• laris

    Förlossning hemma på egen hand???

    Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

  • Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Tillde

    KAN påverka? Jovisst men det är knappast det avgörande och det är många små faktorer som KAN göra det. Jag har en mkt god hälsa men det höll ändå på att gå åt skogen, hur hade min hälsa kunnat påverka det menar du? Om jag tränat 5 pass/vecka istället för 4? Eller om jag ätit mer fisk istället för kött? Är glad att jag inte är en egomorsa som av princip vägrar allt vad sjukvård heter för då kanske jag inte hade haft min friska härliga lilla guldklimp hos mig och kanske inte heller planerat bröllop nu...


    Thecla skrev 2009-02-19 22:40:04 följande:
    Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.
  • Lady o Lufsen

    Skulle vilja att du utvecklar dig lite.


    Thecla skrev 2009-02-19 22:40:04 följande:
    Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.
  • workoutgirl

    nu är jag ingen hemförlossningsivrare men jag tycker inställningen "jag tar ala droger som finns" är ganska ansvarslös också. ÄVen om man föder på sjukhus bör man väl läsa på om fördelar/nackdelar och risker med alla ingrepp som finns?

  • bongen80

    här är det lika hett som i kuvertavgiftstrådarna.....

    I "för eller emot"- diskussioner kommer man ALDRIG komma överens om vilken sätt som är det bästa. Det finns alltid argument till varför man gör på det ena eller det andra sättet.

    Varje förlossning är unik och INGEN kommer någonsin kunna säga i förväg hur just din slutar. För det mesta går det bra både hemma o på sjukhus. Men OM olyckan är framme (för ja det händer även om man helst såg att alla klarade sig) så är chanserna att klara sig avsevärt mycket större om man "redan är på plats". Det finns ingen som talar för de ofödda barnen o det är bedrövligt!
    I min värld borde det vara förbjudet att ens överväga att föda hemma (gäller givetvis inte 5 minuters förlossningarna i hallen för att det går för fort).

    Föda hemma....finns det nån som vill opereras hemma också?

  • rosesarered

    Men usch, jag skulle tycka att det var respektlöst av min man och komma med såna kommentarer efter att nyss fött hans/vårt barn.

    eller så är jag en torrboll utan humor.


    Hammerman1 skrev 2009-02-19 22:04:30 följande:
    Luucie skrev 2009-02-19 22:03:14 följande:
    ... osökt kommer jag att tänka på killen som skämtsamt tyckte att läkaren skulle sy några stygn extra efter det att tjejen spruckit vid förlossningen.Relationen var tydligen ganska kall ett tag därefter.
  • Thecla

    Det här är väl ett exempel på hur man polariserar något enormt och för att lyckas med det så hittar man på lite vad den inbillade "motståndaren" tycker.

    Jag har aldrig påstått att man inte ska använda sig av sjukvården. Däremot har jag ifrågasatt utmålandet av hemmafödsel som något alldeles förfärligt. Frågar du alla som har fött barn hemma så är de säkert benägna att tycka att det var väldigt bra. Att du inte tycker det hänger månne ihop med att du inte har haft en sådan förlossning?


    Tillde skrev 2009-02-19 22:50:04 följande:
    KAN påverka? Jovisst men det är knappast det avgörande och det är många små faktorer som KAN göra det. Jag har en mkt god hälsa men det höll ändå på att gå åt skogen, hur hade min hälsa kunnat påverka det menar du? Om jag tränat 5 pass/vecka istället för 4? Eller om jag ätit mer fisk istället för kött? Är glad att jag inte är en egomorsa som av princip vägrar allt vad sjukvård heter för då kanske jag inte hade haft min friska härliga lilla guldklimp hos mig och kanske inte heller planerat bröllop nu...
  • passionsblomman

    Det tyckte tydligen den tjejen också du...

    min man är för rädd om livhanken för attfå för sig att kläcka något sådant...förutom att han aldrig skulle häva ur sig sån´t skit överhuvudtaget!


    rosesarered skrev 2009-02-20 10:33:25 följande:
    Men usch, jag skulle tycka att det var respektlöst av min man och komma med såna kommentarer efter att nyss fött hans/vårt barn.eller så är jag en torrboll utan humor.
  • Thecla

    Tja, det finns väl en mängd faktorer som ökar risker. Rökning, alkoholförbrukning (även om det senare är omtvistat), fetma, undervikt, blodtryck, blodpropp etc. etc. Trodde inte att det var så kontroversiellt att somliga har en hälsa som försvårar graviditeten.

    Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 22:52:50 följande:


    Skulle vilja att du utvecklar dig lite.
  • laris

    Oj oj oj vad det har hänt mkt här . Måste läsa alla sidor så jag kan hänga med i er diskussion!

  • passionsblomman

    Jo, det är klart att man behöver få reda på! Det hade vi massa info om både i grupp med barnmorska och skriftligen, för att kunna förberaeda oss innan förlossningen och ha tänkt igenom vad man trodde kunde passa en själv.

    Det där "ge mig knaaaark" det är ju väldigt mkt ett uttryck för hur jäkla ont man har justdå, och vid det laget, är det oftast krystskede, och då ges det inte mer "knark" vad än man gastar.

    Sedan tycker jag iofs inte det är så himla konstigt om man utgår från att vården använder bedövningar etc som inte är farliga. Men tro mig"är detta farligt för mitt barn" är nogbland de vanligste frågorna inför olika bedövningar.


    workoutgirl skrev 2009-02-20 08:42:46 följande:
    nu är jag ingen hemförlossningsivrare men jag tycker inställningen "jag tar ala droger som finns" är ganska ansvarslös också. ÄVen om man föder på sjukhus bör man väl läsa på om fördelar/nackdelar och risker med alla ingrepp som finns?
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???