Inlägg från: Kireina |Visa alla inlägg
  • Kireina

    Har du/ Har du haft P-stav?

    Hej!

    Jag har själv en p-stav i armen, och har haft sedan januari 2006.

    Nu undrar jag, ni andra som har p-stav, hur mår ni?

    Jag har eventuellt följande biverkningar (med andra ord, jag vet inte om det är biverkningar eller om det bara är mig det är "fel" på)

    Lättirreterad, skäller för massa onödiga saker
    Minskad sexlust
    Sällan mens men OFTA flytningar, nästan varje dag.

    Välkomna in i mitt privatliv.. ;)

    Skämt å sido, är det någon annan med p-stav som upplever detta, eller är detta pga något annat, tror ni. Vad har ni för biverkningar?

    Jag kanske ska vara tacksam helt enkelt när den försvinner, apropå det så undrar jag även hur lång tid tog det innan ni blev gravida, efter att ha slutat med p-stav?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?
  • Kireina

    Jag kan inte riktigt minnas när det blev så, grejen är att jag gick från p-piller till p-stav utan uppehåll emellan. Så jag hade nog samma besvär av bådeock.

    Mensen är ju skönt att slippa, men flytningarna känns väldigt trist. Kan man göra något åt det? (förutom att plocka bort staven)

    Det där med finnar var ju intressant, jag har med utslag, får finnliknande utslag på kroppen som gör rätt ont, men som kommer och går på typ 3 dagar. Alltid ett i taget och alltid olika platser. Kanske med är en biverkning.

    Stressad har jag enligt min m2b varit sen första dagen vi träffades för 4 år sedan.. så kan ju lika gärna vara det.

  • Kireina

    Irretationen har nog mest ökat. Känns som att det går i vågor.. just nu det sista är det nog stress inblandat med för vi gifter oss om 10 dagar.

    Ska bli jätteskönt när jag tar ut den, för jag hoppas att jag ska få sexlusten tillbaka (min m2b med för den delen). Men jag vill inte sätta in något annat prev-medel.. och hur kul är det med kondom. Vill visserligen ha barn, men måste lösa alla jobbfrågor o så först. Därför jag undrade hur länge det dröjde innan ni blev gravida..

    min kompis blev gravid efter 3 veckor.

  • Kireina

    En barnmorska tror jag det är som tar ut den.

    Jag gissar att man ringer vårdcentraln helt enkelt.

    P-piller mådde jag sämre av, var på ännu sämre humör o hade definitivt ingen sexlust. Åt minipiller det sista och mådde bättre av det, testade inför p-staven. Men jag är nog inte gjord för hormoninsprutning egentligen... ;)

    Det känns ändå skönt att det inte bara är jag! även om det är trist med både flytningar, irritation och minskad sexlust. Och utslag verkade definitivt inte roligt. Men det känns alltid bra att inte vara den enda!

  • Kireina

    Tack för tipset, jag ska strax kolla!


    EmilOchCia skrev 2008-05-14 23:23:16 följande:
    Gå in på www.mittunderliv.nu/ OCh www.preventivmedel.nu/Där hittar du det mesta, även förslag till preventivmedel utan hormoner och hur länge saker verkar i kroppen etc...varför du får flytningar etc! Jättebra sidor, med proffesionella bakom!Ha det gott
  • Kireina

    Ni som har tagit ur eran, känner ni att det är stor skillnad?

  • Kireina

    Det tror jag med att jag kommer få, hade groteska smärtor innan jag satte in staven..

    Hoppas att ni får er efterlängtade familjemedlem snart då! :)

  • Kireina

    januari2009, det där med tappa lust till allt kan jag med känna av rätt ofta. Har aldrig kopplat samman det med att det kan bero på staven..

    9 juni får vi veta om min sambo får fast jobb eller inte.. får han det så kan jag ju plocka ur staven lite tidigare....

    Jag visste inte ens att det existerade något som kallades flera stavar...

  • Kireina

    Vad skönt att du redan märker skillnad. Jag vill med ta ut min stav nu, så jag slipper biverkningarna!

    Var inne o läste på nätet och insåg att jag hade nästan alla...

    Tappar håret tillexempel. Jag har gått från att i princip knappt märka att håret faller till att tappa mängder!

  • Kireina

    tänk vad vi utsätter oss för bara för att få slippa kondomen..

    Något som däremot är bra med staven, är att mensvärken har minskat avsevärt.. Den lär ju komma tillbaka när man plockar bort staven.

    Problemet med spiral utan hormoner är väl att den inte är alls lika tillförlitlig som en p-stav..

  • Kireina

    mm. det är ju så.

    Lite intressant ändå att höra hur olika det är. Det verkar vara relativt "enkelt" att bli gravid efteråt iallafall och det är ju skönt. Men sånt varierar ju med från person till person, kanske kan man inte ens få barn.

    Verkar ändå som vi är rätt fertila i vår släkt... så det ska nog gå bra

  • Kireina

    Jag begriper att det är olika för alla..
    Men ni som tagit ut era p-stavar, hur förändrades mensblödningarna? Tog det lång tid innan det blev regelbundet igen? Blev det större, hur fort... Jag är väldigt inne på att ta ut min, men jag är inte helt säker på att jag vill få megablödningar nu på sommaren...

  • Kireina

    Ok, nej jag får helt enkelt ta o plocka ut eländet.
    Det där med att vara en bitch känns ju inge vidare faktiskt... Och sexlusten tycker min man definitivt borde komma tillbaka.

    Vad gäller ömma bröst, jag får jätteont i mina bröst. Min man kan knappt nudda dem utan att jag får ont. Är det vanligt?

  • Kireina

    Måste bara säga, att 1.5 vecka efter utplockandet av staven är det en enorm skillnad.

    Dels lusten, jag tror aldrig jag har haft så mycket lust som nu.... (kanske det som påverkar att det fungerar mycket bättre nu med.. Eller så var det även en biverkning av hormoneländena att det gör ont..)
    Flytningar, från nästan dagligen till nada.

    Enligt min man är jag även mycket gladare och orkar mer. Och jag kan hålla med honom.

    Så nu har jag bestämt mig. NO MORE HORMONES IN MY BODY!!

Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?