• Kireina

    Har du/ Har du haft P-stav?

    Hej!

    Jag har själv en p-stav i armen, och har haft sedan januari 2006.

    Nu undrar jag, ni andra som har p-stav, hur mår ni?

    Jag har eventuellt följande biverkningar (med andra ord, jag vet inte om det är biverkningar eller om det bara är mig det är "fel" på)

    Lättirreterad, skäller för massa onödiga saker
    Minskad sexlust
    Sällan mens men OFTA flytningar, nästan varje dag.

    Välkomna in i mitt privatliv.. ;)

    Skämt å sido, är det någon annan med p-stav som upplever detta, eller är detta pga något annat, tror ni. Vad har ni för biverkningar?

    Jag kanske ska vara tacksam helt enkelt när den försvinner, apropå det så undrar jag även hur lång tid tog det innan ni blev gravida, efter att ha slutat med p-stav?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?
  • EmilOchCia

    Hej!
    Jag hade inga biverkningar av min P-stav alls, förutom att min mens uteblev. Men det du beskriver låter som typiska hormonbesvär till följd av p staven. Kan du komma på när besväen började? För började de kort efter du fick staven är det säkert det. Annars kan det vara stress. En del har känsliga hormoner, speciellt vid långvarig stress. Lycka till!

  • Melis

    Hej hej jag hade p-stav i cirka 2.5 år och tog ut min i okt 06. Anledningen till attt jag tog ut den var att jag fick när mycket utslag i ansiktet, typ finnare men de gjorde mer ont än vanliga finnar. Jag hade inte mens på säkert ett år, vilket var skönt men hade mer flytningar.

    Hm är det något mer du undrar?

  • Duchess

    Lättirriterad är jag inte. Däremot känns de övriga två igen...

    Jag har t om slutat ha mens öht. Först kändes det väldigt konstigt, men nu har jag vant mig. Det är faktiskt väldigt praktiskt att inte ha nån mens alls.


    Kireina skrev 2008-05-14 22:48:41 följande:
    Lättirreterad, skäller för massa onödiga sakerMinskad sexlustSällan mens men OFTA flytningar, nästan varje dag. Välkomna in i mitt privatliv.. ;)
  • weinlove

    Jag har p-stav just nu och har haft det i lite mer än ett år. Funkar bra för mig. Men är nog lite väl lättirriterad ibland och sexlusten kan ha minskat något - men när vi väl kör på, kör vi på :) Mensen kommer inte alls lika ofta. Har kanske haft mens typ 5 ggr sen jag satte i den. Jag är nöjd med den förutom när det gäller lättirritation och minskad sexlust (som kan bero på p-staven)

    Hur är det med irritation för dig Kireina? Har den blivit värre ju längre du haft den eller blev du lättirriterad från första stund?

  • Kireina

    Jag kan inte riktigt minnas när det blev så, grejen är att jag gick från p-piller till p-stav utan uppehåll emellan. Så jag hade nog samma besvär av bådeock.

    Mensen är ju skönt att slippa, men flytningarna känns väldigt trist. Kan man göra något åt det? (förutom att plocka bort staven)

    Det där med finnar var ju intressant, jag har med utslag, får finnliknande utslag på kroppen som gör rätt ont, men som kommer och går på typ 3 dagar. Alltid ett i taget och alltid olika platser. Kanske med är en biverkning.

    Stressad har jag enligt min m2b varit sen första dagen vi träffades för 4 år sedan.. så kan ju lika gärna vara det.

  • Kireina

    Irretationen har nog mest ökat. Känns som att det går i vågor.. just nu det sista är det nog stress inblandat med för vi gifter oss om 10 dagar.

    Ska bli jätteskönt när jag tar ut den, för jag hoppas att jag ska få sexlusten tillbaka (min m2b med för den delen). Men jag vill inte sätta in något annat prev-medel.. och hur kul är det med kondom. Vill visserligen ha barn, men måste lösa alla jobbfrågor o så först. Därför jag undrade hur länge det dröjde innan ni blev gravida..

    min kompis blev gravid efter 3 veckor.

  • weinlove

    Min irritation har också ökat avsevärt och min sexlust har minskat. funderar nog på att byta till p-piller snart få se om man mår bättre av det. dessutom kan man passa in med p-piller så man inte får mens på bröllopsdagen :)

    vet du kireina hur man ska göra och vilka man ska ta kontakt med när man ska ta ut den?

  • EmilOchCia

    Gå in på www.mittunderliv.nu/ OCh www.preventivmedel.nu/
    Där hittar du det mesta, även förslag till preventivmedel utan hormoner och hur länge saker verkar i kroppen etc...varför du får flytningar etc! Jättebra sidor, med proffesionella bakom!

    Ha det gott

  • Kireina

    En barnmorska tror jag det är som tar ut den.

    Jag gissar att man ringer vårdcentraln helt enkelt.

    P-piller mådde jag sämre av, var på ännu sämre humör o hade definitivt ingen sexlust. Åt minipiller det sista och mådde bättre av det, testade inför p-staven. Men jag är nog inte gjord för hormoninsprutning egentligen... ;)

    Det känns ändå skönt att det inte bara är jag! även om det är trist med både flytningar, irritation och minskad sexlust. Och utslag verkade definitivt inte roligt. Men det känns alltid bra att inte vara den enda!

  • Melis

    Det var en barnmorska som tog ut min...kan vara lite krångligt att ta ut den, beroende på hur länge man haft den i. Hos mig fick en barnmorska och en sköterska hjälpas åt at lirka ut den. Set blir et litet ärr efter...

Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?