• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • miasve
    Aleta skrev 2012-02-18 13:20:16 följande:
    Jag döööör! *skrattar så tårarna rinner*

     
    Love you Kjelle Präst
  • miasve
    Chicita skrev 2012-02-17 13:38:31 följande:
    Kan man inte kasta gästerna på exmaken istället? Och så får man se hur han klarar av att slingra sig ur den härvan sen {#emotions_dlg.djavulsk}
    Hahahaha tack för asgarven!!!!
  • annapanna88
    Chicita skrev 2012-02-19 19:25:47 följande:
    oooh Förvånad
    Förresten, appropå det obligatoriska brö-loppet efter uttåget ur kyrkan. Skulle det kunna ersättas med att åka stjärtlapp nerför kyrkbacken istället om man gifter sig på vintern?
    Jag har också funderat på flygande matta... men jag vet inte vad man kan hitta det?
  • Chicita
    annapanna88 skrev 2012-02-19 19:37:50 följande:
    Jag har också funderat på flygande matta... men jag vet inte vad man kan hitta det?
    Det borde väl gå att beställa från nån sån där "arabisk mattaffär" om dom har tillräckligt stort utbud liksom Skrattande
    Annars får du ju ge dom dåligt omdöme om dom inte kan fixa fram en sån till dig...
    Jag har sett på bio att sådana mattor finns, så det är bara dålig service om dom inte kan fixa det {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Kjell Präst

    Nu är det så, att det här med flygande mattor inte är en svensk tradition utan hämtat från amerikanska filmer (Aladdin tex). Visserligen har Ture Sventon en, men han är ett undantag. Däremot är det så, att de här grekiska pojkarna som kan bära in ex-bruden till en skilsmässa, kan användas även vid bröllop (och eventuellt kompletteras med ett par pigga flickor av valfri nationalitet också). De ställer sig då utanför kyrkan medan vigseln pågår, som en liten överraskning kan man säga. När så brudparet kommer ut och får mumsmums kastade på sig (eller vad man nu väljer, det finns i alla fall särskilda bröllopsmumsmums som inte ger fläckar) så kan de sedan sätta sig på den stora arabiska matta med hjärtmönster som pojkarna och flickorna smidigt rullat ut. När de sitter bekvämt lyfter pojkarna och flickorna i varsitt hörn av mattan och ger sig iväg ysterst skuttande utför kyrkbacken, med brudparet kärleksfullt kyssande varandra på den skumpande mattan. Detta brukar leda till jubel i församlingen. Vill man, kan prästen springa efter en bit, klädd i den typen av fez som Herr Omar använder, och ropa välsignelser och glada tillrop.

  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-02-20 04:12:39 följande:
    Nu är det så, att det här med flygande mattor inte är en svensk tradition utan hämtat från amerikanska filmer (Aladdin tex). Visserligen har Ture Sventon en, men han är ett undantag. Däremot är det så, att de här grekiska pojkarna som kan bära in ex-bruden till en skilsmässa, kan användas även vid bröllop (och eventuellt kompletteras med ett par pigga flickor av valfri nationalitet också). De ställer sig då utanför kyrkan medan vigseln pågår, som en liten överraskning kan man säga. När så brudparet kommer ut och får mumsmums kastade på sig (eller vad man nu väljer, det finns i alla fall särskilda bröllopsmumsmums som inte ger fläckar) så kan de sedan sätta sig på den stora arabiska matta med hjärtmönster som pojkarna och flickorna smidigt rullat ut. När de sitter bekvämt lyfter pojkarna och flickorna i varsitt hörn av mattan och ger sig iväg ysterst skuttande utför kyrkbacken, med brudparet kärleksfullt kyssande varandra på den skumpande mattan. Detta brukar leda till jubel i församlingen. Vill man, kan prästen springa efter en bit, klädd i den typen av fez som Herr Omar använder, och ropa välsignelser och glada tillrop.
    Det här var en nyhet för mig Förvånad Det hade ju kanske kunnat passa till vårat medeltidstema. Jag menar vi gick ju efter devisen att maken hade varit på korståg - han hade ju kunnat plocka upp en sån matta på vägen hem menar jag, det är ju inte alls så långsökt som det låter Skrattande
    Vi hade gärna haft riddare på hästar och sånt, men dom fick inte plats i kyrkan Obestämd
  • annapanna88
    Kjell Präst skrev 2012-02-20 04:12:39 följande:
    Nu är det så, att det här med flygande mattor inte är en svensk tradition utan hämtat från amerikanska filmer (Aladdin tex). Visserligen har Ture Sventon en, men han är ett undantag. Däremot är det så, att de här grekiska pojkarna som kan bära in ex-bruden till en skilsmässa, kan användas även vid bröllop (och eventuellt kompletteras med ett par pigga flickor av valfri nationalitet också). De ställer sig då utanför kyrkan medan vigseln pågår, som en liten överraskning kan man säga. När så brudparet kommer ut och får mumsmums kastade på sig (eller vad man nu väljer, det finns i alla fall särskilda bröllopsmumsmums som inte ger fläckar) så kan de sedan sätta sig på den stora arabiska matta med hjärtmönster som pojkarna och flickorna smidigt rullat ut. När de sitter bekvämt lyfter pojkarna och flickorna i varsitt hörn av mattan och ger sig iväg ysterst skuttande utför kyrkbacken, med brudparet kärleksfullt kyssande varandra på den skumpande mattan. Detta brukar leda till jubel i församlingen. Vill man, kan prästen springa efter en bit, klädd i den typen av fez som Herr Omar använder, och ropa välsignelser och glada tillrop.
    Ja men det låter ju som ett bra alternativ :) Annars kanske man kan fråga Ture om man får hyra hans matta?
  • Kjell Präst
    annapanna88 skrev 2012-02-20 12:49:04 följande:
    Ja men det låter ju som ett bra alternativ :) Annars kanske man kan fråga Ture om man får hyra hans matta?
    Frågan är om inte Ture bara lånar ut sin till borgerliga vigslar, jag tycker mig ha läst det i någon bröllopstidning. Dock har ju Bamse också en flygande matta. Den kanske kan funka!
  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-02-20 10:54:28 följande:
    Det här var en nyhet för mig Förvånad Det hade ju kanske kunnat passa till vårat medeltidstema. Jag menar vi gick ju efter devisen att maken hade varit på korståg - han hade ju kunnat plocka upp en sån matta på vägen hem menar jag, det är ju inte alls så långsökt som det låter Skrattande
    Vi hade gärna haft riddare på hästar och sånt, men dom fick inte plats i kyrkan Obestämd
    Där borde ni absolut krävt ombyggnad av kyrkan!!
  • Chicita
    Soldemor skrev 2012-02-21 10:52:43 följande:
    Där borde ni absolut krävt ombyggnad av kyrkan!!
    Jo jag inser ju det så här i efterhand... Men jag hade inte hittat alla råd och tips som finns i den här tråden då Obestämd
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?