• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

    Sweet - superintressant! Så vad är ditt råd till mig som har 8 embryon i frysen?

  • Ore

    Fru FruLLan skrev 2009-05-14 16:09:55 följande:


    OkejTack ore!då stryker vi alla mina frågor och raderar hela den biten och funderar på andra saker!självklart ska man respektera att nån vill ligga lågt.Hemskt ledsen att jag missat det OCKSÅ!vilket praktarsel jag är!
    Äh, frullan... Du är inget praktarsel, du hade bara missat detta helt. Men nu är du ju med i tumhållarskaran, som ivrigt (men tyst) inväntar testresultatet (vilket vi alla är rörande överens SKA visa plus!!!)
  • Fru FruLLan

    Lappis
    Inte att sätta in alla 8 samtidigt i allafall....

    Satt och läste nån tidning idag i väntrummet och hamnade då i en artickel om hon den arbetslösa 6 barnsmamman i USA som fått 8 (eller var det 9) barn nu via ivf var det vel.

    Jag vet att jag läst nåt litet om det förut och jag läste inte hela artikeln nu heller men...
    va faaaan

    jag såg att hon satt 30 min med varje bebis på sjukhusert per dag, det var allt hon hann...
    varför vill man då ha så många barn, om man inte hinenr emd dom?

  • Ore

    Frullan: Det diskuterade vi på lunchen idag, jag och mina kollegor. Enligt vad någon läst skulle det vara så här: hon älskar tydligen barn, hade redan 6 st och ville ha fler, och genom att skaffa 8 på en gång hoppades hon på att få så mycket uppmärksamhet, sälja intervjuer, filmrättigheter och få sponsring att hon skulle kunna leva på det. Tyvärr (?) för henne slog det fel. Ingen sponsor vill förknippas med henne, ingen har velat köpa filmrättigheter och så värst mycket intervjuer har det väl inte blivit heller. De flesta verkar tycka att hon är rätt korkad, och att det är tragiskt att göra som hon har gjort. Redan innan någon satte in 8 ägg i henne så var hon pank, och bodde med sina 6 barn hos sin mamma - jättetrångt... Levde av mamman också.

  • sweetstreet

    FruLLan,
    näe det är faktiskt riktigt KALLT här nu!!!!
    Haha och jag njuuuuuter!
    Vi hade ju en värmebölja för ca 2 veckor sedan med 30-35 grader och det räckte för att jag skulle välkomna det lite kligare väder som kommit sedan dess!
    Jag vet ju att värmen kommer tillbaks så just nu njuter jag av att slippa ha ACn igång och slippa svettas bara jag kliver ut genom dörren.
    Idag är det grått och regningt. jst nu 13 grader men ska bli ca 18 på dagen.
    Härligt, haha!!

    Lappis!
    Tja tyvärr vet jag inte riktigt några detaljer om embryofrysning. på labbet forskar de mest om äggcellerna. Att frysa ner äggen men alltså oberfruktade. Det är tydligen mycket lite som är forskat kring hur detta egentligen påverkar kvaliteten och chansen för bra befruktning efter tining av ägg.
    Men embryon TROR jag håller sig bättre rent allmänt i nedfryst tillstånd jämfört med ägg? men jag kan ha fel om detta....

  • sweetstreet

    Den där kvinnan är ju psyksjuk tror jag!!
    Vi diskuterade detta på mitt förra jobb och en av mina kollegor där som är gynekolog sa att det egentligen är mot ALL etik inom läkarkåren att föra in så många befruktade ägg. Här förs max 3 in samtidigt. Oftast 1-2. Så hon trodde att läkaren som gjort detta var prickad.

    Att sedan patienten VILL detta är EN sak, men har inget att göra med hur man ska agera som proffs. Det finns ju psykiskt sjuka patienter som vill bli misshandlöade elelr dödade, men inte gör läkaren det för den skull! Näe man måste ju se detta utifrån och kunna fatta ett vettigt och profffsigt beslut.
    Det var iallafall min fd kollegas ord.
    Och jag håller med.
    Sådana här fall är ju enbart tragiska.

  • sweetstreet

    BS
    det ska säkert gå nra med iris och farmor idag.
    Om inte annat kan ju farmor stanna kvar med iris på dagis tills du slutat jobbet. Då får de ju tid att leka och träffas tillsammans i en för iris invand och trygg miljö.

    Ang två katter så håller jag emd FruLLis!
    Efter att vi skaffaade vår andra katt så inser jag att det är TVÅ de bör vara! De har såååå mycket utbyte av varandra. Både nyser tillsammans, bråkar, leker busar och ja umgås. Härligt att se!'
    och man kännner inte alls dåligt samvete när man är borta från dem på dagarna eller om man åker bort en helg. Att då få gnn att mata dem är ganska lätt, men det är betydligt mer jobb att få ngn att umgås med en ensam katt ett par timmar. Nu behöver de juj bara mat för umgänge har de ändå av varandra!
    Så jag tycker snarare att det är MINDRE jobb med två katter än med en.

  • Tinga

    Telis - nä, jag är väl inte direkt någon superreklam för det här med tvillingar.

    Muggles - sjysst lägenhet! Fast jag vet knappt om jag hade velat bo där ens utan barn; lite för mycket spring i trappor. Ett par etage kan vara häftigt, men detta verkar aningens opraktiskt tycker jag. Fast tvättnedkast drömmer jag också om. I huset vi köpt ligger en klädkammare rakt ovanför tvättstugan, så möjligheten finns.

    MSW - tillträde 10 augusti. Eventuellt väntar vi några veckor med att flytta in, för att kunna fixa vardagsrummet först.

    Sweet - hej! Vilka häftiga saker du jobbar med!

  • Lapinette

    sweet - om jag har fattat det rätt så fryser man inte ned ägg obefruktade för att resultatet/kvaliten blir så dålig. Det är därför de måste bli befruktade innan. På CvL säger man att 70 % av alla ägg klarar tining.

    Nej, alla 8 embryon på en gång vill jag inte ha. Känner inte ens för att proppa in dem en efter en utan skulle mer vilja veta vilka som är livsdugliga och bara köra max 4 FET.

  • sweetstreet

    hej Tinga!!!
    Hoppas det känns lite bättre nu efter ert möte trots att det inte blev ngn mirkaellösning.
    jag tycker som alla andra i tråden att ni är såååååå starka och skitbra som kämpar på!
    Vet att det kan vara enromt frustrerande när vissa saker inte fungerar som man vill eller hoppas. Det är lätt att stirra sig blind på problemen ibland. man känner sig jätteensam med dem och det kan vara såååå jobbigt.
    Men jag tycker ni kämpar på så himla bra alla fyra! Jo för P&P kämpar ju de också!

Svar på tråden Livets stora och små frågor