• Ida F

    Oktober 2010

    Vi gifter oss den 30/10-2010 finns det några fler som gifter sig i oktober i år? Hur har det gått med planeringen för er?
    //I

  • Svar på tråden Oktober 2010
  • bröllop 101009

    Ja nu rullar planeringen igång även för vår del!

    Vi bokade kyrka och festlokal i oktober förra året men sedan dess har vi tagit det ganska lungt. Bekräftelse på bokningen av kyrkan kom nu i veckan och det är först nu under de senaste veckorna som vi har börjat fundera på bröllopet igen.

    Vi har bokat fotograf och sömmerskan som ska sy brudklänningen. Inbjudningskorten som vi tillverkat själva är precis klara och vi tänker skicka ut dem innan sommaren. När vi sätter o.s.a beror på hur cateringfirman vill ha det. Med andra ord behöver vi ordna den innan inbjudningarna går ut. Jag tänkte försöka få tag i jubileumsfrimärket med Vickan och Daniel som jag tror släpps den 13e maj. Det kan man ju tycka vad man vill om men vi tycker att det är lite festligt om någon märker det :)

    Idag har vi börjat prata lite om att tillverka en bröllopshemsida. En mycket enkel sådan med information om boende, transport o.dyl. Vi vill gärna ha den klar när inbjudningarna kommer så det är nog den vi ska pyssla med den närmaste tiden. Vi tar gärna emot tips om bra ställen där man kan skaffa egen hemsida om ni råkar ha sådana. Vet ni förresten att den 9/10 är äggets dag om någon mer råkat välja det datumet :)

    Just det ja. Vi planerar bröllop för 60-talet gäster med en budget på ca 80000 inklusive allt utom bröllopsresa.

    Bröllopet har känts ganska avlägset men nu är det ju bara ett halvår kvar och rätt som det är så står vi väl där.

  • MabCar

    Här är en till som planerar att gifta sig i oktober. han friade igår Just nu inväntar vi besked från kyrkan och lokalen, jag hoppas de hör av sig imorgon. Hursomhelst så har vi tänkt att gifta oss den 23 oktober

  • Ida F
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-03-10 22:13:45 följande:
    Ring och klänning kommer jag att vänta så länge jag kan med, eftersom jag håller på att gå ner i vikt. Har gått ner massor och behöver redan ta in min förlovningsring ca 2 mm. Har 17 kg kvar tills jag är nöjd. Hoppas på att kunna ta dem till min födelsedag i Juli. Kommer besöka vår lokala florist och be om ett ca-pris på min drömbukett och så ska vi besöka vårt lokala bageri och fråga om bröllopstårtan. Har visserligen en svärfar som är pensionerad konditor, men vi vill helst att våra familjer ska göra så lite som möjligt. Förrutom min m2bs systerdotter som vi hoppas kommer vilja fotografera oss under dagen, mot betalning förstås. Hon går på en fotoutbildning och vill bli fotograf och hon tar helt underbara bilder redan nu. Alkohol inhandlar vi nog i Tyskland, passar nog på i sommar när vi ändå tänkte hälsa på min m2bs barndomsvän som bor i Danmark. Känns som att vi har rätt bra koll, men det blir nog stressigare allteftersom tiden går...
    Jag har också 17 kg kvar till mitt mål (har redan gått ner ca 20 kg) Drömmen vore att målet nås lagom till min födelsedag i juli Roligt att vi har samma mål! Klänningen kommer min mamma att sy så finjusteringen är lätt att ordna, ringarna har vi beställt och jag fick gå ner ca2-3 mm och då satt de tajt - guldsmeden sa att det gick att justera storleken närmare om det behövs.

    Fick bekräftelsen från värdshuset förra veckan.

    Just nu tar vi det ganska lugnt - nästa vecka ska vi börja med inbjudningskorten.

    Mabcar:
    Grattis till förlovningen! Hoppas att lokalen och kyrkan hör av sig snart! Vart har ni tänkt att ha vigsel och fest?

    //I
  • MabCar

    Ida F skrev 2010-04-05 20:51:45 följande:


    Jag har också 17 kg kvar till mitt mål (har redan gått ner ca 20 kg) Drömmen vore att målet nås lagom till min födelsedag i juli Roligt att vi har samma mål! Klänningen kommer min mamma att sy så finjusteringen är lätt att ordna, ringarna har vi beställt och jag fick gå ner ca2-3 mm och då satt de tajt - guldsmeden sa att det gick att justera storleken närmare om det behövs. Fick bekräftelsen från värdshuset förra veckan.Just nu tar vi det ganska lugnt - nästa vecka ska vi börja med inbjudningskorten.Mabcar:Grattis till förlovningen! Hoppas att lokalen och kyrkan hör av sig snart! Vart har ni tänkt att ha vigsel och fest?//I
    Tack! Vi hoppas på Säby säteri och Ingarö kyrka eller Boo kyrka
  • MabCar

    Nu är Säby Säteri bokad och vi fick "plats" i Ingarö kyrka . Jag var och provade klänning i fredag men den klänningen som jag verkligen ville fanns inte kvar då det var förra årets kollektion men som tur var fanns det kvar i Danmark. Så nu skickar Lilly den sin butik i Sthlm. Hur långt har ni kommit i planeringen? När ska ni skicka ut inbjudningskorten?

  • Alventia

    Hej alla Oktoberbrudar!


    Härligt att se att man inte är ensam om ett höstbröllop, de flesta väljer ju trots allt att gifta sig på sommaren.


    Men till skillnad från er andra som skrivit i detta forum så blir det ingen traditionell vigsel utan jag och min blivande har valt att "rymma" utomlands, Jamaica närmare bestämt. Däremot kommer vi att ha en bröllopsfest när vi kommer hem igen.


    Klänningen är färdig, beställde från Kina, ringarna är klara och festlokalen bokad. Det enda som återstår är kläder till grummen och skor till mig.


    Har även problem vad gäller val av frisyr eftersom jag gifter mig utomlands. Vet inte om jag vågar köra lite på vinst och förlust hos någon av frisörerna där eller om jag ska göra det själv? BEHÖVER HJÄLP, SNÄLLA!!!!


    Är  det ingen annan som ska eller har gift sig utomlands som kan tipsa mig om liknande "problem"?


    Tar också gärna emot tips på god dessert till bröllopsfesten!!


     


    Skriv gärna!


    Ida
  • eigollet

    Här kommer en till blivande höstbrud! Vi gifter oss 2:e oktober på Sånga Säby, bokat och klart.
    Själva festen fixar ju Sånga, men menyn ska min blivande man få utforma. Han är utbildad på grythyttan och har drivit eget tidigare så han kommer nog bli en manlig Bridezilla om jag känner honom rätt{#lang_emotions_laughing}. Det är hans enda ansvar i planeringen.
    Det blir en borgerlig vigsel, har fått tag på en vigselförrättare idag.
    Klänningen är beställd från Milly, gjorde det i god tid så man kan slänga och köpa ngt annat om det blir heltokigt...
    Inbjudningarna är färdigdesignade, ska bara godkännas av m2b innan jag beställer dem och skickar i väg.
    Vi kommer ha lila/lavender som färg, känns som en färg som funkar även till hösten. Ska försöka få in lite höstiga löv i dekorationen också.

    Frågor
    * Måste man ha DJ? Det blir ju så rysligt dyrt och vi har möjighet att bara ta med och plugga in datorn med vår spellista och sätta på random... Men det kanske blir dumt, en dj kan ju känna vibbarna på festen och anpassa därefter. Vad tycker ni?

    * Vi gifter oss, fotograferas och har festen på Sånga, hur lång tid kan man räkna med fotografering efter vigseln fram till fördrink och middag? Jag vet att det har varit den tråkigaste biten när jag själv varit på bröllop....

    *M2b:s släkt åker från västkusten till Stockholm för att närvara vid vigseln så den måste ske på eftermiddagen. Vilken tid är lagom för att alla ska hinna fram men att middagen inte blir för sen?
    Min tanke var att ha vigseln 16.30 och middag 18.00, vad tror ni?

  • MabCar

    Hej alla oktoberbrudpar,


    Vi undar vart ni kommer att åka på bröllopsresa. Vi sitter här och velar fram och tillbaka. Vi har tittat på Thailand, Vietman och Bali men har svårt att bestämma oss. Det är därför vi undrar.


     


     

  • Ida F
    MabCar skrev 2010-05-05 19:43:10 följande:
    Hej alla oktoberbrudpar, Vi undar vart ni kommer att åka på bröllopsresa. Vi sitter här och velar fram och tillbaka. Vi har tittat på Thailand, Vietman och Bali men har svårt att bestämma oss. Det är därför vi undrar.    
    Vi funderade på att åka till thailand. Men vi tänkte åka på bröllopsresa i december och åka med barnen. Vi vill inte åka bort utan dem i två veckor. När vi tittade på thailandsresor så var det så stor prisskillnad att åka bort över jul och nyår. Så vi valde mauritsius istället.
Svar på tråden Oktober 2010