• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

    Sorry sorry för att jag började prata "hemlisar" inför er allihopa - inte alls meningen, det bara blev så i farten.
    Det är egentligen inte spännande alls för denna tråden, det är en grej som har med restråden att göra, så jag skulle skippat att nämna det. Men jag kan inboxa, ifall ngn vill veta, men som sagt, det är faktist inte så himla spännande alls.

    Telis - på tal om att shoppa vagn i USA - utanför NYC såg jag inte en enda Bugaboo eller Bugaboo-liknande vagn alls. Möjligen ngn enstaka i Boston, men rent generellt så var alla vagnar utanför NYC mer av sulkyvarianten & så sätter man en bilstol ovanpå liksom, där bebisen ligger när den är liten. Minns att jag tyckte det var så konstigt att det inte fanns några "liggvagnar", men sen insåg jag ju attt detta behovet inute finns - folk går ju aldrig, de åker ju bara bil Promenera i traktern där mannens släktingar bor, det finns ju liksom inte på kartan! I NYC är det ju en annan sak, så där finns ju säkert behovet på ett annat vis.
    Så jag gissar att Bugaboo-liknande vagnar finns kanske mer i San Fransisco? Möjligen i LA för att det är trendigt, men ingen lär ju promenera där, alla åker ju bil överallt...

  • Piggelin1

    Telis - jag hörde delvis Alex Schulmans sommarprat, men jag var inte så jätteimpad av honom - vet inte riktigt vad det är, men har lite svårt för honom.
    Däremot när jag lyssnade på Morgan Alling, då fick jag tårar i ögonen flera ggr. Det där som ngn sa om att inte klara av att se/höra om när barn far illa - det gällde definitivt mig när jag lyssnade på hans sommarprat.

    Kängu - klart att du & Ru kan joina på lördag! Jag ska synka lite med mannen min bara, innan vi bestämmer exakt tid & plats! Han joinar förmodligen nämligen. Varning för att det kan bli en del resprat - hoppas attt du står ut med det

    Vi var förresten ute & långcyklade med Amanda igår - hon älskar verkligen att åka därbak på cykeln & skulle kunna åka typ hur långt som helst! Om hon får syn på cykeln med barnsitsen i förrådet, då vill hon iväg direkt! Kul

  • Piggelin1

    Ok, dags att hoppa i säng, imorgon blir det besök hos kusin med barn i Halmstad samt en sväng till mina gamla mormor. Hoppas på att hon är lite piggare denna gången.

  • fru AM

    Cicci: jag röstar förresten på Louise ...

    Angående BVC:s bristande kunskaper i statistik ...: Jag är verkligen inte någon expert på statistik men tycker det är konstigt att BVC-tanten (ej den ordinarie utan en semestervikarie) hetsar upp sig över Hektors vikt. Han är fet och fin i hullet och har riktiga HoaHoa-överarmar och lår ... Han ligger exakt på (och följer) den mittersta normalkurvan för vikten och ett snäpp upp för längden. Då blir tanten nervös och frågar om han äter tillräckligt ofta och att det är viktigt att han börjar äta havregröt så fort han blir fyra månader... Men ursäkta - han ligger ju på sin kurva som är den mest normala av alla ...!? Om alla barn som inte går upp 500 gr på en vecka ska börja med tillägg och extra mat så kommer ju kurvorna att förändras ordentligt med tiden och barn som "bara" ammas var tredje timma kommer ju klassas som halvt ihjälsvultna ...? Nu vill jag ju gärna börja mata honom med riktig mat snart (för att jag tycker det är kul) men jag tycker BVC gör det hela bakvänt!

    Ursäkta gnälligt inlägg ...

  • fru AM

    Ursäkta Tinga - hade inte läst om Piffs röntgen osv innan jag skrev mitt i-sammanhanget-petitessinlägg om BVC:s kurvor. Hoppas ni får ordning på det där nu snart! I alla fall en bit på väg? Kram

  • fru AM

    Dagens sista inlägg - intresseklubben håll pennorna i beredskap: Vi har nu äntligen bokat en resa! Till Thailand! I december! Med barnklubb. Åh vad jag ska lata mig och dricka paraplydrinkar. Eller?

    Godnatt Tråden

  • Telis

    Sorry, Piggelin, jag tycker att den där vagnen ser ut som precis alla andra. Kanske lite mer padding och dassigare färger bara.

    Har ingen om hur vanligt det är med Bugaboo utanför New York men jag har iallafall adressen till Las Vegas största och billigaste barnvagnsaffär och dom ska ha bla Bugaboo, Teutonia och Sweets Uppa baby (?) på lager.

    Piggelin, hur funkade det tull och frakt när ni tog mer er er vagn hem? Fick ni betala för vagnen på flyget? Och vad sa tullen, egentligen får man väl inte ta in så dyra varor utan att skatta för dom?

  • Telis

    Tack, Snaily, jag ska börja köra med den ursäkten lite oftare.

    AM, ooo vad härligt med Thailand!! Blir det över jul och nyår?

  • Frejis

    Ore ? efter många om och men köpte vi en Crescent M 300. En sportig barnvagn där liggdelen senare görs om till en sittdel. Den har mindre svängbara hjul framme, känns stabil och rörlig samtidigt och verkade vara lätt att fälla ihop/får plats i bilen. Vagnen är också ganska liten och det är bra för oss eftersom vi får in den i hissen? Får se dock vad jag tycker om den när den ska användas. Nu ligger vagnen nerpackad och jag har börjat gå omkring och spana på konkurrenter

    Jag känner förresten också som du, att jag vill resa någonstans och bara vara borta ett tag. Ska kanske rymma hemifrån Som tur är har maken än så länge ingenting emot att man ska åka på en resa med pyret någon gång nästa år, förutsatt att pyret är friskt.

    Muggles ? härligt med en resa till Gran Canaria.

    Snaily ? japp, den här tjejen som Aftonbladet skrev om hade kunnat vara surrogatmamma
    Hoppas att ni får tid hos gyn snart och att utredningen kommer igång igen. Håller verkligen tummarna!

    Lappis ? hm, funderar på hur man visar att man är en god människa? Genom att donera pengar till olika organisationer eller bara genom att sköta sig på det gamla vanliga sättet?

    Telis ? håller tummarna att RUL:et går bra och att Televinken uppför sig. Förstår dock att det känns lite nervöst, det är ju ändå en extra koll, men jag tror att det kommer att gå fint.

    Heej Nenne! Om allting går enligt planerna är det Koko som först ute, redan i slutet av augusti. Och Telis har helt rätt när det gäller min beredskap för kläckning 

    Brudsommar ? det låter jobbigt med myrkrypningarna, har varit sömnlös i måååånga nätter på grund av dem. Stödkramar!

    Tinga ? hoppas att ni får lösning med Piffs matproblem iom sonden och att sjukvården är lyhörda för vad ni vill och vad som krävs. Vad bra förresten att inga fel har upptäckts. Skickar med extra kramar till er!

    A M ? usch, det låter jobbigt med BVC-tanten, kravet på att vara normal och att allt ska vara som vanligt påminner om MVC. Alla dessa kurvor, rekommendationer och önskemål
    Det låter underbart med en resa till Thailand, var ska ni vara och hur länge?

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor