• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Telis

    Gokväll!

    Grattis till tjejen, BS! Vad skönt att hon äntligen visade upp sig.

    Lycka till på kursen, Lappis, och lycka till med budgivningen, Muggles!

    Snaily, Puregon är samma sak som Gonal-F, annan tillverkare bara. Jag skulle inte ta Pergo månaden före IVF utan att fråga Falun först. Om IVF:en inte funkar så är det så lätt att man grämer sig över att man tog den där Pergon. Pergo-effekten kan väl sitta i längre än en månad?

    Liten, om du inte har en gjutjärnsstekpanna så *måste* du köpa en , det måste man ha för att kunna göra tarte tatin. Jag har en hel fransk receptbok med bara tarte tatin, vad vill du ha för recept - äpplen, plommon, körsbär, spenat & feta, fikon & pancetta, ...?

    Kram kram till alla!

  • Liten med Mindre

    Telis - hej hej!
    Jag har en jättefin gjutjärnspanna - men den har trähanddtag och det vill jag inte grädda... Funderar på att leta upp någon billig järnpanna på loppis, men just nu vill vi ju bli av med saker, inte skaffa fler.

    Gissar oxå att vi inte kommer ha flyttat innan Grynet kommer, och då ska vi även klämma in i alla fall en byrå och en bebiskorg i lägenheten. Plus att Mindre säkert behöver lite större leksaker för större barn. Visserligen blir det inte bättre plats för att jag har en panna mindre i grytskåpet...men det känns så.

    Fast skicka gärna över ditt bästa Tatin-recept med äpplen. Måste jämföra med det jag har hemma som kopierades från franska kockfamlijen jag jobbade i. Eller i alla fall en bok de hade. De må ha varit knäppa rent allmänt, men intressant mat bjöd de i alla fall på.

    Ego - sällar mig till de som har ont i vaccinarmen. Och försöker idag blunda för alla braskande rubriker om folk som dör av vaccciner, eller läkare som är tveksamma. Suck för nyhetsjournalistik!

  • muggles

    Hattis och Liten: jag har inte testat mer för sist de mätte hcg så låg det ju på 19 vilket borde ge ett minus, så jag känner inte för att slösa 100 spänn på ett onödigt test.

  • Liten med Mindre

    Ang gravidkläder så kan jag tycka det är lättare att klä sig - jag har inte så mycket att välja på, och det finns inte så mycket snyggt att shoppa så jag känner inget jättebehov av det heller. Det trista är väl när jag väl har ett behov så är det svårt att hitta.

    Vill ha en snygg kofta/tröja att ha nu när det blir kallare. Utan en massa skärp, volanger, konstiga kragar etc. Gärna något som går att ha även utan mage förstås... Och som inte är jättedyrt, eller sticks...

  • Liten med Mindre

    Låter sunt Mugglan - njut ett tag över att förmodliggen vara tillbaka till dig själv igen! Nån härligt AW på G ikväll kanske?

    Det är ju faktiskt FREDAG!

  • Liten med Mindre

    Fast - själv masar jag mig ju lagom hem en fredag. Funderar på ett varmt bad och tidigt i säng. Party party!
    Maken ska ju ändå bort ikväll och hela helgen.

    Nån som vill leka med mig o Mindre?

  • muggles

    Liten: jag där sa du ngt -

    FREEEEEEEEEEEEEDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG!

    Nej ingen AW ikväll. Vi funderar på att knäcka en god flaska rött (Porcupine ridge kanske) och ett recept ur Niklas mat (kyckling i tomatsås med avocadosallad).

    Vi upptäckte plötsligt i veckan att dagiset har studiedag på måndag när vi har visning och då kan ju inte Moa vara hemma hela dagen och stöka till. Så vi får köra upp henne till farmor så får hon vara där mån-tis så hon är ur vägen. Det är ju en fördel för har vi piffat lgh till på mån så kommer den att hålla sig så till på tis om inte Moa är hemma på kvällen. Vi planerar tom att äta ut för att inte ens få ngn disk (diskmaskinen ska ju helst vara urplockad också).

  • muggles

    Liten: jag hade den gamla sortens tant - kom plötsligt utan spottings och är snart slut efter 5 dagar. Skönt! Ända sedan Moas födelse, minipiller och spiral har jag inte haft min gamla tant utan en mkt mer utdragen historia (tänk en 2m lång spinkig sak med kroknäsa och vårtor ) Så visst njuter jag!

    Hurra för kyrkan som nu kommer att viga homosexuella!!! Jag blev jätteglad - jag tycker det är så rätt.

    Telis: you've got email...

  • muggles

    Frullan och Cicci - nu får ni komma in och leka lite mer - är ni så busy med 2 barn?! Man kanske borde omvärdera...?

    Lappis: börjar kursen nu på måndag? Spännande, hoppas att den är bra! Ni adoptivföräldrar kanske får mkt bättre utbildning än vad många andra blivande föräldrar får...

    Ang framåtvänd vagn så tycker jag att det är lite överdrivet att barnen måste åka bakåtvända länge. Moa var likt Ru ett nyfiket barn som hela tiden satt och vände sig framåt, så vi vände sitsen rätt tidigt. Varför skulle barnen skadas av alla dessa intryck? Och hur som helst så är det ju lika många "intryck" bakom föräldern att titta på (om de sitter bakåtvända alltså) - det är ju inte så att föräldern skymmer utsikten helt och hållet.

    Vi lånade en BabyBjörn av Piggelin i början men Moa hatade den, så hon var inget selebarn.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor