• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

    Närmare går nog inte att komma. Bläddrar man en sida nedåt i rull-listen så hittar man en tapet med blå-lila blommor på. Det är den jag tittar på. Fast jag blir litet fundersam, det är vääääldigt mycket blommigt...

  • fru AM

    Ore: måste bara säga ang babyskydd/bilbarnstol: Livia använde sitt babyskydd fram till över ett års ålder - gränsen var för det skyddet 13 kilo alternativt när överkanten på öronen kommer i jämnhöjd med överkanten på babyskyddets rygg ... vi bytte dock innan vikt/längs uppnåddes för att hon inte satt bekvämt i det längre. Till saken hör nog märket/modellen på babyskydd - om det är rymligt eller ej. Vårt gick att justera huvudstödet på i höjdled och hade en lite kudde att lägga bakom ryggen på nyfödingen. Jag har många gånger önskat att vi hade köpt en bilbarnstol som gick att klicka på på barnvagnschassit!!!

  • fru AM

    Eller var det inte Ore som tvekade om babyskyddet nödvändigt skulle gå att sätta på på vagnsunderredet?

    Ni som går i tapettankar - här får ni en länk: www.wallpaperdirect.co.uk/index.php
    Fick den av en inredare på Irland. Hon påstår att det går att handla från Sverige också!

  • viktualia

    Pip!

    Nu är jag tillbaka från vår Norrlandssemester! Himla häftigt att se de nordligaste delarna av landet! Otroligt mycket läcker natur, häftiga guideningar i såväl Kirunas gruva som Porjus vattenkraftverk och en massa god mat.

    På minuskontot - mitt jääääääääävla illamående. En av dagarna var vi i Norge och körde en bit ut på Lofoten - jag sov mestadels... *suck*

    Hade bestämt mig för att fixa Lergigian (eller hur det stavas) men nu har jag läst ikapp hela trådsnacket och såg Vännerfans inlägg om hur trött hon blivit av detta... gaaaaa jag skulle ju bli en zombie om jag blev ÄNNU tröttare än vad jag är. Som tur är så varierar det så eländet pågår inte varje dag. Men jag börjar nojja över hur jag ska palla att återgå till pendling och jobb.

  • viktualia

    Tinga - hoppas verkligen att sondmatningen fungerar som förväntat och att ni kommer hem från sjukan med en piggare son.

    Lappis - stå på dig i insikten om att du har gjort vad du kunnat för att bli gravid. Mer el mindre smidiga påhopp från omgivningen får man tyvärr leva med, oavsett vägval i livet...

  • Ore

    Jo, det var jag AM!!! Eller kanske inte jag som tvekade så mycket, men först tänkte jag att vi lika gärna hyra ett babyskydd. Men om det var något maken tyckte var viktigt så var det att vi köpte ett ordentligt babyskydd. Då tyckte jag att vi skulle ha ett som går att klicka på barnvagnen, men maken tyckte det var onödigt... Men men, jag får nog som jag vill så småningom.

    Fick nya "uppdrag", hitta en spegel att sätta upp (så att vi ser när vi svänger ut på stora vägen från vår uppfartsväg), boka ballonflygning (kan bockas av, blir nästa vecka om vädret tillåter det), prata med svåger och syster om barnvagnar och babyskydd (om inte annat så att de ska få känna sig litet viktiga, tror att de båda kommer gilla det...)

  • start september

    Hej alla trådisar!

    Nu är jag tillbaka efter en lång sommar. Det har varit jobb och semester om vartannat, vi har flängt runt en hel del och haft en bra sommar tycker jag, även om det har gått lite för fort. Nu börjar ju snart allvaret med dagis och två personer som jobbar igen. Jag har smygläst lite till och från och har nu tagit mig ikapp alltihop tror jag - puh!

    Stort grattis till er som plussat och till de små som fötts! Vilken andrabarnstrend det är nu! Kram till FruLlan, hoppas så du mår bättre nu och får njuta av dina båda fina killar.

    Tinga, vilka kämpar ni är! Jag får tårar i ögonen när jag läser om hur ni och Piff har det. Hoppas så att sonden nu är vändningen och att ni nu kan få se framåt. Kul att ni flyttar snart nu också!

    Lapinette - så skönt att höra att du funnit lite ro i adoptionstanken. Du har verkligen försökt allt - njut av den närmaste tiden med mat, vin och träning. Den lill* som kommer behöver ju utvilade och harmoniska föräldrar!

    Kram till er som kämpar på, hoppas så att det är er tur snart.

    Grattis till er som hittat hus- spännande! Vi håller också på med ombyggnadsplaner - så fortsätt med diskussionerna i denna tråd!

    Ore/Telis och ni andra som funderar på vagn - vi har och Bugaboo och Maxi Cosi babyskydd och har använt dem ihop massor. Vi bor också så att vi använder bilen mycket och få det här viset kunde man göra ärenden jättesmidigt utan att väcka barn (även svårsövda sådana sommnar ofta i bilen) Vi kunde ha babyskyddet till strax innan ettårsdagen och använder det fortfarande för korta resor om det kniper (hon är nu drygt 14 månader). Bugaboo är en suverän vagn för allt utom grus, så ska du har sådan väg Ore så är det en dum vagn. Däremot för stadsbruk och promenader på skogsstigar tycker jag den är perfekt.

  • snaily

    Vickan, välkommen tillbaka! Trist att sova på Lofoten! Hoppas tröttheten går över snaaart!

    Ore, fina tapeter! Ganska blommiga ja... men fina!

    Jag håller på att bli vansinnig! Dels på vårt modem som bara krånglar och dels för att jag inte lyckas hitta det hundkoppel jag vill köpa, på en endaste j-la webshop i hela världen! Hur svårt kan det va!?!?!? Den som kan hitta ett sånt koppel åt mig ska belönas med något stort!... Alac läderkoppel infettat mörkbrunt 6 mm x 120 cm, Alacs art.nr 11090.

  • start september

    Kängu - hoppas så du finner ro, om det nu betyder att sluta amma. Ru kommer klara sig finemang ändå och du kan få njuta av denna mysiga tid istället för att oroa dig!

    Några funderade på MPR och utlandsresor. Jag har för mig att man får ta den tidigast vid 9-10 månader MEN då måste man ta om den vid 18 månader. Tar man den efter 12 månader räcker det med en gång. Det ska helst vara tre veckor mellan de vanliga 12 månaders sprutorna och MPR så det krävs lite planering om man ska ut och resa strax efter ettårsdagen. Biverkningarna kommer oftast först efter 7-14 dagar, vår lilla tjej fick rejäla mässlingbölder i ett dygn och det är nog skönare att vara hemma då än utomlands. Med allt det sagt så tror jag ändå att det är vettigt att ta den tdigt eftersom mässling tydligen är ganska vanligt i delar av Europa.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor