• roffan

    Åsa.Hjärta.Antti!

    Hej! Är du här? Vore kul att höra hur det går för dig med planeringen, eftersom vi ska gifta oss samma dag och tydligen hade en hel del gemensamt! :)

  • Svar på tråden Åsa.Hjärta.Antti!
  • roffan

    Min hippa började när jag satt och grävde i landet i lördags och hade kogödsel långt upp på armarna och det kom en motorcyklist inkörande på gården. Han hade mörk integralhjälm på, så jag såg inte vem det var. Så hoppade han av mc:n och gick fram och gav mig ett papper med en lista med saker jag skulle packa ner och så stod det att jag hade 10 minuter på mig att packa och hoppa upp på hojen. Jag var trött och skitig och blev så paff att jag reagerade som jag brukar när jag blir stressad - jag blev sur. Jaha, sa jag, jag har ingen hjälm längre och 10 minuter kan du glömma. Är jag inte färdig får du väl åka själv! ... :) Det har de haft roligt åt efteråt. Jag blev verkligen överraskad! Det var kul att få en fullkomligt oväntad hippa och min tärna hade rest ner från Stockholm enbart för detta, hon hade dessutom organiserat alltihop där uppifrån. Helt underbart att få åka hoj igen!! Först hade vi picknick med lekar, och sedan gick vi ut och åt på kinarestaurang och jag fick det jag alltid drömt om - friterad banan och glass till både middag och efterrätt - och sedan hade de hyrt en beachhall på gymmet med bubbelpool, bastu och solstolar, så vi bubblade både in och utvärtes i över två timmar! Gott! Sedan bestämde vi oss (småbarnsföräldrar!) för att sluta när vi var på topp och fortfarande hade jättekul, men jag var helnöjd med min dag!

    Tror du de kommer i helgen? :) Har du tärna eller tror du på att någon annan har tagit tag i det?

    Nu börjar jag bli färdig med planeringen.. Äntligen. Nu är det bara placeringskort och "svärmorsstädning" kvar! Kommer din från Finland?

  • Åsa.Hjärta.Antti

    Det lät som en lyckad möhippa! Vad roligt att du blev nöjd och att de inte gjorde en massa taskiga saker som man ibland hör om.

    Jag ska också få en möhippa, det har min tärna plus alla kompisar sagt iaf. Jag tror att det blir på lördag, min syster råkade säga nånting om det iaf... Hon har även sagt att de ska skämma ut mig oerhört mycket, så jag undrar vad jag ska göra! Lite kan man väl gå med på att skämma ut sig iaf.

    Svärföräldrarna bor här i Sverige, endast 10 minuter bort med bil... Så jag behöver inte "svärmorsstäda" iaf! Det känns skönt att slippa det.
    Men du får tänka positivt, sen kommer du ha städat så mycket att det kommer räcka med att damma och dammsuga flera månader efteråt! Å tänk på hur rent det kommer bli!!

    Vi har fortfarande vigselprogrammen kvar att göra... Det går lite trögt, men vi ska försöka fixa dem ikväll!

  • roffan

    Har faktiskt fixat våra vigselprogram idag. Nu är det då fortfarande placeringskorten kvar, men jag får ta tag i det i helgen. Har fått mitt brudpar, eller caketopper som det tydligen kallas, på posten idag. Jag blev så glad, för det var finare än jag hade föreställt mig - det var vi! :)
    Så svärföräldrarna bor i Sverige. Då slipper du väl att sitta och lyssna på när de pratar finska sinsemellan utan att fatta, eller kan du finska? Ni skulle väl ha någon typ av tvåspråkig vigselakt?

  • Åsa.Hjärta.Antti

    Vi har också fixat vigselprogram nu!

    Hur ser eran caketopper ut? Vi har inte riktigt bestämt vilken vi vill ha än...

