• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

    BS - i Falun gör man långtid om man har fler än 5 befruktade ägg. På CvL gör man långtid vid speciella fall.

  • BrudSommar2006

    AM, jag gillade det där med att man ska tänka på att koppla på magmuskulaturen vid vissa tillfällen, som tex när man kräks! Vänta, jag kan inte kräkas riktigt nu, jag måste tänka på att använda musklerna rätt först... Usch, det stod om framfall, det som jag är så rädd för.

  • muggles

    AM: vilken bra länk! Hoppas att jag får användning för den ngn gång...

    Nenne: WOW! Äggtrumpeter! Då måste det väl bli minst en 8-10 ägg va? (Hade inte du likn resultat Lappis?)

    Då har vi två spännande datum nästa vecka: 19+20...

    Jag har BIM på mån tror jag men har redan sett vad jag tror är första spottingsen så jag kan väl lika gärna lämna över BIM-pinnen (hehe) till nästa person...

  • fru AM

    BS: Ja just den lilla passusen om att spänna magen när man kräks var lite överflödig - annars var det mycket matnyttigt tyckte jag. Framfall ska vi ju inte oroa oss för har jag ju sagt! Både du och jag har ju trott att vi haft det - men icke. Och det enda man i alla fall kan göra för att förebygga är att knipa och det är ju bra av många skäl! Knip!

  • muggles

    Åh, jag tror jag har lagt av mig i mina knipmuskler, kunde knappt hålla tills jag räknat till 30...

  • Fru FruLLan

    Hej tjejr
    Nenne
    WOW!!!!!!!!!!!!
    Grattis!!!!!!!!!!!!!!

    Fy faaaaan vad härligt, 14 blåsor! Det låter ju skitbra! Fy faaaaan vad kul!
    vad händer nu? nu ska det bli ägg av blåsorna va som sen ska plockas, befruktas och stopppas in igen va?
    har jag fatta processen?
    Hur lång tid tar den långa metoden från plock till återinförande kontra den korta?

    Det känns som om jag vet det här egentligen... men teflonskallen är inte vad den borde.

    Grattis igen nenne! så jäääävla kul!

    Telis förresten.
    Kan man inte få stoppa in alla ägg samtidigt? dels för att kanske öka chansen att det funkar, men sen om ni nu inte får göra syskon av de kvarvarande så kan man vel ta syskonen direkt?
    eller får man inte det?

    BS: Hoppas att det går bra för Iris och farmor! oroa dig inte över det under dagen bara, jag tror att det kommer lösa sig. och som du säger, om det INTE går bra får vel farmor och Iris vara kvar och leka på dagis så får du hämta båda två sen.

    Och precis som kloka AM skriver. oroa dig inte för framfall utan se bara till att inte bära för tugnt och knip!
    Ligger i riskzonen för framfall eftersom mamma är opererad för det och syrran fick det. MEN jag oroar mig inte för det, får bara (försöka ) tänka lite....

    Angående mat så är lyxkrogarnas portioner INGET för mig. Hatar att äta en tre rätters men sen nästan vara lika hungrig efter som innan. Näe mycket mat är bra.
    Och jag gillar mat som tar lång tid att äta. Typ plock mat.
    Tycker att det är så tråkigt när man äter, tjoff... sen är det lklart.

    Diskmaskin
    Går det att LEVA utan det?????Jag kan i allafall HELT ärligt säga att jag och maken inte skulle vara gifta utan den underbara maskinen...

    Fy faaaan för att diska.

    Vickan gumman: Hur går det med funderingarna på att hoppa och hur går diskussionerna med maken? Tänker på er.

    Cicci: kan du inte komma hit och boa lite åt mig också

    EGO:
    Är hemma idag, jag ska på läkarbesök angående att jag har sååååå jävla ont i em så jag sket i jobbet idag. BM har ju velat skicka till läkaren mig i flera veckor nu men jag har inte velat bli sjukskriven.

    Kände mig så stark och frisk i morse så jag tänkte nästan avboka tiden. Men sen gick jag emd borren till dagis och hem.
    och faaaaaaaaan att en sån kort promenad i sånt lugnt tempo kan rasera allt
    Nu har jag sååå jävla ont så jag knappt kan röra mig. Faaan det hugger i magen vid varje rörelse.

    Men det känns såååååååå jävla onödigt att bli sjukskriben. Jag har ju bara tänkt jobba maj ut. Och nästa vecka är ju bara 3 dagar. veckan därpå är ju visserligen hel. Men jag kan nog sitta hemma lite och jobba.
    Hur ska jag göra?

  • MSW

    fru AM skrev 2009-05-14 11:07:57 följande:


    Och det enda man i alla fall kan göra för att förebygga är att knipa och det är ju bra av många skäl! Knip!
    Det är jag såå dålig på! Precis efter förlossningen gick det juh bra... Men inte nu!

    Åh suck! Min tlfn är helt knäpp! Problemet är att jag fortfarande inte vet vad jag vill ha!(oj vilket lyxproblem egentligen..) Nästa helg ska vi nog ta en shoppingtur (till väla blir det nog..) och då ska jag gå in och prata med något ställe som säljer mobiler och se vad de rekommenderar!
    Blir nog även att kolla på löparskor, så det kanske kan bli av att börja springa sedan.. Någon som har något tips på bra, inte allt för dyra? Eller vad man ska tänka på?
  • fru AM

    Frullan: Du som var så sträng mot Cicci när hon funderade på att jobba istället för att gå hem ... Det är klart du ska lyssna på din kropp och se till att vara hemma nu. Snart föds Raffa och du får fullt upp. Unna dig att ta det så lugnt du bara kan och bara tänka på dig själv nu! Kram

  • Lapinette

    mugglan - javisst har vi?! Först min födelsedag och sen vår 3-åriga bröllopsdag !!! Utfallet för goda IVF-resultat kring dessa datum ser mycket gott ut (kokisen).

    Telis - har inte frågat eller pratat med dem. Min akup tog upp saken nu också ... inte att vi skulle göra det utan mer om de var långtidsodlade. Ska ringa dem och ställa lite frågor gällande risk för nytt utomkveds, långtidsodlat eller ej etc.

Svar på tråden Livets stora och små frågor