• Svanbo­et
    Äldre 27 Jul 16:57
    14992 visningar
    6 svar
    6
    14992

    Och så var den tanden förstörd!

    Vet inte riktigt vad man tar sig till och vill väl egentligen mest gnälla av mig ordentligt men så här ligger det till:

    Jag hade en underbar tandläkare på en privat klinik och när sedan en gammal lagning gick sönder bokade jag därför tid hos samma kllinik men fick nu en ny tandläkare. Lite yngre, lite hårdhäntare och väldigt... bestämd. Han kollade iaf igenom mina tänder och fann där så mnga fel så jag häpnade MEN jag vet att jag har svag emalj och jag är inte direkt bra på att nöta med borsten så att säga.

    Sagt och gjort så började vi de första lagningarna och väldigt snart började jag känna mig en aningen missnöjd. En lagning "tog inte" ordentligt och fick göras om 2 gånger! Sen var det en tand som han skulle laga som jag inte ens hade känningar i och sagt och gjort så borrade han och borrade och borrade och jag tänkte att det var väl ett stort hål. Han lagade och när bedövningen släppte kom smärtan - riktigt skarpt ilande och värkande smärta. Jag var helt övertygad om att nu har han förstört tanden och jag vill aldrig mer gå dit, trots allt så var vi ju inte klara för jag hade ju en visdomstand som skulle dras.

    Jag bokade sålunda tid med en annan tandläkare som kontrollerade lagningarna och upplyste mig om att lagningen var väldigt nära pulpan och jag eventuellt skulkle få problem längre fram men om jag hade tur skulle det kunna fungera ändå. Tekniskt sett var det alltså inget fel på arbetet. Jag gjorde färdigt serien av behandlingar hos min ordinarie tandläkare och gick hem och har sedan dess inte kunnat använda den sida av munnen som den kraftigt lagade tanden sitter i.

    Sedan lagningen gjordes har det i olika omgångar ilat i tanden intill och jag har verkligen funderat på om den lagningen sitter som den ska men jag har ju fått dem kontrollerade en gång redan och därför inte gjort mer åt saken. I helgen som gick fick jag världens värk, det började sakta och molande för att sent på söndagen motsvara migrän-styrka. Jag bokade tid hos akuttandvården och fick då veta att tanden är död och att den är inflamerad och måste rotbehandlas, dvs fyllas.

    Gissa om jag kännere mig utsatt! Hade först inte ont - lagade tanden och fick ont - har nu ont igen och måste rotfylla skiten! Vet att det är mitt eget fel för att jag inte tar hand om tänderna men VA F-N!?! Inte är det väl meningen att man ska få så stora problem efter ett ingrepp, tycker inte jag iaf.

  • Svar på tråden Och så var den tanden förstörd!
  • Fjällb­ruttan
    Äldre 27 Jul 17:07
    #1

    Hmmm... finns det ingenstans att göra en anmälan till?
    Typ HSAN som sjukvården har?
    Tanden går ju tyvärr ite att göra nåt åt men du kanske får ersättning och hjälp med att betala rotfyllningshelvetet!!

    Låter som du hamnat hos en klantig sadist....

  • didis
    Äldre 27 Jul 17:44
    #2

    Tyvärr är det ju så att man aldrig kan förutse hur levande vävnad reagerar.

    Att du inte hade besvär från tanden från början kan ha berott på att kariesangreppet var långsamväxande och då påverkas inte nerver särskilt. Eller att angreppet gick så djupt att den inflammerade nerven hade lite expansionsmån - som försvann när den mjuka, carierade tandvävnaden ersattes med en lagning.

    Tyvärr är det på röntgenbilder mycket svårt att exakt se hur djupt ett cariesangrepp går - det är ett mycket trubbigt instrument. Därför händer det ibland att det man tror är ett normalstort cariesangrepp visar sig gå ner mot nerven. Då gör man ofta så att man gör en fyllning och avvaktar för ofta klarar tanden sig och man slipper rotfyllning.

    Tyvärr är det inte alltid det blir som man tänkt. De flesta tandläkare "bjuder" på fyllningen efter rotfyllning dvs du behöver inte betala fyllningen igen (men om krona krävs får du betala mellanskillnaden). Det är dock bara av service man gör så, det finns ingen reglerad garanti på varken lagningar eller rotfyllningar, bara kronor o proteser (men som sagt de flesta tandläkare erbjuder det ändå).

    Är nerven död eller inflammerad? Rotfyllning blit trevligare om den är död men prognosen blir lite bättre om den är inflammerad.

  • didis
    Äldre 27 Jul 17:47
    #3

    HSAN delar inte ut någon ekonomisk ersättning - det gör patientförsäkríngen. Men i det här fallet är det, förvisso inte roligt, men så´nt som händer och otur är inte ersättningsberättigat (och renderar inget klander av HSAN heller såvida tandläkaren har skött sin journalföring).


    Fjällbruttan skrev 2009-07-27 17:07:39 följande:
    Hmmm... finns det ingenstans att göra en anmälan till?Typ HSAN som sjukvården har?Tanden går ju tyvärr ite att göra nåt åt men du kanske får ersättning och hjälp med att betala rotfyllningshelvetet!!Låter som du hamnat hos en klantig sadist....
  • Äldre 27 Jul 18:27
    #4

    Men o, låter som om vi gått till samma klinik nästan...

  • Svanbo­et
    Äldre 28 Jul 09:20
    #5

    Jag har ingen avsikt att anmäla tandläkaren eller kliniken för felbehnadling för tekniskt sett är det ingt fel på tanden eller lagningen. Det som hänt var nog mer som Didis förklarade, det var nog svårt att faktiskt avgöra hur djupt angreppet var och sen när det uppdagades fick jag för lite information om vad som hade hänt med tanden varpå jag kände att han "förstört" tanden. Det jag vill poängtera här är att jag KÄNDE mig orättvist behandlad men antagligen inte var det.

    Tanden är död och jag väntar nu på att utföra rotfyllningen. Jag har känningar i kinden så jag antar att all nervvävnad som på nått sätt är kopplad till tanden inte är helt död men idag finns bara alternativen att dra ut den eller rotfylla så jag väljer att rotfylla.

    Jag har ingen avsikt att gå tillbaka till tandläkaren jag hade som gjorde fyllningen för jag har längre inget förtroende för honom utan kommer söka en ny tandläkare, vart man nu hittar sådana under semestern... Att jag därmed kunde få rotfyllningen utförd som något typ av service är uteslutet.

  • Äldre 2 May 20:42
    #6
    God, vad det hände exact likadan till mig.  RITA JAJJO. Vad gör jag när den tandläkaren som skulle lagga ett litet håll, i stället borrar ner till ett storre hål. Typ hela vägen fram till bulvan. Jag betalar först en fyllning, sen verker som atan och blir hemsk svullen, får en tråkit infektion och nu måste jag betala ett rotfyllning. Man blir vara så ledsen att tänka på henne. Hon hade så brotom och var så oförsiktig. Jag bad henne att bara försiktigt och hon sa typ. "Vi tandläkare ser tänder med andra ögon
Svar på tråden Och så var den tanden förstörd!