• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

    Liten, jag tittade på dans-folkets uppfödning redan innan vi skaffade Rasmus faktiskt men de satsar på blåmaskat och jag vill absolut ha brunmaskat. Den här råkar komma från Oxelösund utanför Nyköping, en ren slump egentligen, har sett flera uppfödare av brunmaskat, men det passade bra i tiden med just den kullen, lagom till semestern. Annars hade vi kunnat tänka oss en omplaceringskatt men det var när jag ringde på en sådan, fick veta att den inte fanns kvar men började prata om den här kullen istället som det blev som det blev. I och för sig har vi inte betalat handpenning än.

  • BrudSommar2006

    AM, hur går det med amningen, har det fungerat lika bra som vanligt eller har det varit segare att få igång som man hör att det kan vara efter snitt?

  • snaily

    BS, ååh vad kul med kattunge! Ragdoll är ju så fina! Då får vi tillökning ungefär samtidigt då, i slutet av juni (förhoppningsvis till midsommar) hoppas vi få hämta Korven!

    Här (och säkert överallt) har det varit sommar idag, sååå härligt! Varit på picknick i solen vid det där "sprutet" som jag skrev om häromdagen, mysigt!

    Vickan, ja, är väldigt nöjd med mina fynd, har gottat mig hela dagen Redan fått användning för de nya 3/4-delsbyxorna och jackan kommer nog till användning imorgon kväll då vi kommer åka en kort skotertur till festen vi ska på.

  • viktualia

    nu har ännu en kompis klivit ur gravidgarderoben och jag inser att jag snart borde kasta mig ut för det där stupet igen. Jag är troligen hemskt tjatig.. men detta måste nog sägas vara min största nojja nånsin.... hm.... ÄL är runt nästa helg.. ni lär få facit...

  • fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2009-05-01 21:20:29 följande:
    AM, hur går det med amningen, har det fungerat lika bra som vanligt eller har det varit segare att få igång som man hör att det kan vara efter snitt?
    Det går väldigt bra faktiskt! Riktiga mjölken kom på kvällen samma dag vi kom hem från BB. Det är så roligt att se bebisars reaktion när de får första forsen av riktig mjölk i munnen - de nästan storknar ... Så nu glider jag runt hemma och har likadana bröst som man kan se i amerikanska porrtidningar - typ Super Jugs. Fast mina gör ganska ont ("mjölkstas" kallade barnmorskan det i går när vi var på återbesök) och tyvärr har jag ju ännu även muminmammans mage så man är ingen utvikningsbrud än ...

    Har en kompis som födde "normalt" på Danderyd i torsdags morse - på vanliga förlossningen. Där var det kaos och hon fick vänta hela dagen i något transitrum innan hon kom till BB-avdelningen. Sedan ville de skjutsa hem henne innan hon ens kommit igång med amningen. Förlossningsvården fallerar faktiskt ganska ordentligt tycker jag om man inte lyckas ta hand om de mammor som föder "normalt" på ett bättre sätt.
  • fru AM

    viktualia skrev 2009-05-02 10:03:10 följande:


    nu har ännu en kompis klivit ur gravidgarderoben och jag inser att jag snart borde kasta mig ut för det där stupet igen. Jag är troligen hemskt tjatig.. men detta måste nog sägas vara min största nojja nånsin.... hm.... ÄL är runt nästa helg.. ni lär få facit...
    Hoppa, Vickan! Om du vill är du välkommen att du snusa lite på Hektors fjuniga huvud om det kan göra dig sugen och få dig tycka att det är mödan värt ... Fast jag förstår om du tvekar med dina två missfall i bagaget. Men det är INGET säger att det kommer hända igen. KRAM!!!
  • tågjäntan

    Jag tyckte att mitt snitt gjorde gräsligt ont de första dagarna. Trots värkmedicinen. FAst jag fick bara Pandol (typ panodil) och diklofenak. Första natten fick jag tom ketogan i spruta utan att det hjälpte... När den värsta smärtan började gå över var det mest stelt. Men det är först sedan ca någon vecka sedan (snittades 23/3) som jag börjat känna mig mer som vanligt. Jag tyckte snittet gjorde så ont att det gör att jag nog inte kommer våga mig på fler barn. Är man rädd för förlossningen går det att försöka få planerat snitt. Men är man rädd för snittet kan ingen garantera att man slipper bli snittad, eftersom det är en säkerhet i fall barnet börjar må dåligt eller så.
    Även om jag de senaste dagarna börjat bli sugen på en till . Men allt sammantaget jobbig graviditet, smärtsamt snitt och en underbar men lite orolig bebis --> lite sömn, gör att det nog räcker så här.

  • fru AM

    Hej tågjäntan! Tråkigt att du upplevde ditt snitt som så besvärligt och smärtsamt. Jag fick morfin med ryggbedövningen så det tog bort smärtan första dygnet. Sedan var det alvedon och dexofen (typ diklofenak) i två dygn, nu bara alvedon (blir yr av dexofenen). Läste om en tjej på nätet som fått morfinsprutor i minst en vecka och inte kunde gå på 4 veckor ... så det blir ju så olika för alla.

    Jag upplevde som jag tidigare sagt eftervärkarna och gaserna som det mest smärtsamma - mycket tror jag för att jag inte var förberedd på gaserna och inte kunde tro att eftervärkarna efter trean kunde bli så mycket värre än efter tvåan ...

    Eftersom jag är så gammal (snart 40) så får jag dessutom fragminsprutor i en vecka (blodförtunnade för att slippa propp) - eller snarare: jag får ge mig själv dem i fettvalken på magen ... Inte svårt att pricka just nu Ska bli skönt när man är "medicinfri".

    Jag ville ju ha och valde planerat snitt - mycket för att jag vet att det här är mitt sista barn. Det låter så tråkigt om ni inte vill försöka få ett barn till "enbart" pga förlossningen ... Men det kanske är jag som är extra blödig och bebisgalen just nu Det är ju inget som säger att nästa eventuella snitt skulle kännas lika jobbigt för dig ...?
    Kram på dig! (Är extra kramig idag eftersom hela familjen utom jag och "kanske Hektor" är på kalas. Vi stannade hemma och vilar mitt operationssår.)

  • Fru E

    Ännnntligen tillbaka hos er i tråden
    Kom hem från studieresean på Valborg då vi direkt åkte upp till makens bror och firade där lite. Hade inte träffat deras lilla "ligist" på länge (han äe 4 år) så var riktigt roligt. Körde hem igen igår kväll och kan säga att det var riktigt skönt att sova i sin egen säng igen!

    Studieresan var intensiv men väldigt intressant men vi hade väldans otur med vädret eftersom vi åkte från sol och kom fram till moln och regn .
    Present till maken blev olika sorters ölkorvar och öl och lite äkta mozartkulor

    Har läst alla sidor som ni skrivit men som vanligt kommer jag inte ihåg hälften av det som jag ville kommentera så ger alla en kram och

    Vickan-HOPPA!! Vi håller dig i handen hela vägen!

    AM-GRATTIS igen till en liten filur

    Blivande Fru L-vilken solskenshistoria med din makes simmare

    EGO-trodde nästan att jag skulle klara mig utan spottingsen denna månaden men de kom på dag 10 och är här än, dag 12 idag, så blir inte så mycket rajtantajtan i sängen precis......lagom upphetsande med kladd. Fattar verkligen inte varför jag får dem men tydligen har jag ÄL ändå så får väl lugna ner mina upprörda byxhängslen lite innan jag ringer gyn och frågar om spottingsen kan påverka chanserna för ägget att fästa (måste kolla om det inte finns en mailadress så jag slipper ringa varje gång)

    Nu ska jag ner till en tjejkompis och planera fuskmöhippa imorgon

  • fru AM

    Vill bara tillägga att min kompis som fick barn i torsdags födde vaginalt (men med sugklocka) - hon akutsnittades förra gången. Jag är väldigt glad för hennes skull att det blev som hon ville denna gång!

Svar på tråden Livets stora och små frågor