• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

    Piggelin: Min man och hans bror har alltid gått hos dagmamma... Och makens bror med fru har dagmamma till sin lilla tjej, de började på ett dagis men trivdes inte med det (vet inte om det var dagis i allmänhet eller just detta dagiset i synnerhet, dock), så de hittade en dagmamma istället. Syrrans barn har haft litet av varje det senaste dryga året. Dagis, sedan flyttade de akut och det blev privat dagmamma, sedan ett nytt dagis, nu i sommar blev det samma privata dagmamma (eftersom min syster fick spader på dagiset och bestämde sig för att byta...). Men barnen verkar må bra av både och Dagmamman är även "bondmora", så de älskar att gå och mata hönsen, plocka ägg och klappa kalvarna

    koko: Som tur är tycker även maken att JAG inte ska behöva leta mer förslag som han bara dissar. Han tyckte det var fullt rimligt att han skulle komma med förslag, om någon av oss skulle göra det. Det var då han kom med planen att vi kanske skulle ta reda på vad det är för kön för att han ÄNDÅ skulle slippa undan. Å andra sidan, skulle jag kunnat komme med ett liknande argument om jag velat slippa undan något, så jag kan egentligen bara småle litet åt det Har inte hunnit fortsätta diskussionen ordentligt, men jag har funderat på det, och står nog fast vid att jag helt enkelt VILL bli överraskad, jag vill inte veta innan.

  • kängu

    Jösses vad ni skriver!!!

    Hej Sweet! *vinkar*

    Jag och maken planerar att dela föräldraledigheten 50/50, men det beror ju på om och när jag får jobb. Jag skulle kunna tänka mig att börja jobba halvtid till hösten och vara hemma på halvtid, det hade varit perfekt. Får väl se vad som dyker upp. Det viktigaste är att man gör så som känns bra för en själv och ens familj, vad andra tycker är mindre intressant!

    Mugglan, vet inte om du sett att jag inboxat dig?

    Piggis, tar gärna en lunch nästa vecka!

  • kängu

    Ego- amningen är på avslutande. Har ammat endast en gång om dagen de senaste dagarna, och inte ens då räcker det till för att Ru ska bli mätt Jag försöker inrikta mig på det positiva med ersättningen- de behöver inte äta lika ofta, pappan kan mata, man vet hur mycket de får i sig... Det känns rätt OK faktiskt.

  • Lapinette

    OM jag vann en massa pengar så skulle jag nog börja plugga och köpa ett hus nere på Rivieran. Skulle absolut sysselsätta mig för att "bara vara" är inte riktigt min grej men att just arbeta i sig känns inte så där jättenödvändigt.

  • BrudSommar2006

    På vårt dagis får man inte ha semester och ha barnen på dagis men det har hänt vid några tillfällen att jag gjort så i alla fall eftersom det inte går att kolla. Det har varit typ innan semester eller innan jul när jag behövt fixa saker eller packa utan att Iris är med. Vi måste också betala när dagis har stängt i juli fast då erbjuds man ett annat dagis, fast det behövde vi inte använda oss av i sommar.

  • BrudSommar2006

    Hm, jag har ju berättat på jobbet att jag är gravid och har också berättat för de närmsta vännerna men jag har inte direkt ansträngt mig så för att berätta för alla jag känner. Idag skriver en tjej från min gamla mammagrupp på FB på min "wall" och undrar när det var det var dags för vår del! Jag skulle aldrig skriva så öppet utan jag skulle skicka ett privat meddelande till någon om en sådan sak för säkerhets skull. Nåja, nu spelar det ingen roll så jag bryr mig inte om att ta bort meddelandet men i alla fall. Folk är uppenbarligen olika.

  • viktualia

    Brudsommar - jaa det där är lurigt.. jag grubblar väldigt över när jag ska outa mig på fejjan.. min vännerlista är ju överfylld med lagom avlägsna bekanta och jag vet inte när jag tycker att det angår dem....

  • fru AM

    Det var lite klumpigt av din gamla mammakompis, BS - men nuförtiden är man ju aktiv på rätt många platser så man får nästan räkna med att någon försäger sig!
    Jag outade ju Hektor-graviditeten först här i tråden - sedan råkade Sweetan skriva en i o f s ganska kryptisk men ändå avslöjande kommentar på min blogg som en mammakompis hann läsa innan jag raderade den ... Och kompisen nosade upp vår tråd (eftersom jag pratat om den och fick sig hela historien till livs) Jag blev inte arg eller så - men insåg att det inte är ngn idé att smyga på ett ställe om man är outad på ett annat ...

    Vickan: säg inget på Fejjan innan de på jobbet vet är mitt råd!

  • viktualia

    AM - jag vet inte ens om jag tänker säga nåt på fejjan när jag sagt det på jobbet ( där är det f ö nästan bara chefen som inte vet, jag mådde ju så j-la illa så jag avslöjades innan semestern... men just chefen var på semester då)

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor