• Pumpkin

    2008 Sommarbröllop, tråd 3!

    Hoppsan hejsan, nu har visst vår tråd stängts för svar. Tänk så fort tiden går när man har roligt!

    Så kom tillbaka nu alla 2008-brudar, och välkomna alla nya!

    Länk till gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1592119.html

  • Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!
  • Jenny_Åland

    Tänkte göra en uppdatering om hur långt jag kommit i planeringen:

    Vi har bestämt datum och kyrka.

    Just nu letar jag olika förslag till var man kan ha festen. har skickat e-post till en restaurang om menyförlag m.m.

    Håller på att pyssla lite hur trycksakerna ska se ut. Har kommit fram till hurdan design och utformning de ska ha men inte vilka färger och textens utformning.

    Har just bestämt mig för att ha min ena syster som tärna. Vem m2b vill ha som marskalk är oklart än.

    Håller på att gå igenom budgeten också.

    Funderar på om vi ska boka kyrka redan nu..

    Tänkte iaf. börja köpa lite småsaker som acessoarer, trycksaksmaterial samt dukningsdetaljer.

  • Pumpkin

    Mysan
    Vi (jag?) har funderat ganska mycket på det här med bröllopsresa. Vad vill man egentligen ha ut av den? Vill man ha en riktigt lat paradisresa med i princip bara sol och bad? Eller vill man uppleva nånting som man drömt om länge? Vi har t ex vägt typ Mauritius mot USA. Mauritius för att det är en riktig paradisö och när passar det egentligen bättre att få skämma bort sig så än på sin bröllopsresa? Å andra sidan har vi USA, som vi har drömt mycket och länge om att bila/tågluffa igenom i några veckor. Det är verkligen drömresan när det gäller att uppleva nånting. Och den resan skulle man iofs kunna kombinera med en sista vecka på Hawaii eller i Västindien.

    Ja... Funderingarna är många. Men just nu tror jag vi står på att har vi inte tagit oss till USA innan bröllopet, då blir det det som bröllopsresa!

    Jenny_Åland
    Ni har ju kommit riktigt långt låter det som Vilken kyrka har ni bestämt er för då?

  • InaHjärtarAdam

    här kommer också lite uppdatering:

    +datumet är inte satt ännu, men om jag får min vilja igenom så blir det den 15:e december.

    +kyrka och festlokal är det ju som skrivet lite snurr med. bergums kyrka och den festlokal vi vill ha ligger i olofstorp som ligger en bit utanför gbg, mot lerum till.
    alternativet är angereds kyrka och en festlokal som ligger precis jämte, där det är gångavstånd emellan.

    +själva vigseln har jag planerat lite smått än så länge. som ingångsmusik vill jag ha rid i skog från ronja rövardotter. sen tänkte vi läsa en dikt var för varandra och dedikera en låt till varandra som några arbetskamrater antagligen ska spela på flöjt, gitarr och sjunga till. vi vill ha egna löften och inga psalmer. tärnor är mina två bästa vänner och marskalker är min blivandes bästa vänner.
    jag skulle vilja ha ett par näbbar också men vet inte vem jag skulle välja då eftersom jag har tio syskonbarn och jag inte vill att det ska bli orättvist...
    så det struntar vi nog i.

    +trycksakerna är färdigdesignade inuti mitt huvud. drömde om det en hel natt och på morgonen var jag helt klar med hur dom ska se ut;)

    +bandet som ska spela på festen heter mr artist och är mina syskonbarns rockband.
    toastmaster och toastmistress är adams bästa vän och min syster. vi tänkte göra som många andra och ha en tavla som folk får måla på till oss som minne.

    +menyn vet vi inte så mycket om ännu, mer än att det måste vara mat som passar till alla. det kommer vegetarianer ochj veganer och jag vill inte att dom ska behöva känna sej utanför. så vi ska ha buffé. spriten inhandlas i tyskland eller danmark.
    tårtan har jag inte tänkt på så mycket. men jag har en barndomskompis vars mamma är grym på att göra tårtor. alltså såna man ser i kataloger och sånt. hon brukar dock vara ute mycket och resa mellan sverige, spanien och sydamerika, så vi får hoppas att hon håller sig i sverige när bröllopet hålls.

