• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    AM, vad kul att resan är bokad!

    Vad det gäller kurvor så har jag förstått att det är OK om barnets vikt ligger högre i kurvorna än längden men längden får inte överstiga viktkurvan.

  • muggles

    Lappis: ang barnvagnsguide - här finns en: barnvagnsguiden.se/index.php/Guiden.html

    Ore: om du vill ha en stabil vagn med 4 fasta hjul så rekommenderar jag dig att kolla Blocket - det finns massor för ca 1000 kr. Jag tycker du ska satsa på din Mistral S - du verkar ha fastnat! Köp i så fall en beg billig 4-hjulsvagn på Blocket som komplement - om det behövs.

    Apropå ngn som skrev om trots. Det är faktiskt inte så farligt, Moa trotsar inte speciellt mkt och definitivt inte varje dag. Det kom en släng när vi kom hem från Värmland men nu är det lugnt igen. Och det är ju ngt vi alla måste igenom så... Egentligen tycker jag att den här perioden är mkt roligare som förälder än bebisperioden, den kräver liksom lite mer intelligens. Att ta hand om en bebis kan ju vilket pucko som helst (mata, byta blöja etc) men att hantera en trotsig 2-åring... lite mer utmaning!
    Dessutom är hon mest rolig faktiskt, så det är inte alls så farligt som jag trodde - än.

    AM: jag gillar verkligen Livias personlighet när du beskriver henne! Hon verkar hur cool som helst! Delvis hund, delvis prinsessa som slåss med svärd - me like!!!

    Telis: jag vet inte om man kan göra Fvp privat om man får tveksamma siffror??? Måste googla på det. Just nu lutar det åt KUB bara. Man har ju RUL också för att upptäcka ev fel. Jag känner att jag har blivit lite beskyddande om det som finns i min mage... Maken är mer inne på Fvp men han har sagt nu att jag får bestämma eftersom det är min kropp.

    Nenne: jag hoppas också att du är med i barnvagnssnacket i höst!!!

    Kängu: www.amningshjalpen.se/radgivning/radgivning.htm
    Om du inte känner dig tillfreds med att amningen strular - kontakta dem! Oavsett vad du vill göra tror jag att de kan hjälpa dig.

    Lappis/Piggelin: jag kanske tittar förbi på den där lunchen på lördag? Beror lite på vädret - är det strandfint kanske vi sticker ut till havet. Men vill gärna ses! (Och kanske få höra hemlisen hmpf)

  • muggles

    Och så blir man äntligen inbjuden på kräftskiva - och så krockar det med Moas 2-årskalas!!!

    AM: mäh skit i Bvc. Herregud, du är 3-barnsmamma - du vet ju att han mår bra. De med sina kurvor - jag blir bara irriterad! Samma råd som de ger till oroliga föräldrar ang sjukdomar och feber borde gälla: är allmäntillståndet bra så är det lugnt.

  • fru AM

    BS: aha - intressant - det är alltså när längdkurvan överstiger viktkurvan som de slår på varningsblinkers ... Fast Hektor följer sina kurvor - det är bara det att hans längdkurva är ett snäpp över vikten (fast det borde ju bara vara att se till oss föräldrar för att se att det stämmer ... )
    Fast faktiskt - tack Mugglan! - jag struntar i att oroa mig nu. Ungen mår ju finfint med sina tjocka överarmar!
    Och ja, Livia är rolig - men ganska krävande just nu. Humörsvängningar är bara förnamnet. Samtidigt är hon så pass charmig när hon sätter den sidan till att hon kommer undan med det mesta ... Idag ska vi åka till Aquaria och chockskada pirayorna litegrann.

    Thailand: blir helt otippat 1-15 december. Vill inte resa bort över jul eftersom jag gillar att umgås med tjocka släkten osv. Ska bli så skönt med ljus och värme då!!! Jag tänker slå läger nere på stranden och bara krypa upp vid matdags

  • fru AM

    Och var i Thailand ...: Vi blundade och pekade (typ) och hamnade i Bangtao Bay. Sex km lång strand. Hyfsat nära shopping i Phuket (40 min) och hotellet ligger precis vid stranden (och har barnklubb). Och hotellet har SPA-behandlingar. Så en del massage lär det bli.

  • Lapinette

    AM - låter superhärligt med Thailand när det är mörkt och trist här! Själv planerar jag att göra samma sak det året jag är mammaledig. Har fått för mig att en strandsemester i Thailand är helt ok med en liten.

  • fru AM

    Ja det är väl bara lite oroligt vad gäller mässling och sånt som Hektor inte kommer ha hunnit bli vaccinerad mot - men ammar jag fortfarande då så har han ett litet skydd i o m det ...
    Föreställer mig att han kommer sitta på en filt nere på stranden och bara skratta ...


    Lapinette skrev 2009-08-04 10:00:32 följande:
    AM - låter superhärligt med Thailand när det är mörkt och trist här! Själv planerar jag att göra samma sak det året jag är mammaledig. Har fått för mig att en strandsemester i Thailand är helt ok med en liten.
  • BrudSommar2006

    Muggles, här är det rejält jobbigt med trotsen, både för Iris själv som nästan jämt är ledsen och för oss! Fast det är ju ingen tvekan om att det här är bättre än bebisperioden, den längtar jag inte tillbaka till för allt i världen, tyckte att det var för jäkligt!

    Det är förresten fantastiskt vad en tvååring klarar av när man tänker efter, Iris åker stora tunnelrutschkanorna, klättrar uppför näten och är verkligen envis när hon vill lära sig något. Däremot ville hon sitta i en sådan där bil utanför en affär häromdagen, en sådan där man stoppar i en femkrona. Det var läskigt! Så fort den började röra på sig ville hon hoppa ner.

  • Mrs  B

    Håller på att läsa ifatt.....

    Åkte till ett köpcentrum igår utanför Helsingborg och shoppade bla skor till barnen och mig. ÄNTLIGEN hittade jag skor, vilken lycka!!!!!

    Idag har Malte fått 18 mån sprutan och vi får hoppas att det blir skonsamt denna gången.
    Tyvärr är båda barnen lite snoriga och Malte sover sådär på nätterna så vi får väl se hur det blir....

    Ore
    Vi har väldigt många vagnar i vårt garage......

    Combi vagn från Emmaljunga = liggdel plus sittvagn

    Sulky från Brio

    Joggingvagn från ett norskt företag (fick den gratis av en kompis som jobbade på Brio).

  • Mrs  B

    Muggles
    Åh, vad skönt med Gran Canaria!!!!!
    Vi ska till holmarna i november och det ser vi redan fram emot.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor