• Pumpkin

    2008 Sommarbröllop, tråd 3!

    Hoppsan hejsan, nu har visst vår tråd stängts för svar. Tänk så fort tiden går när man har roligt!

    Så kom tillbaka nu alla 2008-brudar, och välkomna alla nya!

    Länk till gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1592119.html

  • Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!
  • drömbrud

    Men i uppsala e det väl inte så dyrt
    jag har bott där, de e väl lika dyrt typ överallt?? Eller har jag fel?

  • Pumpkin

    Mi Vida
    I Uppsala/Norrtälje-trakten så är det ju oftast typ lokal som kan kosta multum i jämförelse med Skellefteå t ex.
    Jag har också bott i Uppsala

  • June20

    MsNordqvist
    festlokal nr 1 just nu e för liten för att ha en vigsel tycker jag det blir inte riktigt så spacit som tex i en kyrka där man har en lång gång och det passar inte riktigt med "akustiken" heller...det är på ett hotel där middag intages i ett rum och sedan får man hyra en konferanslokal o den e precis att man får in bord runt väggarna och kan dansa i mitten men det blir för trångt för en vigsel.

    beklagade mig till m2b i tel nu ikäll och han sa strunta i det o vänta tills ja komemr hem om 2v så kan vi titta båda på ställena....ja e superkräsen åp att lokalen ska vara som en dekoration i sig så vi slipper dekorera med egna saker, tycker så oerhört mycket om gammla antika stilar och goth grejer...det e lite jobbigt ibland o hitta rätt ihop med uthyrarens regler/priser/distans. Men hoppas han kan vara jätte bra stöd ändå sen när vi ska titta även om han har tummen mit i handen på allt som heter bröllop utom smak i vigselringar förstås...där e han nästan "flådigare" än mig hehehe.

  • Pumpkin

    June20
    Hur långt kan du tänka dig att ha mellan vigsel- och festlokal då?

  • June20

    inte mera än...hmm svårt att beskriva men kanske mellan lisseberg och lilla bommen som max...el om vi skulle tex hyra lokal precis på andra sidan bron tex så som Rest Bryggan ligger direkt på andra sidan men den tyckte inte m2b var särskillt rolig lokal samt maten var inte helt rätt-vill inte ha nåt alls med fisk....sen e det rätt dyrt för kassan med mat från havet. Men om det finns nn annan lokal där så slipepr folk åka så långt och det kostar inte mycket o spec inte om dem bor på hotel med GBGs kortet då åker dem gratis ju.
    Mycket e för att gästerna inte ska virra bort sig i stan med eftersom 98% kommer inte ens härifrån el har bara vart med oss i sällskap som guide.
    En av mina kusiner va i stan nyligen o han e ju bara 20 o hae oerhört svårt att hitta rätt nu när allt e ombyggt o hela 13 spårvagnar hit o dit plus bussarna.
    Vi har inte heller råd att hyra transport så det klämer i båda skorna både på hälar o tår med allt möjligt.

    Just nu känns det svårat med val av vigsellokalen ialf...festen kan man väl alltid hitta nåt tillslut även om det inte va favo stället tyvärr om det nu skulle bli panik på den biten för allt e bokat mm.

  • June20

    o sen jag med min smak (hans en hel del med för han vill inte vara i tex stugan på gården hemma) för goth/slott/antika smak på allt....e det en dag som jag vill ska spegla oss som par/personlighet.

    Har skrivit ner festlokaler nu på en lista av dem som "kvalat" sig fram så ska vi båda gå o titta, fick reda på att han kommer vara ledig en hel vecka innan studierna börjar igen då kan vi verkligen passa på o åka runt o titta/inspektera.

  • Pumpkin

    Personligen tycker jag att man kan ha bra mycket längre än så mellan vigsellokal och festlokal. Hittar inte folk så får man väl ordna nån "car-pool" t ex. Och inte skulle jag oroa mig för att folk tappar bort sig - dom kan väl prata?!
    Jag har varit i Göteborg typ... 3ggr i hela mitt liv, varav EN gång dom senaste 10 åren, men jag är inte ett dugg orolig för att tappa bort mig. Ge mig en karta så löser jag det själv

    Vi kan tänka oss upptill 3 mil iaf mellan vigsellokal och festlokal, och vi har inte ens funderat över att hyra nått transportmedel - sånt brukar ge sig.

  • June20

    Jo men eftersom jag själv inte heller hade velat åka på sådant vilket ja nu vart tvungen o medela en vännina att tyvärr kan vi ej komma om ni ska festen så långt bort i ett inudistri område pga pengar bristen. Vi e ju student och arbetslös så funkar inte direkt. Nu hade dem ev kunnat hjälpa till med att någon annan gäst kunnat skjutsa oss dit men hem hade man fått ta taxi så då hade det sketit sig ialf, som tur fick dem ett dåligt deal med den restaurangen så dem bytte till en inom sårvagns området.
    Tror hon hade varit mycket mera förolämpad/besviken om vi inte kom alls än att vi berättade/beklagade oss om denna pengarbrist men glad var hon förstås inte. Hon är nämligen närmsta vänninan.

    Jag vet också vilken ekonomi både vi och alla andra har så kräver vi inte att folk ska först betala resa hit sen hotel och taxi ovan på det...känns lite tungt/krävande liksom jag vill hellre se dem komma alls o inte ge en present heller än att dem inte kommer pga att dem tycker vårt bröllop kommer kosta dem apa.
    Vet också att av dem som kommer hit ca 95% har faktiskt inte ens bil-väldigt sällsynt inom våran släkt o bekantskap tyvärr av olika anledningar samt dem som jag vet har en tror jag ej kommer ta med den pga dåliga ryggar allihopa så dem ej kan köra spec långt -de har blivit gammla o slitna på "äldre dar" runt 40 hahahaha...arbetskador o diskbrok hit o dit.
    Antar det e helt beroende på vilka personer som kommer o hur deras situation ser ut.

    Fick för övrigt en komentar av min mamma -som fortf inte vet om våra planer med bröllop än- att det var ohövligt av dessa vänner som ska ha bröllop snart att välja en festlokal som ligger så långt bort från kyrkan och inte fixa transport också på något sätt(hyra el samåk) och då både dit o hem. Så jag vågar nog mig inte på den biten heller med distans men inom GBG kan hon ialf inte klaga på o om hon gör det så får hon hålla det för sig själv! där går min gräns.

    oj blev långa inlägg detta...ingen annan som har något intr o nytt o babbla om???

  • Pumpkin

    Jag förstår problematiken... Svårt när pengarna ska sätta tvärstopp sådär Men man kan ju se det som så att om man vidgar sökningsområdet lite så kanske man kan få en billigare lokal och då kan man hyra en buss åt gästerna - brukar gå på typ 1500-2000 kronor

    Jag kan babbla lite om att jag hittat några helt fantastiska lokaler här i Norrtäljeområdet (där mamma bor och jag är) som skulle kunna vara aktuella

  • Snitte- 5/7-2008

    Hej allemsammans!!
    Känns bra att va tillbaka!! Välkomna alla nya kul att vi blir fler!!! :)

    Jag och min sötnos har vart på semester till hans far och berättat om vår förlovning... vet nog snart alla --;) han blev jätte glad iallfall!!

    Spännande att alla kommer framåt i sin planering!!!
    Lägger till mig själv här nu då:
    namnen på bt
    lillithsmamma = Therése
    MiVida=Joy
    Brud 2008 = Sara
    Jenny_Åland = Jenny (som bor på Åland)
    Coornet = Hillevi
    MsNordqvist = Angelica
    Snitte-Rebecca

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!