• TigerEmma

    Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?

    Hej!
    Jag ska på bröllop till helgen och klädseln på detta bröllop är "festfin". Nu undrar jag om man kan ha vitt på sig som gäst på bröllopet. Jag vet att man inte ska klä sig i helvitt, men är vit kjol med en färgglad överdel ok?
    Samma sak med svart... ser det tråkigt och begravningsliknande ut med svart ganska lång kjol, men med en färgglad överdel till? Vad är "reglerna"?
    Tacksam för snabbt svar då jag ska ut o shoppa imorron! :)

  • Svar på tråden Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?
  • TigerEmma

    Oj, jag ser att det råder verkligen delade meningar om detta ämne. Som tur är har jag löst det hela genom att åka hem till min kära mor (vem trodde det) och hittat en mörkbrun kjol med beige-turkost linne till. Voila, varken svart, vit, för somrig eller för tråkig. Äntligen är jag nöjd, men tack för alla svar! :)

  • Fru_thelin

    ja har faktiskt hört att det är oartigt mot bruden eftersom hon är den enda som ska bära vitt...

  • Brud_juni2007

    Bra Tigeremma att du hittade en lösning!! Jag skulle inte heller våga riskera att ha helvitt på ett bröllop. Däremot tycker inte jag att svart behöver vara en sorgefärg! Svart är ju en gammal klassiker som passar i alla lägen. Ja, till och med gifte sig kvinnor i svart för inte allt så länge sen... Det var högtidens färg!

  • Kirk

    _Lite_ vitt kan väl gå an...? Eller äggskal. Etiketten vänder sig väl emot helvitt, om jag fattat den rätt?
    (Ok, såg att dilemmat var löst. Vad bra, men kunde inte låta bli att kommentera änd_å:))

  • Midsommar brud

    Man ska bara inte vara helvit, en vit kjol är väl ingen fara??

  • yamman

    Det är ju ganska modernt med enbart vit kjol och färgad överdel alternativt färgade detaljer även på bröllopsklänningar så jag skulle inte ha ett enfärgat vitt plagg som gäst på bröllop. För mig är vitt dessutom mer en vår och sommarfärg vilken känns lite "fel" i januari februari. Däremot tycker jag att svart är en helt ok färg som gäst på bröllop (vet att många tycker att det är en sorgfärg men för mig är den också "fest" ).

  • Mitt hjärta är hemma

    Om man skall ha vitt, varesig det är helvitt eller bara en del vitt, tycker jag absolut man skall fråga bruden om lov först. (Vem vet, hon kanske ändå kommer ha en röd klänning...).
    "Bröllop bryter sorg" så därför skall man inte ha svart - men för mig persoligen får gäster gärna ha delvis svart (svart kostym t.ex.) men akta sig för helvitt eller väldigt ljust.

  • Tillie

    Delvis vitt eller svart är inte något etikett-brytande. Jag skulle inte ens reflektera över att bruden kunde bli sur om jag hade en vit kjol och en färgadtop. Brudar brukar vara väldigt inlästa på vett och etikett så jag skulle inte förvänta mig några sura miner i ett sådant fall.

    Helt svart eller vitt går ju bort men det vet ju alla (i den här tråden verkar det ju så i alla fall).

  • Ettolrach

    Är man osäker är det väl bäst att helt undvika vitt eller svart. Har haft klänning med vit botten och mönster med röd/korallfärgade rosor med gröna blad, hade en korallfärgad sjal över, ingen grumsade vad jag hörde. Har också haft svart spetstop till en orange dräkt, på min dåvarande svågers bröllop, ingen grumsade då heller...

    Att man inte får ha rött tycks vara en modern mycket envis myt. Man kan ha alla färger (om man då räknarr bort just helsvart och helvitt), finns inget "förbud" för rött.

    I antikens Grekland var det visst "no-no" att ha grönt på bröllop för grönt var visst de prostituerades färg. I antika Rom bar brudarna en lång slöja - i rött... I Kinas bröllopstradition är det röd klänning som gäller, vitt förknippas i stora delar av Asien som sorgefärg.

Svar på tråden Kan man ha vitt som gäst på ett bröllop?