• viktualia

    Nu har jag gjort det igen..... del 7

    ... startat en tråd på samma tema!

    Tänk att det är dags för vår sjunde tråd! Fascinerande att det går att hitta så goa vänner som er här på BT!

    Här har vi nu en sjunde tråd där vi kan fortsätta diskutera allt mellan himmel och jord, ha fredagsfester och fundera över vad vi ska bli när vi blir stora. Slänga ut enkäter och diskutera snusk. Tipsa om presenter och kanske nojja över livets små och stora utmaningar! Diskutera IRL-träffar innan och efter de går av stapeln!

    Kram till er alla goa trådvänner och välkommen till tråd nummer 7.

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 7
  • anne på grönkulla

    Jag anar att Zozo har viktigare saker att tänka på!

    Jag skulle nog också vilja berätta för min mamma tidigt - jag vet ju att hon haft missfall o svårt att få barn o så - så om det hände nåt så skulle jag nog vilja prata med henne. Om hon skulle vilja förstå är väl kanske mer oklart...

  • anne på grönkulla

    Nej är chefen inkompetent så ska personen såklart inte vara chef. Tyvärr är det ofta som sånt inte syns och medarbetarna inte vågar säga ifrån eller ingen lyssnar på dem, för alla som kan besluta är polare med den dåliga chefen - så hade jag det förut.

    Men mitt problem nu är med en medarbetare som inte vill leva med verkliga förändringar, han ska släppa vissa arbetsuppgifter (vilket han bett att få göra och vi ordnat) men nu närmast vägrar att lämna över och prata med den som ska ta över dem för att sätta in den personen i jobbet - utan att agera som den personens chef. Den nya måste ju också få en vettig arbetssituation. Och nu när det börjar bli ohållbart att han nästan fryser ut den nya, så går han till chefen o säger att jag hindrar honom från att arbeta med den nya??? Jag har ägnat veckor åt att uppmana honom till att göra det... *suckar*

  • anne på grönkulla

    o som ganska ny arbetsledare/personalansvarig har jag helt enkelt inte verktyg att hantera situationen vettigt. Chefen måste få vara ovan också - man föds inte med ledaregenskaper, man sliter sig till dem. Jag lovar!

  • Telemarkgrrl

    Det är klart att jag tycker att chefer ska få vara ovana också. Men då ska det ju finnas andra, kompententa och erfarna, chefer runt omkring som kan stötta den oerfarna. Ingen medarbetare ska behöva lida för att chefen inte kan hantera situationen, ovan chef eller inte.

    Man kanske inte föds med ledaregenskaper, det har jag ingen aning om, men jag tycker att vissa passar för att bli ledare och andra inte. Därmed inte sagt att dom är perfekta ledare från början. Alla kan inte bli konsertpianister hur gärna dom än vill men dom som kan måste ju förstås först lära sig att spela piano.

  • MuffinsTönt

    Inkompetenta ledare finns tyvärr inom alla branscher. Jag har fått höra en del historier om vissa professorer. Det är skrämmande att det finns såna inkompetenta typer så högt upp i hierarkin. Tyvärr!

  • Zozo

    äh inkompetenta typer finns överallt, pa alla nivaer. Lyckligtvis sa finns det även kompetenta människor pa alla nivaer!

  • anne på grönkulla

    Jo, i den bästa av alla världar - men på små arbetsplatser funkar det tyvärr inte alltid. Sorgligt nog. För visst är det som du säger att det inte ska behöva gå ut över någon. Jag har nu turen här att själv ha en bra chef och bra kollegor så jag tror det kommer funka, men det kommer ta tid.

    Jag vet verkligen inte hur jag ska övertyga en person som fryser ut en kollega att samarbeta istället. Den nya har jobbat mindre än en månad, så jag tror väldigt lite av ansvaret för situationen ligger hos den personen - jag har väldigt svårt att förstå varför personen har så svårt att bjuda till när förändringen borde förbättra hans arbetssituation o han har bett om det. Jag önskar han kunde förklara det åtminstone - istället för att bara stänga in sig. Det är mitt ansvar att lösa det - det inser jag, men jag känner inte riktigt att jag får en vettig chans heller.

  • anne på grönkulla

    Modigast av alla är de som prövar att vara chefer o kliver av för att de inte gillar det och känner att de inte passar!

    Sen tror jag att det kan passa olika bra i olika situationer i livet också. Man förändras ju själv också.

  • Zozo

    Anne.. ja det är ett konstigt beteende, i synnerhet om det är personen själv som bett att fa avlastas! Det later ju uppenbarligen som nagon som är râdd att förlora sin ställning/viktighet i att lämna över till nagon ny som ev kommer att göra de uppgifterna ännu bättre. Fragan är vâl om det lättaste inte är att den nya far arbeta sig fram själv om den gamle inte kan ta sitt förnuft till fanga.

    När jag började pa min första arbetsplats sa tillbringade personen jag ersatte typ en timme till att förklara faxen (öh, tror du jag e dum eller??) och 10 minuter till övriga arbetsuppgifter. Vissa är helt enkelt inte gjorda för att förklara för andra.
    Jag maste vâl erkänna att mitt eget överlämnande inte gick sa bra heller... men vad sjutton.. 1/2h per dag kom en total nybörjare in och skulle sätta sig in i sadant jag lärt mig under 8 ar.. Hur skulle jag kunna förklara hur man tar ut ett produkturval till en kund när man gör det genom att sortera igenom de produkter man känner till och plockar ut det som passar just den kunden bäst. Man maste ju kunna produkterna helt enkelt och känna av kunden.. Det är inget jag kan lâra ngn annan pa tre veckor!

  • Telemarkgrrl

    Jo, inkompetenta människor finns överallt. Men en inkompetent chef drabbar mig mycket mer än om nissen som sitter en våning ner är det. Chefer får mer betalt än andra och har valt att ta på sig mer ansvar så då tycker inte jag att det är konstigt att man förväntar sig att dom tar det ansvaret också.

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 7