemma ... själv sitter jag aldeles glåmig framför datorn med ögon som nästan går i kors (för inte lyckades jag somna i natt).

  • Gemma

    Tack för den fina beskrivningen Lapinette och nu till nästa brännande fråga: Vad blir det för födelsedagschampagne? Pol Roger super-vintage kanske...? Minns att London kryllade av Jimmy Choo och Gina-butiker, själv älskar jag Rusell & Bromley för att de brukar vara lite gåvänligare + aningen billigare. Skor är nog min enda icke-passion och därför får de inte kosta för mycket som du vet. Kram!

  • Lapinette

    Gemma - jag betalade inte så jag har ingen aning om vad skorna kostade och vackra skor är jag verkligen svag för. Födelsedagschampagne, no idea. Maken har bokat hemlig restaurang i New York så vi får väl se vad de ha att erbjuda. Köpte en Bollinger Grand Année 2000 på Heathrow igår. Hade lovat maken en bra flaska champagne i Alla hjärtans dag present ... och sen vet jag inte varför jag inte har hunnit förbi Regeringsgatan?! (Inga bra ursäkter).

  • Izunia

    Hej alla!

    Tillbaka från semestern redan en vecka nu, men det har varit så mycket att göra att jag inte tagit mig tid att skriva...

    Semestern var underbar med sol, härliga stora bufféer, bad, DAGIS, och drinkar.. Känns väldigt bra när man går och plockar allt man vill äta och dricka utan att behöva betala nåt extra faktiskt. Vi brukar normalt spenadera väldigt mycket pengar på just mat och vin. Varmt väder hade vi, ca 30 grader. Dock var det lite molningt några förmiddagar men det klarnade alltid upp. Förutom sista dagen då det var storm.. typ. Trist men vi kom hem bruna ändå!

    Lapinette I like your shoe-fetish! Ingen gillar skor som du och jag!
    Ha en underbar födelsedag!!!

  • Lapinette

    Iza - underbara foton du lagt upp på FB. Ni är så vackra!!!

    Vädret för NY ser siså där ut. Mest mulet och så regn på söndagen men det kanske ändå inte gör något då vi ska äta middag kl 22.30 vår sista kväll i NY. Helt galet sent men enligt vår vän vi ska ut med så är det enligt NY-standard. Ska på ett "inne" ställe som faktiskt var med i Sex and the City filmen. Hoppas nu bara att jag orkar hålla mig vaken .

  • Gemma

    Vädret här är fenomenalt! Har just återvänt från vad som skulle ha varit en dag utan något inplanerat, men som så småningom blev en hommage till molnfriheten. Promenerade fram och tillbaka till dagis med dubbelvagnen accompagnerad av minimonstrets ilska skrik. Hann precis hem för en Illy, lite slösurfande (beställde bland annat hela Miss Li:s back catalogue), lite bebistvätt när min irländska väninna sms-föreslog en lunchdate. Kompenserade morgonens elakhet (läs: barnvagnspromenad) med att bära sonen i Ergon hela vägen till restaurangen, han somnade som en stock så fort han hamnade i den och fortsatte småblänga på omvärlden inifrån sin jeansblå kokong medan jag satte i mig en enorm bulghursallad med kycklingpesto, följt av en jättebrownie med kolatopping som gjorde mig lite lätt yr. Vad gör man inte för att fylla ut sina nyinköpta stl 36-plagg... Amning och motionsiver i kombination gör lätt att man smälter ihop till intet och det är inte så snyggt att vara för smal när man närmar sig fyrtio (nåja, 36 men ändå). Eller snarare: Jag gillar att äta! Så jag passar på! 


    Which reminds me. Måste väga upp de där rabarberstjälkarna och frysa in dem omgående, för senare dessert-experiment. Men just nu hägrar det mest akuta: Att lägga mig raklång i solen en stund innan det är dags att hämta stormonstret på dagis och läsa bamse för henne i fem långa timmar. Kram, G

  • Gemma

    Izunia: Så underbart med semester med dagis! Hade miss J lika trevligt som ni? Och ursäkta att jag är så ouppmärksam men var var ni nånstans?


