• pandis81

    Bröllop 2010 nr 5

    Då tjejer.
    Vi trippar snart in på 2009 och det är vårat sista år som ogifta. Sen är det våran tur.
    Vi fortsätter att diskutera allt mellan himmel och jord kring våra bröllop här på tråden.

    Dom som hänger här och delar sina meningar är följande:
    Missmijah: 26 år Partille 15092009
    Pandis81: 27 år Huddinge 24042010
    Mysifer: 21 år Jönköping 08052010
    Tinzi: Sandared 08052010
    Brudgummarna: 30 års åldern Umeå xx052010
    Kenttjej: Göteborg xx052010
    Aprikos: 24 år Höör 05062010
    Enmidsommarnattsdröm: Gävle 23062010
    Fenixx: 26 år hemlig ort 03072010
    Superstarfia: 17072010
    Emmeli o markus: 22 år Borlänge 24072010
    Evasdottir10: 28 år Bjärrum 31072010
    Haennish: 07082010
    Makupala: 24 år Trosa 21082010
    LindaCecilia: 21082010
    Fruhögstadius: 20 år Morgongåva 25092010
    Svartvitabruden: 25 år Stockholm 27112010

    Inga bestämda datum
    Starfish: 24 år Gävle Sommaren 2010
    Justmeandmylove: Sommaren 2010
    Rosesarered: 23 år Stockholm Sensommaren 2010
    Ullis33: 33 år Göteborg Sensommaren 2010
    Hummlan66: Sensommaren 2010
    Diz: 26 år Ekeby Sep/okt 2010
    Lillamaa: 22 år Kalix Vinter 2010
    Paradisfågel: 20 år Borlänge 201x
    Sockersmulan:

    Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html

    Kram kram

  • Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5
  • sockersmulan

    åh, det låter verkligen härligt! skönt, som du säger, med semester samtidigt också! vi har inte bestämt exakt var vi ska gifta oss än, men jag har en liten dröm om att få gifta mig i närheten av min familjs sommarställe i Blekinge..det är jättevackert där!

    jag har bara kikat runt på internet än så länge, tänkte sticka ut och prova samma dag han friar. börjar få en uppfattning om vad jag vill ha iaf; troligtvis axelbandslös, vit, antingen hel- eller vadlång.

    har du börjat leta än?

  • JosieJose

    Jag har också tittat runt lite, i tidningar och internet. Har inte varit i nån affär än. Maggie Sottero klänningarna är sååå fina tycker jag.
    Jag vill inte leta för tidigt för om jag hittar en jag gillar är risken att jag köper den direkt och då finns ju risken att jag kanske ändrar mig när det börjar närma sig bröllopet. Så till sommaren kanske.

    Åh, en del av mig vill gärna ha ett svenskt bröllop, ett sensommar bröllop utomhus någonstans vid vattnet, vid någon herrgård eller liknande..... Det finns så mycket fint här i sverige, men min M2b är inte så förtjust i den idén..

  • sockersmulan

    håller med, känns risky att köpa klänningen för tidigt! jaa, Maggie Sotteros klänningar är verkligen jättefina! riktiga drömklänningar..

    va tråkigt att din m2b inte är så förtjust i idén att gifta sig i Sverige!! tycker du ska använda din kvinnliga list så kanske han ändrar sig..


    JosieJose skrev 2009-01-15 12:25:31 följande:
    Jag har också tittat runt lite, i tidningar och internet. Har inte varit i nån affär än. Maggie Sottero klänningarna är sååå fina tycker jag. Jag vill inte leta för tidigt för om jag hittar en jag gillar är risken att jag köper den direkt och då finns ju risken att jag kanske ändrar mig när det börjar närma sig bröllopet. Så till sommaren kanske. Åh, en del av mig vill gärna ha ett svenskt bröllop, ett sensommar bröllop utomhus någonstans vid vattnet, vid någon herrgård eller liknande..... Det finns så mycket fint här i sverige, men min M2b är inte så förtjust i den idén..
  • MV85
    Tokisen skrev 2009-01-15 10:29:20 följande:
    Hej och välkommen hit.Jag har samma problem, vill oxå planera ALLT nu, men det funkar ju inte riktigt + att tiden blir så lång sen då.Min sambo tycker jag tjatar redan och då har jag bara pratat lite om färger och lite sånt.JAg gillar att planera och vill gärna resonera lite med honom.Han kommer vara sår i öronen när d väl e dax.
    haha jag har samma problem här!
    Fast jag har bara pratat lite om VAR och NÄR samt frågat lite om hur många gäster han tycker vi ska ha... Vi har egentligen bara bestämt "våren 2010" för han vet sedan innan att jag vill ha det i maj-juni månadsskifte...
  • Fenixx

    molni>> välkommen hit.
    ja fördelen med att vara ute i god tid är att man kan planera och fixa i perioder. själv har man redan varit här inne i 1år, så har gått i vågor.

