• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

    koko, här sitter jag också och väntar på att det ska sluta regna, det är ju så typiskt att det ska börja spöregna just när man ska gå hem.

    Vaaaa, sjuttifem spänn?! *jag dånar* Tur att man inte är ute och äter så ofta där.

    Hoppas att sambon skärper dig! Annars får han med oss att göra.

  • Lapinette

    Stackars kokisen! Antar att kriget om tvättmaskinen fortsätter.

    Själv har jag inte heller snöat in mig på jobb utan på en underbart skriven adoptionsblogg. För att stilla mitt samvete så kan jag tillägga att jag faktiskt jobbar samtidigt ... kuverterar sånt som ska ut i augusti.

  • viktualia

    Och jag har haft djupt samtal med maken om hur jag ska lyckas ta mig till jobbet imorgon. Så nu har jag en ny strategi inför morgondagen. För jag måste säga att även om jag vill ha semester så känns det överruttet att gå hemma och dra bara för att jag inte klarar av att ta mig till jobbet!

    Dessutom lyckades maken och jag komma överens om fördelning av föräldrarledighet och annat.. ha ha ha.. vaddå ute i god tid? Men väl ett tecken på att vi tror på det här nu....

    ...fast jag tycker fortfarande att det är skumt när någon gratulerar... säga grattis till ett tillstånd som innebär allehanda kroppvätskor på fel ställen.. näeee fy! Fast ändå...

  • Ore

    Sitter också och väntar på att det värsta ska regna över, och de fruktansvärda åskknallarna får gärna dra bort de också!

    Har dock gett upp jobbandet för dagen Har snokat efter litet saker inför en möhippa, vågar inte skriva så mycket eftersom den blivande bruden i fråga finns här på BT och vet att jag skriver i en tråd här...

    Koko: Låter som att tvättmaskinsdiskussionen inte går något vidare... Själv skulle jag inte köpa en begagnad tvättmaskin om jag har råd med en ny. Dels så har det med driftskostnad att göra, de senaste åren har det hänt väldigt mycket både med elförbrukning och vattenförbrukning. Och det är också sådant som kostar i längden! Sedan vet man ju aldrig hur länge de håller... Man kan köpa en maskin, som håller en månad och sedan måste repareras för dyra pengar eller skrotas.

    Sweet: Hoppas att situationen med chefen löser sig, och att lilltjejens sömn ordnar till sig. Är det väldigt varmt hos er nu? Det kan ju i så fall störa sömnen...

  • Ore

    Vickan: Apropå gratulationer, jag kan konstatera att jag och en av mina bästa vänner har HELT olika syn angående vad man berättar och när. Jag hade ingen som helst lust att låta alla kompisar veta exakt när vi tänkte försöka få barn. Hon talade glatt om när hon tänkt kasta p-pillren... Däremot så hade jag inga problem att tala om ganska tidigt att jag var gravid, för hade jag fått mf hade jag nog gärna velat kunna prata om det med mina kompisar. Men hon var absolut bestämd att inte tala om att hon var gravid förrän i vecka 13, då värsta mf-risken är över. Med följden att alla istället spekulerade och undrade, eftersom vi visste att hon kunde vara gravid? Jaja, alla gör olika Men hon förklarade sitt ljumma grattis när jag berättade att jag var gravid, med att hon inte ville gratulera om det ändå blev missfall sedan... Litet märkligt kan jag tycka, men men...

  • viktualia

    Ore - jaa det där en fråga för sig.... jag berättar för dem som jag ramlar över, mår ju så muppigt att det är svårt att vara tyst. Men jag träffar ju inte mina vänner så ofta eftersom de flesta bor i Ua/Sthlm. Så de får veta när jag har kontakt med dem. Men det dröjer innan jag tänker skriva nåt på fejjan eller på min blogg, för SÅ officiellt är det inte än...

  • Mrs  B

    Håller på att läsa ikapp......

    Angående könet
    Jag hade gärna velat ha en pojke och en flicka. Då hade jag varit nöjd. Frågan är ju om jag får en tjej om vi försöker igen....???
    Har ju redan fött 3 pojkar.

    Tips till småbarn som kanske får i sig för lite vätska:
    Har en liten pet-flaska med vanligt vatten stående i kylskåpet och just nu ÄLSKAR Malte att dricka direkt från flaskan, väldigt spännande för en 1 1/2 åring....
    Max gillar vårt hemmagjorda bubbelvatten.

    Vickan
    Usch vad tråkigt att må så illa!!!!
    Det hjälper alltså inte att ta bilen till jobbet????
    Prata med din BM på måndag så kanske hon kan hjälpa dig.
    Stora kramar till dig!

    Tinga
    Var så god!!!!!
    Kul att man kan hjälpa någon!
    Som sagt, har varit i det där "kräk-träsket" och det är verkligen inget kul.
    Vårt varade i 8 veckor innan vi lades in.
    Tvättautomater finns väl överallt utomlands också eller?????

  • Mrs  B

    Tinga
    Malte tog också blodprov, men det visade inget. Vet att det finns pricktest att göra också men vet inte åldern för att göra det.
    Om något visar sig via blodprov och pricktest så har man den snabba allergin. Men om man som Malte "bara" har symtomen så har man den långsamma allergin.
    Viktigt är att ni går igenom alla punkter eftersom det är lite lurigt.
    Malte hade bla:
    kräkningar, viktnedgång, vätskebrist, håglöshet, hård i magen, lågt sockervärde.......

Svar på tråden Livets stora och små frågor