    Har just suttit och läst gamla trådar, typ förra året vid samma tid. Då var jag så gravid och korvtokig att jag på allvar planerade att ha KORVBUFFÉ till middag på minimonstrets dop (jag lät mig m a o inte hindras av att mininmonstret vid den tidpunkten inte var stort mer än en grapefrukt i min mage). I morgon ska mina föräldrar tuffa hit i SAABen och passa barn medan jag går på möte på gourmetrestaurangen och diskuterar pris på röding och tupp och pannacotta och annat som är så fjärran från korvbuffé man kan komma. Tänkte också träna lite på vårt lokala sunkiga Friskis och Svettis. För det blev en förnyelse av mitt gamla gymkort, trots att det är både dåligt och dyrt. Vågade mig helt enkelt inte på det obemannade Fitness 24/7 som jag skrev om. 


    I övrigt är jag dödstrött av en kombination av för mycket motion, för mycket sol och för mycket umgänge med barn. De tar knäcken på mig, de små liven. Det är inte rättvist, dom är två och jag är bara en och nu har de börjat jobba, inte i skift utan mer överlappande. I början av dagen brukar de vara hur söta som helst men när kvällen närmar sig börjar det ofta gå utför. Monstret är ju två år och tre månader så hon skriker, busar och provocerar sig till uppmärksamhet medan den lille viftar och gläfser som en liten lycklig hundvalp så fort han får en (dyrköpt) blick på sig. Monstret får sin uppmärksamhet; henne skriker jag tyvärr alldeles för ofta åt. Den lille lyfter jag så småningom upp. I båda fall får jag grymt dåligt samvete efteråt. 


    Usch nä, det är inte lätt alla gånger. Får väl tröstköpa nåt på nätet. Nåt billigt, typ tights på Ellos. Någon som har erfarenhet? 


    I guess not. 


    Jag kanske ska nöja mig med att minnas min irländska väninnas avskedsmening igen. "Are you SURE you're not wearing any makeup? You look fabulous!" Grejen är att jag inte hade berättat att jag INTE har nåt smink på mig så uppenbarligen sa hon det bara för att vara snäll men jag blev ändå jätteglad. Firade med att sitta och huttra i kortkort kjol och min nya floppiga solhatt, i vår solsbeströdda TRÄDGÅRD. Bland körsbärsblommor, rabarberstjälkar, ginst och tulpaner. 


    Kram och gäsp, G. 

  • Gemma

    Nu har jag målat tånaglarna i vårens måste-ha nagellack "Particuliere" från Chanel. Det ser exakt ut som levergryta. Fick det i present av min mamma som delar min passion för mani- och pedikyr. Dom var här och passade småkottarna, morföräldrarna, medan jag förhandlade ner priset på dopmiddagen med 30%, tränade och handlade på apoteket och lindex - bland annat en fantastisk bebisbody med kanelbulletryck. Köpte även för omväxlings skull ett plagg till mig själv, ett par blommiga tights med blomstertryck i turkost och orange. Gick sedan rätt omgående och lämnade tillbaka dem eftersom de gav mig en kväljande känsla av att vara villaområdes-trash. 


    "Dom som är så fina!" Sa kassörskan förmanande, och då blev jag riktigt övertygad om att jag fattat rätt beslut. 


    Levergrytan på fötterna fick sällskap av tre enorma flaskor ofiltrerad olivolja, en treårslagrad balsamvinäger, parmaskinka och parmiggiano reggiano - alltihop direktimporterat av mina föräldrar, som tillbringat två veckor i Modena-trakten. På samma hylla finns även en stor bytta färsk Pesto som en annan väninna tagit med sig från Milano... så nu känner jag mig nästan som efter en utlandssemester, minus solbrännan. Monstret fick en helt fantastisk klänning (igen!!) i present, som går i olika randiga lila och vita och blommiga mönster, den var för tre - fyra år men hon ville såklart ha den på sig direkt, även under eftermiddagssömnen. Apropå sömn så är de verkligen riktiga mönsterbarn i det avseendet, efter en snorig svacka sov de åter som stockar 11 timmar på raken, utan avbrott. Så skönt! 


    Hur mår ni andra? Förhoppningsis, Stålis, Amelle, Zua, Drewi Sri och alla som jag har glömt? 


     

  • Gemma

    ...och Fru Fräken, dig träffar jag ju live men jag saknar dina sköna inlägg. 

  • Gemma

    TV är en annan detalj som saknas. Djupt och innerligt. De första tre veckorna var okej, skönt till och med men nu... nä, samtalsämnena är definitivt uttömda i det här huset. 

  • Lapinette

    Oj vad det är tyst här inne? Har ni startat en ny tråd som jag har missat?

    Själv så snurrar livet på i hundranittio med London, New York och i helgen som var 50-års fest och helgen som kommer ska jag ha min 40-års fest. Är trött och behöver sova men det får man nog göra i ett annat liv.

  • Mlle M

    Jag undrar också.. var håller alla hus?!


    Lapinette: Läste din reseberättelse på resetråden, vad härligt NY verkar ha varit! Åh, jag vill också till NY. Vad roligt med stundande fest till helgen, vad har du planerat? Ja, förutom att jag gissar på att en eller annan god flaska vin kommer att avnjutas  


    Själv har jag sedan senaste besöket här på tråden hunnit med såväl party i Monte Carlo, nostalgi i Nice som  ett par dagar med vänner i Toscana. Just nu är det dock bara jobb jobb som gäller och jag har för första gången på evigheter avlagt ett besök på gymet, huh... vad otränad jag är. Magen växer men måste dock fortfarande säga att jag ser mer tjock än gravid ut, ja, det lär väl ändra sig så småningom. 

  • Lapinette

    Mlle M  - har sett på FB att du har varit ute och förlustat dig!

    Festen kommer att vara i en delikatessaffär i närheten där jag bor. Lite udda men efter en massa velande hit och dit, om jag skulle ha fest eller ej, så känns det helt rätt. Det blir mingel, en massa god mat, ost, vin, tårta och kaffe och sen för de som vill fortsätta så går vi upp till oss och blandar en drinkar, dansar och pratar strunt tills vi inte orkar längre.

  • Mlle M

    Lapinette: Vilken superb idé! Vad härligt med mingel och mat i en sådan miljö; ost och vin mmmm.... Vad roligt, hoppas ni får jättetrevligt, det är jag för övrigt helt övertygad om att Ni får. Vilken perfekt lösning att vara i en lokal men ändå ha möjlighet för lite "efter-mys" med mer prat och drinkar för dom som vill!! 


    Jag har konstaterat att det här med att vara gravid inte alls har gjort mig mindre sugen på vin ( har vänner som sagt;" - åh, nej när JAG var gravid var jag inte ens sugen på vin så det var lätt att avstå!" ) eller andra mer eller mindre tillrådliga delikatesser, tvärtom.... Men jag måste erkänna att det slunkit ner ett glas här och där; ett glas champagne på Grand Prix-partyt, ett glas god chianti till en underbar bifftecka Fiorentina, dock har jag varit sträng och verkligen hållit mig till ETT glas vid dessa tillfällen och bara ett gott sådant. Häromkvällen grillade jag och maken och han öppnade en flaska ganska medelmåttig Cote du Rhone och nej, det var verkligen ett "vardagsvin" som inte ens förtjänade att smutta på ett glas på i mitt nuvarande tillstånd. 


    Usch, får ibland lite ångest över mitt tillämpande av dessa "regler" men försöker tänka sunt och välja bort vissa rätter som är på "förbjudet-listan". Men egentligen har min läkare bara givit rådet att inte äta chevre samt undvika alkohol de första tolv veckorna men ja, som sagt det skiljer sig ju mycket mellan olika länder. 


    Igår hade vi föressten ett-årig bröllopsdag, blev ett väldigt opretantiöst firande, åkte hem i bil från en regnig poloturnering, åt en bakad potatis med smör längs tysk autobahn, slöade i soffan för att masa oss ut till en halv ok italiensk restaurang för en enkel middag för att sedan krypa till sängs i skilda sovrum. Jag i vardagsrummet, mannen i biblioteket i väntan på leverans av vår nya säng till sovrummet. Jo, det blev en sådan där rutig säng med hästhår från Sverige  


     

  • Lapinette

    Kan tillägga att födelsedagsfesten i ostaffären blev jättelyckad!

  • Izunia

    Hej hej! Hur går det för alla här inne?

    Lapinette vad trevligt att festen blev lyckad! Antar att det blev en massa goda ostar som nog inte svaldes ner utan gott vin!

    Här rullar "sommaren" på och vi väntar på den där riktigt varma solen.... Får vänta snällt lite till..
    Igår slog jag i min lilltå på vänsterfoten och jag tror att den är bruten... Annars ordentligt stukad. Helt blå och inte som satan gör det. Finns dock inte mycket att göra och i flip-flop kan jag ju gå. Ska jobba på måndag och det är inte säkert att det går. Tror inte att jag får ner foten i skon. Vi avvaktar och ser.

    Kan tillägga att miss J är blöjfri och har varit superduktig. Fösta dagen på dagis utan blöja igår och det är inga problem på stan heller. Vi har en liten potta under vagnen och det går hur bra som helst! Måste erkänna att jag är stolt. Hon är ju bara 23 månader.

Svar på tråden Summan av allt, spring edition