    +klänning har vi kollat på en hel del och även ringar, men inte riktigt hittat rätt ännu. just nu är vi så panka att det inte ens är kul att gå på stan. så vi väntar med det tills när lönen kommer.
    det jag vet iallafall gällande våra kläder är att adam vill ha ljus kavaj i typ brokadtyg. det är ju hans dag också så det kan han väl få ha;) jag vill ha en gräddvit enkel känning i siden utan några som helsta krussiduller. och till det en mantel med fuskpälskanter och stor luva. skor har jag ingen aning om vad det blir för några. håret ska vara lockigt och utsläppt efter min sambos önskningar.

    +blommor har vi tänkt ha i olika vita nyanser. den där bågen man har över brudparet ska vi klä i mistelblommor, så att vi får pussas hela tiden;)

    +bil har vi tänkt lite på och kommit fram till att vi ska försöka få tag i en vit strechlimousin. som kör oss till hotellet där vi ska ha vår bröllopsnatt. hotell är inte bestämt ännu.

    +bröllopsresan har vi kollat upp litegranna och kommit fram till att det är sjukt dyrt att åka bort på jul. för mig o min sambo tre veckor till thailand skulle gå på 41 000. vi ska kolla upp lite andra alternativ. vad vi vet iallafall att vi vill ha ut av resan är att det inte bara ska vara sol och bad. vi vill göra utflykter, det ska finnas en storstad i närheten och vi vill gärna kunna snorkla också eftersom vi blev helt frälsta i det när vi var i egypten i våras.
    för att få ner kostnaden lite iallafall tänkte vi bara ha ett finare hotell dom första dagarna och sen byta ner oss till nån mysig bungalow eller så..

    ojjoj. det här blev mycket. det får räcka för stunden;)

  • Jenny_Åland

    Ms Nordqvist

    Det blir jomala kyrka. Min sambo kommer ursprungligen från den kommunen + att han vill gifta sig i samma kyrka som sina föräldrar och jag tycker om den kyrkan så det passade perfekt för oss.

  • Pumpkin

    InaHjärtarAdam
    Jag måste säga att 41000 för två personer i tre veckor lät väldigt bra. Men det är ju vad jag tycker

    Jenny_Åland
    Alla parter nöjda alltså - precis som det ska vara!

  • Mysan98

    Wow Jenny_Åland och InaHjärtarAdam vad ni har kommit långt i era funderingar och planeringar. Kan ju inte påstå att vi kommit lika långt. Fast å andra sidan så finns det ju mycket som hänger på valet av lokal - kyrkan, dukning, aktiviteter, var vi ska fotas och bröllopsnatten. Säkert är det lite andra saker som det påverkar så jag vill helst just nu sätta mig i bilen för att åka runt och titta på våra slott/herrgårdar.

    Vi är lite i valet och kvalet om huruvida vi vill bara ha sol och bad med dykning och snorkling eller om vi vill ha andra upplevelser. Jag har alltid drömt om att få åka på en safari i Kenya för att se och fota en massa djur, men samtidigt så har jag alltid velat åka till Söderhavet på min bröllopsresa och för min darling har det varit likadant. Så nu funderar vi på vad vi HELST vill åka - båda delarna blir lite väl dyrt kanske.

  • Mysan98

    MsNordqvist: Är det något speciellt ni skulle vilja se i USA?

  • InaHjärtarAdam

    MsNordqvist:

    ja visst det kan ju vara så att det är ett bra pris just under juletiden. men när man vet att priserna kommer gå ner och man får en resa för halva priset när bara nyår har passerat så känns det dumt att lägga ut så mycket pengar. fast å andra sidan så skulle man ju behöva ta ledigt då och då förlorar man pengar på det hållet istället...
    så det går väl på ett ut.

  • Pumpkin

    Mysan
    Jag vet inte om det är nått specifikt sådär... Jag vill se _HELA_ USA Kan bli ganska svårt iofs Men ja... New York, Los Angeles, Seattle, Texas och gärna nånstans i mitten

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!