• laris

    Förlossning hemma på egen hand???

    Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

  • Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Hammerman

    Thecla skrev 2009-02-19 18:04:24 följande:


    Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.
    Fast nu pratar du ju egentligen bara semantik. När komplikationer uppstår vid födseln kommer väl det som regel som en överraskning?
  • Tillde

    Aldrig i livet! Tycker att det är grymt egoistiskt att riskera barnets liv och hälsa för att du vill ha det på ett visst sätt! Så länge allt går bra så går det bra men jag undrar just vad man skulle säga om ens barn dog av en hemmaförlossning utan någon form av hjälp om det väl går snett...

  • Luucie
    Tillde skrev 2009-02-19 21:13:00 följande:
    Aldrig i livet! Tycker att det är grymt egoistiskt att riskera barnets liv och hälsa för att du vill ha det på ett visst sätt! Så länge allt går bra så går det bra men jag undrar just vad man skulle säga om ens barn dog av en hemmaförlossning utan någon form av hjälp om det väl går snett...
    Instämmer helhjärtat!
    För min egen skull vill också ha alla droger som möjligtvis går att få samt någon som syr ihop mig fint och prydligt om det skulle behövas.
  • Hammerman

    Luucie skrev 2009-02-19 22:03:14 följande:


    Instämmer helhjärtat! För min egen skull vill också ha alla droger som möjligtvis går att få samt någon som syr ihop mig fint och prydligt om det skulle behövas.
    ... osökt kommer jag att tänka på killen som skämtsamt tyckte att läkaren skulle sy några stygn extra efter det att tjejen spruckit vid förlossningen.

    Relationen var tydligen ganska kall ett tag därefter.
  • Tillde

    "Några stygn för pappa också?" Trodde det var men myt, om än en rätt rolig sådan Jag och min sambo skojade om det på förlossningen, han tyckte inte att bröstoperation behövdes... då.... men nu såhär 6månader senare så ångrar han nog att han inte bad om det med


    Hammerman1 skrev 2009-02-19 22:04:30 följande:
    Luucie skrev 2009-02-19 22:03:14 följande:
    ... osökt kommer jag att tänka på killen som skämtsamt tyckte att läkaren skulle sy några stygn extra efter det att tjejen spruckit vid förlossningen.Relationen var tydligen ganska kall ett tag därefter.
  • Tillde

    Tilläggas kan att OM jag nu var en av dessa egoistiska ansvarslösa människor som skulle ha fött hemma och vägrat hjälp, då hade nog både jag och sonen varit döda nu med. Han satt tvärfast och barnmorskor och läkare fick ut honom 3,5timmar senare med sugklocka och grejjer... Tror inte jag hade velat ligga där fortfarande och krysta, 6månader är liiite länge...

    Som sagt så tror jag att det bara är naiva människor som tror att allt ska gå bra som är för detta, skulle det väl gå snett, vad skulle de säga då, "oops"???

  • Luucie
    Tillde skrev 2009-02-19 22:10:16 följande:
    Tilläggas kan att OM jag nu var en av dessa egoistiska ansvarslösa människor som skulle ha fött hemma och vägrat hjälp, då hade nog både jag och sonen varit döda nu med. Han satt tvärfast och barnmorskor och läkare fick ut honom 3,5timmar senare med sugklocka och grejjer... Tror inte jag hade velat ligga där fortfarande och krysta, 6månader är liiite länge...Som sagt så tror jag att det bara är naiva människor som tror att allt ska gå bra som är för detta, skulle det väl gå snett, vad skulle de säga då, "oops"???
    Vad läskigt! Vilken tur att allt gick bra! Ganska mycket tack vare bra personal på sjukhuset..mmm, kan man tänka på!

    Jag känner ganska många barnmorskor och jag har hört rätt mycket trist som kan hända...skulle aldrig ens våga ta risken...fattar liksom inte varför det är så viktigt?
    När det nu finns resurser? Man vill väl ändå det bästa för både sitt barn och sig själv...
  • Tillde

    Nä för vissa är integritet och annat sånt där viktigare tydligen. Såg bara typ 5minuter sen bytte jag kanal för jag blev så förbannad på dessa hemska morsor som sa "up yours" till sjukvården genom att riskera barnens liv.

    En av dem ville ha hjälp på sjukhuset men läkaren fick inte göra NÅT, varför be om hjälp då, vad vill man då liksom??


    Luucie skrev 2009-02-19 22:18:01 följande:
    Vad läskigt! Vilken tur att allt gick bra! Ganska mycket tack vare bra personal på sjukhuset..mmm, kan man tänka på!Jag känner ganska många barnmorskor och jag har hört rätt mycket trist som kan hända...skulle aldrig ens våga ta risken...fattar liksom inte varför det är så viktigt?När det nu finns resurser? Man vill väl ändå det bästa för både sitt barn och sig själv...
  • passionsblomman

    Jag antar att de som vill föda hemma grna iallafall tar vara på all kontroll och säkerhet som sker under graviditeten?
    Så, att de klarar sig utan vården stämmer ju isåfall inte.

    Jag hade en normal förlossning, men sonen hade svalt fostervatten som han bajsat i och började må dåligt såg morskorna, men de sa inte det till mig utan bara att de höjde det värkstimulerande droppet då, så det skulle bli lite fart. det var jätteviktigt att ha koll på hans andning under första dygnet. Det hade vi ju aldrig kunnat förutse. jag sprack rätt ordentligt med, och hade jag fött hemma så hade vi fått åka ambulas in till sjukhuset då iallafall sedan.

    Själv hade jag navelsträngen runt halsen då jag föddes, flera vänner har haft barn som fått andningsuppehåll under första dygnet-rätt skönt att vara på BB då.

    Saker och ting händer under värkarbete och förlossning och det finns en anledning att man kollar upp nyfödda och nyförlösta noga.
    Min mamma har jobbat i vården i hela sitt liv, hon brukar säga: "Att födas är på liv och död. Varje gång. För både mor och barn.Man kan aldrig var säker förrän det är över och båda mår bra."

    Jag säger naturligtvis inte att det behöver gå åt skogen om man föder hemma, men nog är jag tacksam att jag bor i ett land där vi är så bra på förlossningsvård, att dödligheten för mödrar och barn är minimal!
    Min förlossning var dessutom min, det var jag och inte morskorna som födde och gjorde hela jobbet. Men jag är glad för deras koll, kunskaper och stöd! Får jag fler barn vill jag ha den back-upen igen.

  • Thecla

    Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.


    tonårsmorsa skrev 2009-02-19 18:27:31 följande:
    Men du kan väl inte påstå att det är den egna hälsan som påverkar utgången om du föder barn hemma och ex. moderkakan släpper? Däremot kan utgången påverkas genom valet av födelseplats - hemmet eller sjukhus.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???