  • molnis

    Vi har varit tillsammans i 10 år nu i mars och förlovade över 5 år. Har pratat om det lite löst ibland men tyckt det vart jobbigt att vi inte haft något sånt där ställe " Där SKA vi vi gifta oss". Men nu innan jul kom min kille på ett ställe som hans mamma vart på 50 årsfest (visade sig nu efter att han hade fel å att det ej va så, men va ju tur=)). Så Nu bokade vi in Stora holms säteri (Göteborg) i april 2010. Så plötsligt var det bestämt att vi skulle gifta oss=)

    Det vi vet är att det ska vara en borglig vigsel där i en byggnad brevid festlokalen. Får försöka hitta någon som vill viga oss med en cermoni.
    Har en kille och tjej som nog kommer spela gitarr och sjunga under cermonin.
    - Börjat kika gästlista ca 50-60
    - Bestämt färger och stil hyffsat
    - Vi har båda en hyffsad uppfattning om hur kläderna ska vara.
    - bestämt tärnor bestmen som har sagt ja
    - Kollat upp lite olika alternativ på hur göra med mat men ej bestämt oss
    - Kollar bröllopsresa, just nu e det seychellerna
    eller maldiverna som gäller.

    Lite jobbigt att det e så långt kvar men förhoppningsvis har man tid för att göra bra fynd=)

    Vet folk att ni ska ha bröllop? Vi har inte kört med något hemligt alls för våra närmsta, ev att det blir någon man överaskar med inbjudan men känns ej som de spelar någon roll..

    Oj vilket långt det blev, måste jobba vidare. ;)

  • paradisfågel

    Hej mina vänner och välkommen in Molnis och JosieJose!


    Har ännu inte hunnit läsa igenom allt som skrivits sen sist jag var inne..


    Måste bara få berätta för nån.. Jag var med i en tävling på www.brollopdguiden.se.. Och jag vann{#lang_emotions_laughing} Har aldrig vunnit något i en sådan typ av tävling förut.. Men nu vann jag presentkort värde 2500kr hos www.kulör.se


  • Diz

    Angående Cupcakes... Det går alldeles utmärkt att göra själv.

    Är inte alls direkt svårt, och har man lite fantasi så går det att göra fruktat goda cupcakes... Jag har bakat muffins/cupcakes ganska intensivt i ett par månader, och börjar få lite släng på det nu. Min favorit är recept på vaniljmuffins, dom är otroligt saftiga och goda med mycket vaniljsmak. Det bästa är dock att man kan variera så mycket.

    Med vaniljsmeten kan man bland annat göra:
    * Fyllning av marsansås och eventuellt vaniljvisp spritsat på toppen.
    * Cupcakes med en socker och kaneldoppad äppelbit i, vaniljvisp spritsad ovanpå och lite socker & kanel strösslat överst.
    * Drottningsylt i smeten, antingen rörs den ner vilket ger en lila smet, eller så lägger man smet-sylt-smet-sylt osv i formen, vilket ger en "randig" muffins. Även här är det jättegott att toppa med vaniljvisp och eventuellt en liten klick drottningsylt som avslutning.

    *vaniljvisp är mitt namn på vispad grädde (vispas upp med en nypa vaniljsocker i) som blandas med marsansås, blir jättegott och "vaniljigt". *

    Chokladsmet är också lätt att variera, antingen kan man använda "vanlig" chokladmuffins-smet (ett tips här är att pröva sig fram till ett recept man gillar, vissa är väldigt mastiga, andra smuliga, osv), eller så kan man använda något kladdkake-recept, eller tom kärleksmums-smet.
    Till chokladbas kan man göra whatever.
    Fyllning kan göras av nästan vad som helst, chokladmousse, hallonmousse, vaniljvisp, marsansås, osv osv. Topping går att göra med allt det ovanstående, men även med smält choklad, smält nougat, smält geisha... ni fattar... En annan klassiker är choklad eller nougatbitar i smeten, ett tips här är att inte göra bitarna för små, för då smälter dom och försvinner under tiden i ugnen.

    Med lite fantasi kan man göra cupcakes av vad som helst... Vi gjorde en morotskaka med valnötter i, en frosting av glasyren och toppade varje cupcake med en halv valnöt, fruktansvärt syndigt gott blev det...

    Ett lite varningens ord dock, att göra cupcakes med sugarpaste på blir lätt väldigt söt-sliskigt. Det blir massor med sugarpaste på lite "tårtbotten" så att säga. Personligen föredrar jag mousser eller någon slags (smaksatt?) vispad grädde som topping.

    Gud! nu vill jag baka minst 2 satser muffins... Och jag som har bak-förbud... Karln min gick upp lite över jul, så nu tar vi det lite lugnt med det goda ett tag.

  • Diz

    Ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt sjuuuukt långa inlägg.
    Tur att det handlar om något så gott som muffins iaf...

Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5