• viktualia

    Nu har jag gjort det igen..... del 4

    ... hängt på BT galet mycket!

    Här kommer en fjärde tråd på samma tema som de tidigare... nr 3 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

    För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

    Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

    Välkomna alla BT lister!

    på er!

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4
  • anne på grönkulla
    Nä o galna arbetstider även när jag har varit i Sverige gjorde ju inte saken bättre... (för jag gjorde ett försök för några år sen) att jag skulle veta minst 24 timmar i förväg när jag kunde gå tidigt från jobbet, det hände liksom aldrig...
  • viktualia

    Omsan - Bilsemester med bara ett körkort känns ju i och för sig ganska vansinnigt... men annars håller jag med dig i det du skriver - OM man utgår från din situation med jobb och bostad inne i Sthlms kollektivtrafikmässigt välförsörjda delar, utan renoveringsprojekt.

    Det som talar FÖR att jag ska göra något åt detta, är ju att mitt drömjobb egentligen innehåller bilåkande. Ska jag bli guru på fysisk samhällsplanering så kräver det några steg dit. Stegen dit - dvs jobb med kommunal planering - innehåller en hel del besök på platser som inte ligger smidigt till. Och alltså vore det bra med körkort.

    Just nu har jag dock ett jobb där min körkortsbrist sällan gör sig påmind och där de få situationer där bilåkande behövts löst sig smidigt ändå.

  • anne på grönkulla

    Jo, även i mitt jobb kunde ett körkort underlätta. Men hittills har jag klarat mig utan - och man blir bättre på att hitta möjligheter och alternativ såhär - många av mina kollegor säger att man MÅSTE ha. Vilket jag hittills inte riktigt upplevt...

  • viktualia

    anne på grönkulla - japp! Uppfinningsrikedomen vad gäller lösningar på transport utan bil är jag en fena på. Mitt ständiga flängade runt Sverige gör jag mestadels med kollektivtrafik och eftersom jag dessutom gillar samhällsplanering har jag skaffat mig ganska goda kunskaper om Sveriges kollektivtrafiksystem. Vilket komiskt nog är en TILLGÅNG i mitt jobb.. ha ha ha...

    Och jag ska som sagt inte klaga. Jag kan gå intensivkurs i min hemhåla, kan sova hemma och allt sånt. När jag tänker på det så tror jag att jag ska fixa så att jag går intensivkurs när maken jobbar, då blir det mindre kontrast än om han får glassa runt med semester och jag måste sura över att köra bil och greja.

    Det är nog dags att ta tag i semesterplaneringen helt enkelt!!!!

  • anne på grönkulla

    Det finns ju intensivkurser i Sthlm också. Och lär jag ju köra i betydligt värre trafik IRL sen, så... Men jag måste då använda en del semester på det vid någon begåvat vald tidpunkt... och så - det känns jobbigt att planera när man kan resa träskmongoliet runt istället (vilket jag hellre gör när jag är ledig!!!)...

  • Telemarkgrrl

    Vickan, det är på helgerna det är krångligt att ta sig till Ikea, i veckorna går det direktbuss inifrån stan. Så det enda som behövs är egentligen att vi fattar att man inte ska åka dit på helgerna utan en lugn och skön vardagskväll. Direktbussen ut och sen taxi hem för högst 200 pix, nemas problemas.

    Oms, jag håller inte riktigt med dig om att man inte behöver körkort om man inte har bil. Tvärtom så är det ju skitsmart. Då hyr man en bil bara just då när man behöver den istället för att använda den till att skjutsa barn fram och tillbaka varenda dag eller för att åka och köpa en liter mjölk. Jag tycker att alla människor ska köra bil så lite det bara går för miljöns skull men det finns ju situationer där det kan vara livsavgörande att ha körkort.

    Oms igen, imorgon passar alldeles strålande! Idag måste jag vara hemma kl 16 för att ta emot en leverans av glasmosaik till vårt badrum.

  • viktualia

    Telestubben.. direktbussen ja... *drömmer*... sånt finns inte på vischan... ha ha ha.. Men tillgången till IKEA utan att behöva ha bil kommer förbättras storligen i sommar när ett nytt varuhus öppnas här i jobbstaden.

  • Oms

    Tubbies - jo visst har du en poäng där - och det är därför maken ska få ta om sitt körkort igen så att han har körkort även här OM det behövs ngt (vi hyrde ju bil 2 ggr i somras och åkte iväg på dagsutflykter)det är mer att jag själv tycker att det är onödigt att JAG ska lägga pengar på det - maken kan ju köra om det behövs då.

    tisdag bestämmer vi då!

  • viktualia

    Omsan (anar att du smygläser) - du brukar ha utläggningar om dina polare som använder dig som amatörpsykolog.... Vickan har just trätt i tjänst på den fronten, min favvojobbarkompis har gjort slut med sin karl. Ni kanske minns att jag har en jobbarkompis som jobbar på distans och nu är hon här en sväng...

    ..och Vickan som tycker att dagens arbetsuppgifter suger, ägnar sig hellre åt att ta hand om en ledsen kollega än att jobba. Men nu gick hon på möte... så nu måste jag väl jobba.. urk...

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4