• MuffinsTönt

    Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!

    Så var det dags igen för tråd nr 10. Nu kan vi fortsätta diskutera livets mysterium. Vintips, After work-hak och snuskhistorier. Häng på tjejer, dags att ta tag i dagens I-lands problem!

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!
  • MuffinsTönt

    Haha Tack för receptet!!

    En långpanna, vilken storlek?
    Är det en sån djup plåt historia som "ingår" i ugnen när man flyttade in? Ni vet, en galler, 2-3 tunna plåtar och en djupare variant.

  • MuffinsTönt

    Nenne
    Jag provade också söka! Trodde jag skulle få 10000 träff på ordet orgasm.

  • MuffinsTönt

    NUU har jag läst det nogrannare. Några frågor...

    Mrs B
    Varför folie och inte bakplåtspapper?

    Allmänt
    Va menas med 7msk kakao (+ MOMS)?

    Det står:
    "vispa ihop det med:
    4 ägg
    2 1/2 dl creme fraiche
    9 dl socker
    3 1/2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bikarbonat
    9 dl vetemjöl"

    Skall det vispas poröst, dvs med elvisp eller kan man bara vispa för hand tills det är nogrann blandad. Förstår ni va jag menar?

    Kan man frysa in det och när ska man lägga in det i frysen?

  • nennesjuttioåtta

    oki,
    folie - för att det var det enda som fanns hemma. Funkade inte sååå bra. Andra gången hade jag bakplåtspapper (men fick ta två för de var för små för plåten för att gå upp på kanterna) och det släppte bättre.

    Jag har använt en djup bakplåt (45x38 cm) och den blir rågad.

    + moms menas att jag tog lite rågade för den blev lite tam.

    Japp, den går att frysas och vi har stoppat in den både direkt när den svalnat och efter några dagar. Men vet inte hur länge den håller i frysen egentligen. Vår frys är nu tom.

    Glöm inte att göra mååånga hål med gaffeln i den varma kakan när du häler på den varma glasyren, så att den rinner ner överallt.

    Du behöver inte vispa så pösigt, dels är det så mycket olika grejer i så det blir en rätt lös smet, men eftersom det är creme fraiche i så ärdet bra med en elvisp så att den fördelas jämnt.

  • anne på grönkulla

    Ja, man får väl prova nån gång, kanske till nästa gång man har fika på jobbet (gjorde dock kanelbullar till kollegorna för bara nån dryg vecka sen). Till mig ensam gör jag ju INTE sådär mycket kaka...

  • Telemarkgrrl

    Nenne, men du vet väl att man kan använda Google för att söka på BT, det funkar kalas!

  • nennesjuttioåtta

    Telis
    aaaaahhhhhhh såklart! Det tänkte jag inte på! Blev bara irriterad över att jag inte fick ett enda sökresultat på chokladkaka (tänkte om den blev blyg när jag skrev fontänorgasm) ...

  • Telemarkgrrl

    anne, då får du se till att ha många kollegor på jobbet för det är inte klokt vad det blir chokladkaka. Vi var sju på middag som åt den, sen åt maken och jag dagen efter och på måndagen hade både han och jag med oss till våra respektive jobb. På makens jobb hade dom fått chokladkaka både på för- och eftermiddagen. Den där chokladkakan var som Jesu bröd som räckte till femtusen man och ändå blev över.

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!