• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • tågjäntan

    Hur länge hade jag kvar epiduralen? Hmmm... Tror att det var tredje dagen de tog bort den. Minns inte säkert.
    Jag fick inga gaser efter snittet. I stället fick jag full fart på den. Det var inte direkt diarre men jag hann knappt på toaletten - när blödnignarna började minska kändes nästan som om jag behövde blöja mer för den sakens skull . En gång fick tom bm hjälpa mig spola av mig. Samtidigt talade vi om det. Hon sa att det vanligaste är att man får gaser i magen och smärtor av det och då var nog detta bättre. Jag hade ju aldrig ont i magen av att det var sådan fart på magen.

  • viktualia

    hm.... dags att vara on topic....

    har som ni vet ÄL imorgon och insåg att det var dags för en diskussion med maken. han är ju inte så talför när det kommer till känslor.... men men... vi försökte diskutera det i alla fall. han fattar att jag tycker att det känns läbbigt att riskera att drabbas av ett missfall till (särskilt när jag förklarat vilken vecka jag kommer vara i farozonen). men han har verkligen fokus på barn (även om han ALDRIG tjatar el likn)... så hm... jag får väl hoppa utför branten... fast inte förrän på lördag.... ha ha ha

  • Telis

    Hej hej i tråden!

    Hemma mätt som en örn efter restaurangbesök med jobbet. Oxfile med bea och ett litet glas rosé, det är nog det bästa jag vet.

    Muggles, vi brukar vara hemma över midsommar så om det inte händer något radikalt så vill jag också träffas då.

    Grattis Ore! Jag vet inget om KUB-siffror men det lät ju alldeles fantastiskt bra!

    Piggelin, vad söt han är din man som ordnar en sån fin överraskning! Är det stället som är berömt för sina otroliga köttbullar?

  • Telis

    Vickan, du vet väl att ägget lever i typ ett dygn efter det har släppt så du kanske ska satsa på lördag kväll och inte lördag morgon i så fall.

  • Telis

    Men vad duktigt att du tog upp det till samtal, Vickan! Det är inte lätt när man inte själv är riktigt säkert på vad man vill och man tror att den andra har en stark åsikt.

  • sweetstreet

    Å Ore GRATTIS till fina KUBsiffrorna!
    Skönt!

    FruLLan,
    MEN har Roffe inte vnt sig! Attsikens då! Ska du göra en likadan manöver som med Borren när de ska försöka vända honom för hand?????

    Piggis,
    låter som en härlig kväll. Känns som om vi snart borde fråga om barnvakt också. MEN det är ju lite knepigare när man bor så långt från "naturliga" barnvakter som föräldrar eller så. Men ska höra lite med vänner samt en dagisfröken som biland sitter barnvakt på kvällar/helger. Fördelen med henne är ju att hon känner vår dotter kalasbra och att vi vet att Lillskruttan verkligen äskar denna lärare. Nackdelen är att det ju såklart kostar lite jmfrt md att ha ngn man känner privat som gör det mer eller mindre för att de tycker det är mysigt.

    Imorgon ska vi iallafal ha en baby Shower frukost för en av lärarna som är gravid och ska ha barn nu i juni. Har organiserat en frukost för henne och jag ska snart iväg och skaffa ett presentkort till henne från alla föräldrarna.

    Hm, har såklart glömt det mesta jag tänkt kommentera, men men....

  • viktualia
    Telis skrev 2009-05-07 21:33:15 följande:
    Men vad duktigt att du tog upp det till samtal, Vickan! Det är inte lätt när man inte själv är riktigt säkert på vad man vill och man tror att den andra har en stark åsikt.
    TACK!!! ååå det värmde!!!

    Och det blir nog lördag kväll... jag ska after worka imorgon och maken har aktiviteter som gör att han inte kommer stanna länge i sängen på lördag morgon. Satsar nog på riktig skumpa på lördag (makens födelsedag).... sen kanske jag vågar?!?!
  • sweetstreet

    Telis!
    även ditt resturangbesök låter gott!!!!! Mmmmmm!
    Själv hade jag ett lunchmöte med min "riktiga chef idag" Det var såååååå spännande. Haha vi kom plötlisgt att prata om helt andra saker än mitt projekt. Som t ex ägg, IVFer och annat.
    Jag frågade lite om blastocyst-IVFer etc och han sa att det är det som är bäst eftersom man då kan se vilka embryos som verkligen utvecklas till blastocyster. Oftast är det just dessa ägg som är av bäst kvalutta. MEN han sa att nackdelen är att vissa fertiliserade ägg inte utvecklas till blastocyster ex vivo och då har man ju liksom "slösat bort" dessa.

    Sedan berättade han också att det är jättevårt att bedömma kvliteten på ägg och embryon. Och att det inte alls alltid korrelerar med vilka befruktade ägg som "tar sig". I vissa fall kan ägg o embryon se kalas ut men inte fästa efter implantering, medan i andra fall kan de se rätt risiga ut men ändå resultera i att kvinnan blir gravid.
    Så det är verkligen knepigt.

    Sedan sa han att om man inte blir gravid efter flertalet IVFer är det väldigt ofta en äggfaktor som gör att man inte lyckas. MEN detta kan vara en eller flera faktorer som man idag knappt känner till och därför inte kan hitta eller hjälpa. Men i många fall så där kvinnan inte blivit gravid trots upprepade försök med IVF så har hon blivit det om hon använt sig av en äggdonator. Och det är på så vis man förstått att det handlat om en sk "äggfaktor". Tydligen var detta ngt man sett rent statistiskt också.

    Ja det var en intressant lunchkonversation.

  • sweetstreet

    Vickan!!
    jag förstår också din oro, men du vi finns här som sagt!!!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor