• JustMeAndMyLove

    Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?

    Idag gick sista kronorna till hundmat. Jag har haft noll kronor i inkomst sen 1 Juni 2008 och levde upp mina sparpengar på 50.000 fram till December. Skyldig mamma och mormor några tusen med.
    Situationen började med att jag fick hjärtfel och blev felinformerad av både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Tog 5 månder innan jag fick hem ett brev på att jag får sammanlagt NOLL kronor i sjukpeng.

    Nu har jag blivit sambo och hon befinner sig i en liknande situation. Största anledningen till att vi flytta ihop var för att skära ner kostnaderna.

    Nu har vi igår vädjat till Sociala om hjälp men min sambo har en etta skriven i sitt namn (bostadsrätt), en gåva från hennes föräldrar. Den har vi hyrt ut i andra hand så att den inte ska kosta oss något och då vi var säkra på att jag skulle få jobb i Gävle (dit vi nu flyttat)
    Jobbet sket sig, man ska aldrig ta muntliga lovord på allvar tydligen.
    Lägenheten ska vi sälja MEN hon som hyr den i andra hand måste få gå klart den här terminen i skolan, hon hade kontrakt till nästa Dec. men var snäll nog att börja leta annat för vår skull.

    Så vi frågar sociala om vi inte kan få LÅNA upp till normen och sen betala tillbaka i Juni då vi förhoppningsvis fått lägenheten såld men det måste diskuteras.
    Så vi fick en tid i Mars..

    I MARS!

    Vi har förklarat och visat papper på att vi inte har några som helst pengar kvar och hela tiden måste låna av familjen som inte är de rikaste i landet direkt.

    Men vi får allt vänta till i Mars, "det är många som förlorat jobb och sjukkassa nu"...

    Hur i hela helvete (ursäkta min franska) ska vi klara det här är det tänkt? Vi kommer bli av med både lägenhet och hamna hos kronofogden innan sista Mars (det är då vi som tidigast kan få pengar)

    Jag är dessutom under utredning för bipolär depression, hjärtfelet gör mig konstant yr och trött och min hund sedan 4 år tillbaka fick vi avliva förra veckan.

    ORKAR INGE MER!!!!

    (så, nu har jag fått skrika av mig i alla fall)

  • Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?
  • JustMeAndMyLove

    Vet inte vad det var som gjorde att jag inte kunde ansöka om alfa-kassa.För jobb söker jag hela tiden, i hela Gävleborgs län och Uppsalas län. :S

    Tror jag gjorde bort mig förra månaden med om det är som Bongen80 skriver. Vi klarade månaden genom att sälja massa saker, hundens vetrinärbesök måsta betalas på plats så innan vi var in sålde vi alla tv-spel, soffbordet, film, cd-skivor, kläder etc.
    Pengarna gick till räkningarna som inte gick att skjuta upp och hunden. Allt såldes via tradera och opengarna sattes in på mitt konto, de kommer ju se alla insättningar och då är det klart de vägrar betala. Tycker i alla fall vi borde få för Februari för nu har vi inget mer att sälja! Och jag har levt långt under normen sen i Juni.

    Ja, jag fattar inte hur de tänker, fasen asså om jag inte får hjälp i morgon. Då kommer jag flippa.

  • Fianpian

    Jag har jobbat på soc och det borde väl vara samma regler som gäller i landets alla kommuner? Står du på helt bar nacke och kommer in med ett kontoutdrag som i stort sett visar på 0 kr ska du (såvida det inte har hänt flertalet gånger innan) bli berättigad till akuta matpengar. Men, precis som du säger, om det finns insättningar som ni teoretiskt sätt borde ha klarat er på, är det en anledning att neka er. Ett tips är att om du får låna pengar av ngn (eller framöver om du får löpande bidrag och får tex födelsedagspengar av någon) är att alltid få dem i kontanter. Varje insättning tas som en inkomst, och sen om det är present skiter man i stort sett i.

    Hoppas det löser sig, och tjata på. Man kan prioritera sig själv genom att tjata, även på soc :)

  • Mumriks blivande fru

    Men din sambo då? Har inte hon jobbat innan och kan få a-kassa eller sån alfa kassa?

    Hoppas att det löser sig för er! Många kramar!

  • 090208

    Stam hela skiten.

    Bor inte i Sverige men laser Aftonbladet pa internet flera ggr om dan. Laser en massa sant har!! Helt sjukt vad slappa dom ar. Bryr sig inte ett skit. "Nya tuffa Sverige" kallar Aftonbladet det. Detta ar ju vidrigt!

  • Panzerfaust

    Hör av dig till tidningarna och varför inte Sverker på Plus?

  • 090208

    Jo, tycker oxå du ska höra av dig till tidningarna. Aftonbladet är ju som sagt väldigt inne på dessa orättvisor.

    Hjärtfel, my God! Så får man ingen hjälp, helt sjukt.

  • JustMeAndMyLove

    Uch, tidningar.. då vill de at man har namn och bild och har ni läst alla elaka kommentarer som samlas under alla artiklar.
    Nä, nått sånt orkar jag inte.. Jag är för slut och trött för att orka bråka just nu

  • Tooticki

    Jag är ledsen att höra om er situation, men eftersom din flickvän faktiskt sitter på kapital så är det så det ser ut. Ni är inte tvungna att vara snälla mot tjejen som bor där, jag antar att hon har en månads uppsägningstid? Om ni inte vill sälja lägenheten kan ni ta ett lån på den för att få loss pengar att leva på.

  • 090208

    Hemskt att salja lgh om hon fatt den.
    Och jättehemskt att du fått leva på dina sparpengar.

    Bli arg och skäll, annars händer inget!

  • laris

    Jag tycker verkligen inte att ni har råd att vara snälla mot tjejen som bor där. Ni kommer i första hand just nu och hon kan väl hitta annat inom någon månad.

    Jag tänker på er och sänder en stor kram!!!!

    Kom ihåg att inget blir bättre av att du stressar och att din hälsa är viktigare än något annat i hela världen.

    Lycka till!

Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?