• Jeny

    vinterbrudar i Skåne som vill fika??

    ska gifta mig 2 december 2006 och vi håller bröllopet hemligt till inbjudningarna kommer ut. tack vare det håller jag på att spricka av allt man vill planera. vore kul att komma i kontakt med andra från Skåne som gifter sig i vinter!

  • Svar på tråden vinterbrudar i Skåne som vill fika??
  • TokMaijan

    Sizoflor heter det ju...glömmer alltid...:D

    Ska vi ta må tis ons nästa vecka då?

    Usch jag har tråkigt idag, blev så tomt efter all intensiv pyssel med inbjudningarna...håller på o pillar med festprogrammet men..suck...;)

  • tårtsmulan

    Glömde förresten att berätta att vi hade möte med vår kock i kväll Jag tror det kommer bli riktigt bra, men ni får gärna tycka till och komma med feedback på menyn.

    Förrätten kommer bestå av en mindre mängd hummersoppa som kommer serveras i en kaffekopp eller en mindre skål som kommer att ställas på en tallrik där det sidan om soppan kommer finnas gräslökspannacotta med limemarinerade skaldjur, parmesanflarn och grissinis.

    Huvudrätten kommer att bli Västerbottengratinerad hjortfilé med en potatisgratäng med kantrareller, honungsrostade rotfrukter, örtsky och lingonsalsa.

    Efterrätten kommer ju som ni redan vet bestå av bröllopstårta och serveras med kaffe och avec

  • TokMaijan

    Vilken meny!!!! Jisses kors, var jag bjuden eller?? :D

  • onsdag i oktober

    Menyn blir super tårtsmulan. Kan inte tänka mig att ändra på något. Jag vill också ha...

  • tårtsmulan

    Vad roligt att ni också tycker det låter gott

    Tokmaja, var det inte du som var en hejare på viner? Har du några bra förslag på lager som vi kan kombinera ihop med vår meny

  • tårtsmulan

    Såg just att vi tydligen tänkt gratinera hjortfilén med hela Västerbotten men jag tror nog att ni förstod att jag menade västerbottenOSTtgratinerad

  • Åre bruden 07
    ler lite åt tanken att hela västerbotten ska gratinera er file

    Jag förstod vad du menade i alla fall
  • onsdag i oktober

    Hahahaha det tänkte jag inte på när jag läste

  • TokMaijan

    ha ha...gratinera med västerbotten...mohahaha...

    Till förrätten föreslår jag ett vitt vin, ett tyskt faktiskt som heter Königsbacher Ölberg. Den tycker jag är fantastisk till fisk o skaldjur, frisk med inlag av honung. Passat till smakrika rätter och det tycker jag onekligen att er förrätt låter. Inte så dyrt tror att det kostar 90 spänn. Ett mellanvin mycket prisvärt.
    Ett annat lite billigare är oxå vitt Kleine Zalze från sydafrika. Ganska torrt men har endå en smak av söthet lite inslag av citru..kostar kanske 60:-

    Till huvudrätt givetvis ett rödvin som ska passa till vilt och vi äter vilt ofta och det vinet jag brukar köpa oftas är ett shiraz vin som heter Penfolds Thomas Hyland, har inslag av vanilj och choklad o bär.Smakar väldigt mkt. Ligger runt 100 lappen
    Mitt favorit vin i rött i alla kategorier är Roodeberg ett sydafrikanskt. Har inte provat det till vilt men fy vilket gott vin.
    Gran Mauro är ett fruktigt osmakrikt vin, lagrat på ekfat, mörka bär o tobak...man kan få upplevelsen av att den e rökig samtidigt som den e frisk..svårt att förklara kostar typ 80...

    Det är vad jag kan komma på nu, jag har ju en vinbok som jag skriver alla viner i...ska kolla i den oxå...
    Jag har så att säga en kärlek o passion till viner...

Svar på tråden vinterbrudar i Skåne som vill fika??