    Tyvärr så kan jag inte finska och jag slipper inte heller att de pratar det sinsemellan. De "glömmer bort" att de pratar finska, så man får typ påminna de hela tiden, eller ge en (hård) knuff i sidan på min m2b...
    Vi ska inte ha tvåspråkig vigsel, och tur är väl det. För det hade ju tagit dubbelt så lång tid. Orka stå där i ytterligare 45 minuter. Nää, det räcker gott och väl med endast 45 minuter, och det är tur att min m2b håller med!

  • roffan

    Vår caketopper: www.shoppingbutiken.se/
    Funkar inte länken är det tårtdekorationer-brudpar i marmor-nr 11215
    Vi träffades på dans och jag är danslärare så den passade oss! :) Den var faktiskt mycket finare i verkligheten, helt vit och mycket detaljerad. Vad ska ni ha?
    Vet vad du menar - man känner sig både utanför och utpekad när de pratar finska. Nu förstår jag endel så jag kan bilda mig ett sammanhang, men långt ifrån allt och när de sedan ska översätta nåt kul och berättar det igen på svenska är det inte alls lika kul längre...

    Allt annat på plats nu? Nerverna?

  • Åsa.Hjärta.Antti

    Den var fin. Kul att den var ännu finare i verkligheten...

    Vi vet inte riktigt än vad vi ska ha, men det blir väl någon vanlig antar jag...

    Precis! Det där med skämten känner jag igen. Jag har sagt nu i över fem års tid att jag ska lära mig finska, men det har lixom inte bivit av!

    Det mesta är faktiskt på plats nu, förutom att man väntar på att möhippan ska komma.
    Men nerverna kanske inte är riktigt på sin plats... Tror nog att jag kommer behöva ett järn innan vigseln för att lugna dem lite. Neeej, skämt å sido, så farligt är det faktiskt inte än. Det blir nog värre dagen innan eller samma dag som bröllopet är tror jag.

    Hur är det med dina nerver då?

    Mannen är på svensexa just nu... Lite pirrig var han nog när de forslade iväg honom. Men så ska det ju vara!!

  • Åsa.Hjärta.Antti

    Såg i en annan tråd att du skaffat linser! Jag har också linser och stortrivs med dem! Du kommer vara helt såld efter ett tag...

  • roffan

    Åh vad spännande att höra vad han fått göra när han kommer hem! Min man förstörde sin sexa igår... Jag har försökt påtala att det är viktigt att han håller sig hemma helgen innan bröllopet och det har han lovat eftersom vi har mycket att göra, men så igår kommer han hem och säger att han ändå ska jobba extra på lördag! Och de ska hämta honom vid halvfyra inatt... Vad gör man? När jag blev sur förstod han ju att nåt är på gång... Men han lär inte vara förberedd vid 03.30 :)

    Mina nerver är under kontroll, men säkert inte så länge till:) Kommer att bli skitnervös. Jag håller mig nog borta från järnen på b-dagen, annars är risken stor att jag kräks i altargången... Hu, så hemskt! :) Men den finska släkten lär se till att det finns om jag vill :) Vet du förresten varför dansbanorna i Finland lutar? Och när de har sin nationaldag? Och ska ni ha den här på festen?
    Tycker du om mig

    Svenska:
    H Tycker du om mig?
    D Ja det gör jag!
    H Är det riktigt säkert?
    D Ja, det är det!
    H Får jag komma till dig?
    D Ja, det får du!
    Hopp sudde rudde rudde rullan lej.

    Finska:
    H Hurmi ja pojkka?
    D Koski ja kekko!
    H Kalevala pentti?
    D Koski ja kyllää!
    H Saarijärvi korva?
    D Koski ja pellä!
    Tunti ja pitti bhitti kainen kax.
    :)

  • roffan

    Menade inget illa... Har bara själv fått höra dessa skämt en eller två gånger :)

  • roffan

    Hur går det? Själv börjar jag känna mig nervös men samtidigt besviken för att allt detta roliga snart är över :( Jag vet, jätteknäppt!!! :)

Svar på tråden Åsa.Hjärta.Antti!