• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

    Piggelin: Vilket hus! Rena skräckkabinettet. Fick lite Fritzl-vibbar!

  • Liten med Mindre

    Tack alla för en mysig brunch! Jag hade också kunnat sluka Hectors söta fötter om jag inte varit så mätt. Urgulliga! Och AM - du så ju så otroligt pigg o fräsch ut för att vara nyförlöst med röriga nätter. Avis!

    Kände mig grymt sugen på en till bebis igår, dels pga Hector, och dels pga alla de fina magarna. En liten bus-Emil/Victor vore ju trevligt...

    Vickan - jag tycker också Muggles har en poäng - vänta lite till om det bara känns läskigt och fel nu.

    AM - kan tänka mig att fafa var måttlit road att jämföras med russin.

    MSW - kan ni inte röja och rensa lite bland era saker då - så att det känns bättre där ni bor nu? Och så att det blir lätt att städa av hos A? Lite nya förvaringslösningar med dörrar/lådor så att det inte samlar damm? Vi kommer att försöka fixa till det vi inte gillar med lägenheten nu, för det kan ju dröja innan rätt hus dyker upp, och vi vill inte känna oss tvingade att flytta pga damm och stök vi heller.

    Hur stort har ni?

    Shoppade loss rätt bra på väg hem igår, men lämnade tillbaka hälften idag. Får ansöka om lite mer egen tid för att prova nya lekbyxor åt mig. De eländiga jeansen spricker bara över knäna. Tips på bra hållbara byxor någon?

    ha en skön eftermiddag! Själv ska jag slänga gamla böcker och en bokhylla på loppis, och fundera över hur lusten ska komma tillbaka - maken är trött på att ta initiativet.

    Tjing!

  • Piggelin1

    AM Det roliga är att när man ser den allra första bilden, så ser det rätt OK ut - nästan lite medelhavsmiljöaktigt liksom, men ack vad man bedrar sig

    Fafa & jussin - det låter ju nästan samma
    Påminner mig om att min brorsas äldsta dotter länge kallade mig för "Rrrr rrrr" (gärna med skorrande "r") & hennes moster minns jag att hon kallade "Hopp hopp" (tror det kom sig av att hon en gång tittade på när hennes moster spelade en badmintonmatch )

    Muggles - känner lite samma som du ang detta att bli gravid/få ett barn till. Vi har inte ens bestämt ännu om vi verkligen ska ge oss på att skaffa en till - det känns somom vi har fullt upp redan med Amanda.
    Längtar inte efter ännu en graviditet (även om jag mådde OK större delen av den & det var häftigt med rörelser etc) & just nu ännu mindre efter att vara hemma igen. Tror att jag blev rejält mätt på det nu denna sexveckorsvändan... Rent krasst så har vi egentligen inte pratat ordentligt om det ännu, dvs vad vi vill, om vi ska skaffa en till eller ej osv. Det verkar som om så himla många vill gå loss på en andra så himla snabbt (i mina ögon alltså), men mig lockar det inte alls, samtidigt som åldern ställer till det för mig, så OM vi skulle vilja försöka ge oss på en till, så "borde" vi väl inte dra ut på det alltför länge. Blir det "bara" Amanda - då är jag fullt nöjd med det - även om jag själv inser att syskon är trevligt att ha (jag är ju uppvuxen med fyra syskon), men vet man inte om ngt annat än att vara själv, då är det ju det som är självklart för den individen.
    Det känns som om det varit så himla mkt de senaste månaderna med försäljningen av lgh, flytten, osäkerheten på jobbet & en massa annat, så det är nog först nu framåt sommaren som vi seriöst kanske ska ta en funderare på vad vi egentligen vill. Visst, lite har vi pratat om det då & då, men inga beslut eller ngt konkret mer än att vi får ta tag i det "när vi landat lite".

    Rent allmänt så har jag varit lite less på mammarollen på sistone - hur skulle det inte då blir med TVÅ barn, så känns det för mig iaf... Ok, om några år i så fall skulle man få lite mer egentid, då kan de ju roa varandra, men åren innan dess - typ INGEN egen tid alls... Jaja, det är bara mina funderingar - samtidigt känner jag mig ego som morsa för att jag tycker/tänker såhär...

  • Lapinette

    Piggelin - du verkar vara en högst normal och jäkligt trevlig morsa.

  • muggles

    Piggelin: håller med AM om Fritzl-vibbar!!! Och vilka urusla mäklarbilder!!! Varför var de hemska valven fotade ur alla möjliga vinklar (måste varit hemmagjorda av den "händige" i familjen)? Jag skulle ha försökt dölja dem om jag hade varit mäklare...

    Ang programmet igår så tycker det är hål i huvudet att kvinnor inte får frysa in ägg för senare behov. Hon som var 41 år hade ju ställt frågan när hon var yngre (typ 33?) men fått svaret att det inte gick. Och nu får hon då försöka få en ÄD istället. *skakar på huvudet*

    Telis: javisst är det gulligt?! *stolt* Dessutom gick hon hela dagen omkring och sjöng "klappa bakom, klaffa fram" (ur sången Klappa händerna så fort du kan, klappa bakom, klappa fram, klappa rumpan litegrann). Mysigt!

  • Piggelin1

    Tack söta du, Lappis - behöver höra precis sånt nu, känner jag

  • muggles

    Piggelin: du ska bara veta vad jag tycker det är skönt att höra ngn mer med samma funderingar!!! Jag känner nästan exakt likadant. Men jag har gått från att vara helt emot ett barn till till att ändå vilja ha ett barn till (och maken och jag ligger lika i känslorna där). Fast samtidigt bävar jag lite för det första året när det är mkt jobb. Jag bävar för den tiden när det är skrik som gäller som kommunikation och man får gissa vad barnet vill. Jag bävar för jobbiga nätter (har blivit bortskämd med Moa som sover hela nätterna). Hade jag haft ägg infrusna så hade jag gärna väntat lite till
    Jag är ju ett ensambarn så jag har ingen ångest över att Moa skulle bli enda barnet. Man blir inte psykopat fast man inte har syskon Man blir inte bortskämd heller med automatik (inte om man går på dagis, och inte om man har mig som mamma... ). Men det är klart att jag gärna vill ge Moa ett syskon, för jag tror att de kan ha mkt roligt ihop. Och samtidigt hoppas både jag och maken på att ett syskon kan roa/stimulera henne lite mer för hon kräver rätt mkt stimulans av oss, och är rätt intensiv. (Jag vet att många säger att man ska lära dem att leka själva men jag tror faktiskt att barn är olika bra på det, och det är inte så lätt att lära alla barn det). Vi såg ju bara i helgen hur våra kompisars dotter var en picknick att ta hand om jämfört med Moa...
    Så det är tudelat och det får helt enkelt bli som det blir. Nu skyddar vi oss inte och blir det ett till så är det jättevälkommet och blir det inget så får vi väl ha händerna fulla med Moa

  • Telis

    Men ååååh, ett hus med egen kiosk! Det måste ju vara som att dö och komma till himlen.

  • Telis

    Jag vet inte om det hör till saken men ägg klarar sig inte så bra i frysen om dom inte är befruktade. (Tittar ni inte på Grey's? )

  • muggles

    Telis: hahaha just det avsnittet såg jag faktiskt Det har du ju rätt i. Det är ju ett problem.

Svar på tråden Livets stora och små frågor