• Bjallan

    Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!

    Hej!
    Det är väl på tiden att det finns en tråd för oss sommarbrudpar 2007? (Eller det kanske gör det redan?)

    Det vore kul att veta hur det går för andra med planeringen. Kanske kan vi dela med oss av våra erfarenheter till varandra? Det är ju alltid bra att få tips och råd av någon i samma "situation"?

    Vi ska gifta oss den 7 juli i Dörby kyrka. Än så länge har vi inte kommit så långt i planeringen. Vi har bokat kyrka, präst och festlokal...

    Skriv gärna och berätta om er!

  • Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!
  • Trollungen

    Cavatina
    Vi har bokat kyrka, det är allt. Ni då?

  • inezgj

    Hei hei!

    Hvordan går det med alle 2007 bruder? Lurte på hvor lenge i forkanten ni skal booke catering og blommor? Som sagt ska vi gifta oss i Augusti 2007 og vet ikke helt hvor lenge i forveien vi skal booke? Og hvor lenge i forveien skal ni sende ut inbjudningdkort? Håper det står bra til med alla! Har prøvd brudklanning og det var så fint!!! ha en fortsatt fin helg alla samman!

  • Bjallan

    inezgj och Cavatina:
    Det här med catering är inte lätt även om man är "infödd". Det är inte så vanligt att man är i behov av sådant. Jag var på bröllopsmässa i våras och då var det några cateringföretag som ställde ut. "Änglamat" verkar ok, jag har i alla fall bara hört positivt om dem. Så finns ju "Helen och Jörgens". Tror att de är dyrare men det är god mat. Det finns också ett ställe som vi blev rekommenderade när vi bokade lokal: "Smått och Gott" heter det. Det ligger i Rockneby... Jag har ingen koll på vad som finns på Öland. Trots att jag är Ölänning... huuu!

    Cavatina:
    Jag är tyst som en mus! Håller på hemlisen tills du berättat att det är fritt fram...

  • Eriksberg

    Hejsan!

    Roligt att det är så många här ! Det känns som om nästan alla känner någon

    Trollungen:
    Kul att det blir Öland för er! Vart ska ni ha festen? Både Vickleby och Kastlösa är jättefina kyrkor!

    På lördag ska jag gå och kolla på brudklänningar, oj så skoj det ska bli !!

    Appropå catering på Öland så ska vi ha några som heter Aptit Öland. De verkar väldigt trevliga och tillmötesgående och har dessutom bra priser! Ligger granne med Slottsruinen.

    När det gäller frisörer så har jag hört gott om Bergfeldts och Salong Sara. Jag har inte testat de själv eftersom jag inte bor i Kalmar men många säger att de har varit väldigt nöjda där!

  • inezgj

    Bjallan: Takk for tips angående catering!! jag og m2b ska vel prøve å fikse catering naste gang vi er i Kalmar...

    Cavatina: Jag ska ha en hvitt kjole, Vil være prinsesse for en dag med sløja og kanskje tiara också! Det er Maggie Sottero brudklanning jag tycker er otroligt fine! Prøvde kladning sista helg og den var så fin!!!

    Hva med dig og alla andra?

  • Eriksberg

    Jag börjar nog bli lite virrig och blanda ihop alla här

    Jag ska ha min mammas brudklänning men göra om den en del. Den är i vitt ganska tjockt siden och väldigt enkel. Som det är nu är det långa armar på den så det ska jag fixa till och sen ska jag även "klä" klänningen i vit chiffong (den ahr nämligen gulnat lite under åren). Så det är mest olika modeller upptill som jag ska prova ut och sen gäller det att hitta en sömmerska som kan fixa till det . Sen blir det nog slöja och tiara för min del också. Håller med dig, inezgj, lika bra att köra hela racet på en gång !

    Appropå anteckningar så fick jag en jättefin "bröllopsanteckningsbok" av min svägerska och den börjar bli helt full med anteckningar och papper . Jag intalar mig själv att den kan vara jätteskoj att ha efter bröllopet och kolla på alla funderingar man hade. Min sambo skrattar lite åt mig när jag tar fram den varje (nästan iallafall ) kväll och bläddrar och funderar!

    Inezgj: Kan det vara så att du har mailat lite med en svensk tjej som bor i Oslo som gifte sig i Slottskyrkan i somras?? Har för mig att hon har pratat om en holländsk tjej som ska gifta sig där nästa sommar. Isåfall är det min svägerska ! För att göra världen ännu mindre... !!

  • inezgj

    Eriksberg: hihi da ser du hvor liten verden er! Ja jeg mailet litt med en jente her i Oslo som giftet seg i sommer i Slottskyrkan! Tror de er på bryllupsreise i sud afrika nå? Helt utrolig! Vi skal kanskje ta en kaffe en gang, vi har ikke kommet så langt men hun har tipset meg med en del ting for planering! Du får hilse fra meg

  • Bjallan

    Oj! Världen krypmer för varje inlägg! Hur kan så många bröllopspar var "sammankopplade" på det här viset? Det måste vara rekord!

    Beträffande klänning mm är allt väldigt osäkert ännu. Jag har en skiss klar över hur jag vill att klänningen ska se ut och har hittat ett mönster som nästan överensstämmer. Det blir alltså sömmerska för min del. (Jag är som du, Cavatina, tycker inte heller så mycket om att prova kläder...) Tyget blir champagnefärgat. Vitt passar inte mig. I övrigt blir det rätt sparsmakat och enkelt, ingen slöja och tiara. Dock kanske några blommor eller murgröna i håret, om det passar. Enkelt och kanske lite "alvlikt" är nog rätt benämning. Champagnefärg, mörkt vinrött (eller mörkt mörkt lila) och lite guld är det troligaste "färgtemat".

    Har ni bestämt något färgtema för bröllopet?

  • Bjallan

    Cavatina: Nä, jag har inte stylat om mig alls det är samma gamla Bjallan... Jag tror också att den färgen passar mig bra. Kul att du gillar färgtemat. Grönt och cremefärg är också fint! Mjuka toner. Det gillar jag!

    Inezgj: Jag ska också googla efter Maggie Sottero. Man blir ju nyfiken. Det låter vackert med "prinsessbröllop" på slottet. Det är ju en passande miljö!

  • Eriksberg

    Det är så roligt att höra alla olika färgteman och stilar! Jag kommer vilja åka runt och kolla på alla era bröllop !

    Väldigt snygga färger ni har valt! "Grönt och cremefärg" är ju väldigt elegant och stilrent! "Champagnefärg, mörkt vinrött och guld" låter också supersnyggt!

    För oss blir det cremefärgat, olika rosa nyanser samt lite guld tror jag.

    Bjallan: Jag måste hem till Kalmar snart och rota fram MT´s gamla fotokataloger så jag kommer ihåg hur du ser ut :)! Vilken skola gick du på på gymnasiet?

    Inezgj: Ja visst har min svägerska varit i Sydafrika på bröllopsresa, de kom hem i lördags. Jag ska absolut hälsa henne! Så festligt allt är !

Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!