• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-04 12:22:17 följande:
    Det borde väl tillhandahållas av kyrkan tycker jag Cool
    Nu är det så, att vi alla är jordens salt enligt Bibeln(Matt 5:13). Därför behöver inte kyrkan tillhandahålla sådant. Hur det är med pepparfrågan framkommer dock inte, så vitt jag vet säger aldrig Jesus något om att vi är jordens peppar eller så. Inte heller nämner han chilipulver, parmesanost eller grillkrydda. Det där är alltså en gråzon och olika församlingar gör olika. Dock finns det ingenting som får Kristerkexen att smaka så gott som en redig bit edamerost. Som Jesus dock inte heller nämner, varför det uppstår kyrklig/praktiska problem även här.
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-03-05 11:23:31 följande:
    Nu är det så, att vi alla är jordens salt enligt Bibeln(Matt 5:13). Därför behöver inte kyrkan tillhandahålla sådant. Hur det är med pepparfrågan framkommer dock inte, så vitt jag vet säger aldrig Jesus något om att vi är jordens peppar eller så. Inte heller nämner han chilipulver, parmesanost eller grillkrydda. Det där är alltså en gråzon och olika församlingar gör olika. Dock finns det ingenting som får Kristerkexen att smaka så gott som en redig bit edamerost. Som Jesus dock inte heller nämner, varför det uppstår kyrklig/praktiska problem även här.
    Skulle det vara väldigt oförskämt att donera en bit vällagrad ost till kyrkan för användande till nattvarden? 
  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-03-05 11:26:47 följande:
    Skulle det vara väldigt oförskämt att donera en bit vällagrad ost till kyrkan för användande till nattvarden?
    Då är det väl lämpligast med prästost! Var bara försiktig så det inte blir prosten som doneras! Dessa (prostarna alltså!) har en tendens ibland att vara runda som ostar.
  • Chicita
    Soldemor skrev 2012-03-05 11:34:35 följande:
    Då är det väl lämpligast med prästost! Var bara försiktig så det inte blir prosten som doneras! Dessa (prostarna alltså!) har en tendens ibland att vara runda som ostar.
    Hur ser man skillnad på dom då? 
  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-03-05 11:54:10 följande:
    Hur ser man skillnad på dom då?
    Prostar äger förmåga att tala och har oftast två ben och två armar.
  • Chicita
    Soldemor skrev 2012-03-05 12:26:30 följande:
    Prostar äger förmåga att tala och har oftast två ben och två armar.
    Hmm... då måste man kolla noga med andra ord.
    Har bara träffat en prost, och han satt bara på en bänk och sa inget alls. Men han kanske var en ost då? Förvånad 
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 12:36:32 följande:
    Hmm... då måste man kolla noga med andra ord.
    Har bara träffat en prost, och han satt bara på en bänk och sa inget alls. Men han kanske var en ost då? Förvånad 
    Jag skulle tro att det var en av kyrkans nya public relations-ostar, så kallade pr-ostar. Det är ett antal ostar som köpts in för att sprida väldoft i kyrkorna utan att säga något, enligt mottot "Den som tiger samtycker".
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-03-05 12:26:30 följande:
    Prostar äger förmåga att tala och har oftast två ben och två armar.
    En del av dem kan till och med tala begripligt.
    Annars är det nog ostar.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 11:26:47 följande:
    Skulle det vara väldigt oförskämt att donera en bit vällagrad ost till kyrkan för användande till nattvarden? 
    Frågan är komplicerad så mitt svar blir kortfattat: Ja.
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-03-05 12:43:55 följande:
    Jag skulle tro att det var en av kyrkans nya public relations-ostar, så kallade pr-ostar. Det är ett antal ostar som köpts in för att sprida väldoft i kyrkorna utan att säga något, enligt mottot "Den som tiger samtycker".
    Snacka om att kyrkan verkligen är i framkant med nya inovativa lösningar på problem Solig
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?