• Ore

    Vi fortsätter blanda och ge

    I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

    En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

    Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

    Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

    Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

    Skål för våra fortsatta diskussioner

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

  • Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • viktualia
    muggles skrev 2010-04-22 21:17:51 följande:
    Ore: och sedan har ju Arga snickaren så underbar relationsterapi också. (Till frun) "Men du får ju för fan börja spika lite nurå, var inte rädd, ta för dig!" och (till mannen) "Men du måste ju SLÄPPA in henne i det här - ni måste ju SAMARBETA". Hehe. Men hoppas ni har det bättre än de paren iaf...Nenne: ok du har iaf bidragit med en ny gravidkrämpa i tråden - det var inte dåligt! (Hittar ingen smiley som ser impad ut)Snaily: symptom!Hörrni: är en elräkning på nästan 7000 kr för bara 2 månader normalt??????????? Har ni andra i hus fått liknande? Trodde att vårt var sådär modernt elsnålt...
    Vad går på elräkningen? uppvärmning el bara hushållsel?
  • muggles

    Jag fick ett papper om att jag hade RUT-avdrag på flyttstädningen - det är väl inget som ska med i deklarationen?  RUT-avdraget har ju firman själv dragit av?

  • Ore

    Mugglan: Vet inte riktigt vad som är normalt, men det har varit sjukt onormala priser på el. (Mutter, mutter - vi har värmt huset med eldrivna värmefläktar under vintern - GAAAHHH vad dyrt!)


    Annars har vi det definitivt bättre, tycker jag. Och jag kan mycket väl spika, skruva, slipa och liknande. Jag var med väldigt mycket i början. Sedan blev det för tungt arbete för mig (mura stora block). När vi höll på med taket var jag med mer igen. Sedan blev jag gravid, och då har jag gjort litet mer "smågrejer". Märka elledningar och datauttag bl.a. Nu är det ju lillkillen som hindrar mig från att vara där mer, men vi gör ju litet utflykter till bygghandeln titt som tätt

  • Ore

    Fick lönebesked häromdagen, med nettoutbetalning 0 kr... Har ju fått liiiitet extra från jobbet tidigare, men nu var det slut på det. Jaha...


    Rimmar ju illa med min kommande tandläkarräkning, men ändå

  • viktualia
    muggles skrev 2010-04-22 21:24:16 följande:
    Jag fick ett papper om att jag hade RUT-avdrag på flyttstädningen - det är väl inget som ska med i deklarationen?  RUT-avdraget har ju firman själv dragit av?
    det beror på om jobbet gordes före 1 juli 2009 eller ej. före måste man fixa m själv.. tilläggsblankett som heter 4501 tror jag...

    (håller i Trollet som skriker, därav korta inlägg)

  • FruCicci

    godkväll!

    trötter tittar jag in en snabbis, har försökt läsa i kapp... men vad ni skriver... phuuuu
    Varit på familjerådgivningen idag och sen har jag varit på Junibacken på det, sen hem och laga 2 omgångar mat Hua, inte konstigt att man är däst.

    Mugglan, nä maken hinner nog inte läsa ikapp.... så no worries.

    Och jag tycker självfallet att Kronprinsessan ska gå in med sin far, för mig finns inget annat Ha ha, visste väl att jag inte skulle tycka som ni
    Hon vill väl göra som hon vill, bara för att man är kronprinsessa ska väl man inte göra som andra vill. Sen har ju alla andra ungahus, utom det norska, gått in med sina fäder. Vet att Fredrik av Danmark väntade in sin brud i kyrkan framme vid alteret. jag blev inspirerad av hela det bröllopet! De blandade rosa och rött, skit snyggt, så jag hade likadant på mitt bröllop... behöver jag säga att jag gick in med min pappa? Jag tycker det är en fin grej att göra sen skiter jag i vad det är för traditioner.

    Nej jag ska inte testa! Jag kör strutsen ett tag till, det måste ju vara en sådan mikroskopisk chans att jag är gravid så det är inte meningen att jag ska testa.. fast om jag inte har fått tant inom en 3-4 veckor får jag nog dra öronen åt mig

    Mugglan, 7000 lät mycket, men jag bor inte i hus och jag betalar aldrig räkningar överhududtaget (skäms) så jag har inte så bra koll.... min man betalar alla räkningar i detta hushållet, jag tror int ejag har betalat något på minst 5 år och har inte en aning om vad jag har för pin kod till den där meckapären man ska använda heller Skönt är det!

    Stackars Hektor som inte ville sova utan var så ledsen att han kräktes... kanske ska överväga den där metoden, den kanske inte passar alla barn?
    Vi har inga problem att få dem att somna, båda barnen sover inom 5 minuter oftast, men det som är jobbigt i så fall är att de vaknar varje natt. Victor har iofs sovit bättre på sistonne och bara vaknat 1 gång (annars minst 2) och Skorpan vaknade bara 1 gång i natt, tjohooo, annars har hon ju vaknat 6 gånger per natt, iaf sedan i julas, varje natt o velat amma eller ligga bredvid mig.... det är mindre kul... fast det går bra eftersom jag har lärt mig att amma upp och ner i stort sätt
    Nåväl.... inget att klaga på igentligen....

    Jag har med undrat hur man ska ha det och var, men inte dragit det längre... ag detta med m man dör
    Min svärmors man sa till mig en gång att han ska ligga själv och att makens mamma ska ligga med makens pappa som dog när han var yngre, så att han o min svägerska ska ha en grav att gå till. Svärmor var ju gift med honom när han dog, så då kanske det känns annorlunda, annars tycker man kanske att hon skulle legat med sin nuvarande man... hur som fint att hon väljer pappan för barnens skull.

    En annan sak angående ett tredje barn är att jag är så rädd att ngt ska hända de barn jag har, så jag står där barnlös. skönt att jag alltid har velat ha 3.... fast det är ju inte därför utan en tanke bara...

    Och appropå 3 an är det så att jag skulle vara gravid nu så har jag pratat med maken och sagt att det inte blir fler aborter, fy fan det gör jag aldrig om, så då blir det ett litet jesús barn o efter det spiral

    nä nu blev det långt.....

  • Telis

    Stackars Gulle-Hektor!


    Tack för länken, Vickan!


    muggles, jag har också fått papper på det där och det står förtryckt i min deklaration. Avdraget är ju redan gjort så det kan man inte göra igen, däremot så tror jag att det ska stå med i deklarationen eftersom det finns ett maxbelopp.

  • Telis

    Kära nån, så här sent har jag inte varit uppe på länge. Nu mot sängen!

  • muggles

    Vickan: tutti el.

    Cicci: ja sådär har jag också tänkt. Tänk om Moa skulle få cancer el ngt annat hemskt el bli överkörd av en bil (el nerhuggen av en yxman - kommer ni ihåg den där galningen som högg ner en 5-åring framför dagis?), då har man inget barn kvar. Inte för att det skulle hjälpa att ha ett barn kvar - man sörjer ju det som gick bort lika mkt - men ändå. Ja usch.

    PB: jag har inget problem att prata om döden. Min mamma har sagt hur hon vill ha det när hon går bort och jag har också sagt hur jag vill ha det både till henne och min man. Min man har lovat mig att hjälpa min mamma praktiskt och ekonomiskt om jag skulle gå bort (då hon inte har ngn man och står ganska ensam i livet utan mig). Men så har jag tagit hand om döda också, har nämligen jobbat på sjukhem, så döden är nog ganska avdramatiserad för mig.

    Däremot är jag ledsen att jag gick med på att se min mormor i öppen kista före  begravningen förra året - det är tyvärr inget fint minne. Jag kände i magen att det var fel och så gick jag emot magkänslan

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge