• viktualia

    Nu har jag gjort det igen..... del 7

    ... startat en tråd på samma tema!

    Tänk att det är dags för vår sjunde tråd! Fascinerande att det går att hitta så goa vänner som er här på BT!

    Här har vi nu en sjunde tråd där vi kan fortsätta diskutera allt mellan himmel och jord, ha fredagsfester och fundera över vad vi ska bli när vi blir stora. Slänga ut enkäter och diskutera snusk. Tipsa om presenter och kanske nojja över livets små och stora utmaningar! Diskutera IRL-träffar innan och efter de går av stapeln!

    Kram till er alla goa trådvänner och välkommen till tråd nummer 7.

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 7
  • Zozo

    Vi har alltid pratat franska med varandra, med bebis kommer vi atminstone i teorin att prata svenska o franska (ska minsann inte bli nagn franskt ensprakig typ det här inte! Fnyys!)

  • Zozo

    Ja HÄR i landet är ju nâstan alla barn 3-sprakiga minst. Jag tycker dock att det räcker att börja med tva sa det far tva ordentliga sprak.

  • anne på grönkulla

    ja, absolut - det kräver ju att de har personer att tala språken med för att lära sig ordentligt och inte bara bli babyspråk. o så är det ju inte ett självändamål att ha så många som möjligt. Men svenska med mamma, franska med pappa o tyska med barnflickan/på dagis kan alltså funka.

    Själv fick jag engelska som 3åring o det funkade utmärkt, tog några månader att sortera ut, bara.

  • viktualia

    nu ska jag samla ihop mina pinaler och mig och bege mig mot huvudstaden. entusiasmen är som vanligt sådär... men jag kommer vara glad och nöjd när jag kommer fram

  • anne på grönkulla

    numer är det inga som helst problem i sverige att vara dubbel medborgare - lagen ändrades 2001 tror jag det var. Däremot är det inte alltid en fördel (det kan ge en falsk trygghet, särskilt om det andra landet inte godtar det svenska medborgarskapet), men är det 2 EU-länder är det ju inga problem.

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 7